BILTEST: Den fransk-rumænske SUV Dacia Duster har fået et løft i udseende og oplevet kvalitet, men mangler fortsat moderne, aktivt sikkerhedsudstyr. Til gengæld er Duster stadig en rigtig ‘pris-buster’.
Hvilken bil ?
Dacia Duster er en kompakt SUV fra det rumænske mærke, der er en del af Renault-Nissan-koncernen. Duster så dagens lys i 2010, fik et facelift i 2013, og har siden rundet et salg på – ja hold nu fast – 1 mio. biler. I mange lande uden for Europa med Renault-logo på. Nu har Renaults designchef Laurens van den Acker og hans team givet Duster en ordentlig overhaling. Hver eneste karosseridel er ny, men anden generation af Duster er dog bygget på samme platform som den første, og alle mål er uændrede, så reelt er der tale om et stort facelift. Dacia Duster fås fra bare 144.000 kr. med 1,5 liter 90 hk turbodiesel og er dermed en rigtig ‘prisbuster’ – det bilbudget rækker nemlig normalt kun til en mini-bil. Vi tester her en topudstyret Prestige-udgave, som de fleste danske kunder går efter, med kraftigere motor og ‘rigtigt’ 4-hjulstræk, så prisen ender på 247.000 kr.
Vidste du at?
Har du brug for at køre i terræn kan du få Dacia Duster med ‘ægte’ 4-hjulstræk – endda til lavpris fra godt 207.000 kr. Det er næsten 100.000 kr. billigere end hos konkurrenterne.
I Dacia 4×4 har du mulighed for at låse alle fire hjul, så de trækker lige meget, og der er også hjælp til nedkørsel af stejle bakker med en særligt ‘hill descent’ funktion på gearet. Med en frihøjde på 21 cm er bunden hævet godt over terrænet, så dybe hjulspor kan forceres og med op til 30 graders tilkørselsvinkel og en frakørselsvinkel på op til 34 grader, inden front og bagende skraber på, har Duster reelle offroad-færdigheder. Oven i må Duster trække op til 1.500 kilo med bremser, men så er de 110 diesel-heste også spændt hårdt for.
Hvordan er førerpladsen?
Plasten er stenhård overalt, og der er kraftigt genskin fra instrumentbordet i forruden, ligesom finish og samlekvalitet ikke just giver ejerglæde. Men efter lidt tid i bilen lægger denne testkører ikke mærke til det mere. I stedet kan vi konstatere, at testbilen faktisk byder på alt, hvad vi har brug for, og det hele virker udmærket bortset fra en håndfuld uhensigtsmæssige detaljer: Du skal skifte mellem fartpilot og -begrænser mellem forsæderne i stedet for ved fartpiloten på rattet, sædevarmen har kun et trin osv. Men med den lave pris in mente siger vi pyt. Det basale fungerer; sæderne er OK og har lændestøtte, rattet kan justeres både op-ned samt i længderetningen, gearstangen er placeret rigtigt og skifter let men dog lidt ‘slasket’. Testbilen har endda en 7 tommer trykfølsom skærm i midterkonsollen, der styrer en række funktioner som DAB+ radio, navigation, musik og telefon via bluetooth og Apple Play. Det har ingen af de billigere udgaver.
Hvordan opleves kabinen?
Tjoh. Den er da blevet bedre, men der er stadig et stykke vej op til midterfeltet og langt op til de bedste. Det gælder især på oplevet kvalitet, materialer og finish. Vi kender ikke til andre mærker, der kan finde på at samle to stykker tæppe med et par synlige hæfteklammer.
Men faktisk fungerer det meste inden i Duster. Foran i kabinen har du en ganske god rumfornemmelse og albuerum, mens bagsædepassagererne er mere klemte, for benpladsen er ikke prangende, akselafstanden taget i betragtning. På den anden side er pladsen bedre end i de fleste minibiler, som for manges vedkommende koster det samme som en Duster, og plads i bagagerummet er der langt mere af. Vi savner lidt de helt anderledes løsninger fra forgængeren, hvor man ikke forsøgte at nærme sig konkurrenterne men i stedet havde sjove, ‘old school’ offroad-indslag med synlige beslag, bolte og svejsninger à la ældre Land Rovers og Jeeps i stedet for tildækning med ussel plast. Den stil skulle Dacia dyrke mere i stedet for at halse efter konkurrenterne.
Er sikkerheden i orden?
Nej. Sikkerheden er Dusters svaghed. Da den blev testet af Euro NCAP’s i december 2017, scorede den kun tre stjerner. Konstruktionen beskytter bedst de voksne passagerer, hvor Duster scorede 71 pct. af de maksimale 100, næstbedst var beskyttelsen af børn med 66 pct. efterfulgt af beskyttelse af bløde trafikanter med 56 pct. Der, hvor det for alvor halter for Duster er på de aktive sikkerhedssystemer, som er ved at være standard i markedet. Vores testbil, som var udstyret med blindvinkel-assistent, scorer fire stjerner, men vi savner stadig adaptiv fartpilot og automatisk nødbremse, AEB. Den halvdårlige sikkerheds-rating fra EuroNCAP betyder, at den nye Duster ikke får et sikkerhedsfradrag i prisen, da det kræver en sikkerhedsrating på fem stjerner. Læs mere på euroncap.com
Hvordan kører den?
