TEST: Combi er den bedste Octavia

BILTEST: Endnu mere plads pakket ind i et renere design: Combi er en endnu bedre udgave af Skoda Octavia. Som pakkeløsning er den svær at slå.

Hvilken bil?
Combi er stationcar-udgaven af Skoda Octavia, der her i 3. generation for alvor vokser ud af Golf-klassen. Faktisk er Octavia Combi mere rummelig i både bagagerum og bagsæde end en ‘ægte’ og større firmaflyder som Mazda 6 stationcar. Octavia deler teknik med ‘søsterbilerne’ VW Golf, Seat Leon og Audi A3, men har 5 cm længere akselafstand til gavn for benpladsen på bagsædet. Her tester vi 2.0 TDI med 140 hk, DSG-automatgear og højeste Elegance-udstyr til 343.000 kr.

Vidste du at?
For første gang i lang tid er tjekkiske Skoda Octavia også designet af en tjekke, Josef Kaban. Han er gået forsigtigt til værks, men som stationcar har Octavia vellykkede proportioner og pladsen er nærmest overdådig. Vedholdende rygter vil vide, at Skoda er blevet bedt om skrue lidt ned for finishen af hensyn til VW Golf. Interiøret er nydeligt, men andelen af hård plastic er øget og der høres knirke og knagelyde, når Octavia forcerer ujævnheder. Støjdæmpningen virker også lidt tyndere end i Golf.

Hvordan er førerpladsen?
Glimrende. Alle betjeningsgreb er logisk placeret og forholdet mellem rat, sæde og pedaler gør det let for både høj og lav at finde en endog meget behagelig kørestilling. Dog savner vi lidt mere støtte til lårene i de lidt flade forsæder, lige som højre knæ hviler hårdt og ubekvemt på midterkonsollen. Det er dog småting – Skoda Octavia er en bil, du gerne kører langt og længe i.

Hvordan opleves kabinen?
Endnu større end du tror, når du betragter bilen udefra.

Med en udvendig længde på 466 cm er Skoda Octavia Combi større end søsterbilerne Golf og Leon og tjekkerne har dygtigt fået det maksimale ud af hver eneste cm. Faktisk er pladsen så gæstfri, at man skal være benplads-fanatiker for at rykke op i den større Skoda Superb.

Også bagagerummet sætter konkurrenterne i skyggen med en appetit på hele 610 liter – og gør det endda med lækre tæpper og mange aflæggerum i det indbydende lastrum.

Er sikkerheden i orden?
Skoda Octavia har fået samtlige 5 stjerner i Euro NCAPs crashtest og er generelt solid og med hele 9 airbags som standard. Men Octavia har en akilleshæl: I pæletesten, hvor bilen glider sidelæns ind i metalpæl, er beskyttelsen af førerens brystkasse ringe. Det er skuffende for en moderne konstruktion. Til gengæld har Octavia aktive sikkerhedssystemer, der dels bremser bilen automatisk i et sammenstød, dels strammer seler og lukker ruder umiddelbart før en kollision. Læs mere på sikkerbil.dk.

Hvordan kører den?
Som 5-dørs udgaven og det vil sige præcist uden ligefrem at være sportsligt sjov. Skoda Octavia er baseret på samme platform som Golf, A3 og Leon, der har lettet bilen med 100 kg. Det er en mærkbar fordel, men desværre skæmmes komforten af samme skønhedsplet som søsterbilerne: I de mindre udgaver (til og med 150 hk) må man nøjes med et simpelt, halvstift baghjulsophæng, der har svært ved at filtrere skarpe ujævnheder fra. På det punkt føles den nye platform mere som en spareøvelse end en teknisk forbedring.

Hvordan er motoren?
Har du ekstra 30.000 kr. er VW-gruppens 2-liters diesel væsentligt mere oplagt og omdrejningsvillig end den træge 1,6’er med 105 hk.

De 150 heste er bomstærke og velopdragne og har let spil i den relativt lette Octavia Combi. Overhalinger er lynhurtigt overstået – også med DSG-automatgearet, der med dobbeltkobling skifter som et fingerknips.

Lyden er også mere dæmpet og behagelig end med 1,6eren. Vi opnåede et snitforbrug på 16,5 km/l – lidt for langt fra de lovede 22,2 km/l.

Passer prisen?
Ja, selv i den topudstyrede Elegance-udgave giver Octavia Combi fuld valuta for pengene med fine detaljer som p-sensor, fjernlys-assistent og kromlister omkring ruderne, der giver bilen et tjekket pift af klasse. Prisen er særligt attraktiv når du sammenligner med lidt større biler som Opel Insignia, Peugeot 508 og Toyota Avensis – og det kan du sagtens gøre. Endelig er Skoda-forhandlerne ganske rundhåndede med rabatten. Vi hører om afslag på op til 30.000 kr. for versioner med Elegance-udstyr og så er Octavia Combi nærmest umulig at komme uden om.

Er der alternativer?
Ja, men Octavia Combi’s kombination af plads og præstationer er svær at slå til prisen. En tilsvarende VW Golf Variant koster 415.000 kr. – altså hele 72.000 kr. mere. Så ligner den velskabte Seat Leon ST et bedre alternativ til attraktive 322.000 kr. Kan du leve med en anelse mindre plads på bagsædet og i bagagerummet, kan du altså spare 21.000 kr. på at vælge Skodas spanske – og smukke, mener mange – søster.

Konklusion:
For: Plads og kræfter ad libitum til stærk pris.
Imod: Affjedring savner raffinement.
Hvilkenbil siger:
Stjerner5
Skoda Octavia er måske ikke verdens mest sexede stationcar, men det er svært at finde en mere kompetent hverdagsbil til prisen. Som Combi bliver den blot endnu mere rummelig og stilren, og så er der pludselig langt mellem de seriøse konkurrenter.

Læs også: Snusfornuften sejrer stort i Skoda Octavia

FAKTA: Skoda Octavia Combi 2,0 TDI Elegance DSG
Vejl. pris, inkl. lev.: 343.000 kr.
Anslået kontantrabat:* 30.000 kr.
Årlig ejerafgift: 3.520 kr.
Garanti (rust/mekanik): 12/2 år
Sikkerhed (Euro NCAP): NCAP 5
Antal airbags: 9
Forbrug (EU-norm): 22,2 km/l, 119 gr. CO2/km (DSG aut. gear, energiklasse A)
Forbrug i test: 16,5 km/l
Længde/bredde/højde: 466/181/147 cm
Bagagerum (min/max): 610/1.740 liter
Vægt: 1.365 kg
Motor: 4 cyl., 2,0 liter, turbodiesel
Effekt: 150 hk/320 Nm
0-100 km/t: 8,7 sek.
Topfart: 213 km/t

Særligt standard udstyr (Elegance):
Multikollisionsbremse, cd-radio og kørecomputer, 2-zonet klimaanlæg, køl i handskerum, p-sensor, stop-start, fartpilot, fjernlys assistent, fjernbetjent centrallås, regnsensor, el-ruder for og bag, el-spejle m. varme, varme i forsæder, multijusterbar førerplads, læderrat, kromlister og krom tagbøjler, LED baglygter, splitbagsæde, tågeforlygter med drejelys, 16” alufælge.
Metallak: 6.000 kr., DSG aut. gear koster 20.000 kr. (*Anslået af hvilkenbil.dk)

[email protected]

5 Kommentarer

  1. Lækker bil og overvejer den kraftigt til næste firmabil, men er lidt overrasket over at forbruget ikke er tættere på fabriksmålingerne

    • Hej Ulla. Octavia er en bil, vi gerne anbefaler. Du skal ikke være alt for bekymret for forbruget: Den ret store afstand mellem det lovede forbrug og vores testmåling er typisk for, hvad vi oplever – også med konkurrenterne. Endelig er forbruget målt i en vinterkold måned – det koster altid lidt ekstra. Omvendt tør vi godt slå fast, at det bliver svært at komme rigtigt tæt på det lovede forbrug – medmindre du stort set kun kører på landevej. Med venlig hilsen, Jens Velling, Hvilkenbil.dk.

    • Hej Vagner. DSG-gearet er det samme i både VW og Skoda og fungerer som udgangspunkt glimrende med hurtige og bløde skift. Nogle ejere klager dog over ringere skift allerede efter 40.-50.000 km, og der har tidligere været flere eksempler på begrænset holdbarhed. Det er dog vores indtryk, at VW-koncernen har fået styr på holdbarheden i dag. Uanset mærke vil vi dog altid være forsigtige med at købe en brugt bil med automatgear, der har kørt mange kilometer – læs: Mere end 100.000 km. Reparationer af automatgear er sædvanligvis kostbare – her er du på mere sikker grund med manuelt gear. Med venlig hilsen, Jens Velling, hvilkenbil.dk

  2. DSG gear er fantastisk at køre med, så længe det virker. Jeg havde en fabriksny VW POLO m. DSG gear og fik på garantien skiftet 3 gearkasser. VW tog bilen retur. På min nuværende Fabia m. DSG gear er der skiftet 2 koblinger og en gearkasse, som nu også er begyndt at fejle. Det er meget frustrerende. Bilen har pt. kørt 86.000 km, og garantien er udløbet. Aldrig mere DSG af typen DQ200. Men gerne de andre DSG gear fra VW-gruppen.

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here