Fint og fornøjeligt. I forhold til sin forgænger har den nye Duster fået forbedret styretøjet markant. Det er mere præcist og meget letgående, ligesom retningsstabiliteten er forbedret på motorvejen.
Også affjedringen er forbedret. Den er nu et fornuftigt ganske letbenet kompromis mellem komfort og fasthed, og den let nikkende køreoplevelse, som vi oplever i mange crossovers er så godt som udryddet i Duster. Vi forsøgte os sporadisk med 4-hjulstrækket, men med testbilens 17 tommer sommerdæk på turde vi ikke begive os ud på dybt sand, vand eller mudder. Vi har dog tidligere haft fornøjelsen af offroad-kørsel i Duster, og det magter den fint. Så alt i alt er vores test-Duster et alsidigt køretøj – både på og væk fra asfalten.
Hvordan er motoren?
Absolut godkendt. Den 1,5 liters 4-cylindrede turbodiesel med 110 hk, som også ligger i en række Renault- og Nissan-biler, passer godt til Duster. Den er omdrejningsvillig og virker harmonisk i bilen, ligesom støjniveauet i kabinen er sænket og acceptabelt. Til gengæld er samarbejdet med bilens sekstrins gearkasse lidt sværere at blive klog på. Første gear er reelt et ‘kravle-gear’, så man lærer hurtigt at starte i andet gear, og så går det ellers gesvindt op gennem gearene, og allerede ved 70 km/t har man lyst til at lægge sjette gear ind, men det er lige tidligt nok. Først fra 80 km/t og godt 1.500 omdrejninger trækker motoren rent. Dusters sjette gear har lidt karakter af et ‘overgear’, og det er med til at holde støj, omdrejninger og forbrug nede. Vi nåede knapt 17 km/l. i en testuge med meget motorvejskørsel. Det er pænt i forhold til det opgivne forbrug på 21,3 km/l.
Passer prisen?
Ja. Duster er en rigtig pris-buster. Den har meget at byde på, inklusive et moderigtigt design, for få penge. Basismodellen koster kun 144.000 kr. Det kunststykke gør ingen Duster efter, og så skrabet er udstyrsniveauet faktisk ikke. Der er heller ingen andre, der tilbyder træk på alle fire hjul, som på testbilen, til under 250.000 kr., hvis du går efter en terrængående bil. Med til billedet hører, at Dacia modsat mange andre langt dyrere mærker tør stå ved sin kvalitet. Lige nu får du hele 5 års garanti på Duster og de øvrige Dacia i anledning af 5 års fødselsdag i Danmark. Hvor længe det tilbud gælder, ved vi ikke, men normalt giver Dacia 3 års/100.000 km garanti, hvilket også er mere end mange konkurrenter, der nøjes med blot 2 år.
Er der alternativer?
Der er en række SUV-biler, som tilbyder nogenlunde samme plads og performance som Duster. De mest oplagte er blandt andet klassens bestseller, Nissan Qashqai. Med 130 hk turbodiesel, godt med (sikkerheds)udstyr og firehjulstræk, som vores testudgave af Duster, koster den 293.000 kr., hvilket faktisk er en skarp pris. Det samme gælder for Suzuki Vitara, der fås med 120 hk turbodiesel og firehjulstræk til 259.000 kroner. Seat Ateca kan også sammenlignes med Duster i hele træskolængder. Den spanske tysker koster fra 254.000 kr., men skal du have 4×4 ryger prisen helt op i 375.000 kr. Mitsubishi ASX koster fra 204.000 kroner men ryger helt op i 400.000 kroner med firehjulstræk, hvilket sætter en tyk streg under, hvor billig Duster egentlig er.
Konklusion:
For: Pris, design, 5 års garanti
Imod: Mangler aktivt sikkerhedsudstyr og herlighedsværdi
Hvilkenbil siger:
Læs tests af konkurrenterne:
Højbenet Ateca holder jordforbindelse
Knapt nok flyvefærdig Renault Kadjar
Nissan Qashqai rammer plet igen
Vitara er rå stil og rustik køreglæde
FAKTA: Dacia Duster 1,5 dCi 110 hk Prestige 4×4
Vejl. pris, inkl. lev.: 247.470 kr.
Anslået kontantrabat:* 10.000 kr.
Årlig ejerafgift: 3.820 kr. (123 g CO2 pr. km.)
Garanti (rust/mekanik): 6/3 år (kan forlænges op til 6 år)
Sikkerhed (Euro NCAP):
Antal airbags: 6
Forbrug (EU-norm): 21,3 km/l
Forbrug i test: 16,9 km/l
Længde/bredde/højde/akselafstand: 434/180/168/268 cm
Bagagerum (min/max): 411 /1.444 liter
Vægt: 1.395 kg
Motor: 4 cyl., 1,5 liter, turbodiesel
Effekt: 110 hk/260 Nm
0-100 km/t: 12,4 sek
Topfart: 169 km/t
Særligt standard udstyr (Prestige):
17″ aluminiumsfælge, sidespejle i ‘krom’, tagrails og kofangerbeskyttelse i mat kromlakering, tågeforlygter, 4-hjulstræk (testbil), hill start assist, Hill Descent Control (kun til 4×4) fjernbetjent centrallås, aircondition, fartpilot/-begrænser, el-ruder, el-sidespejle med varme, højdejusterbart førersæde med varme og justerbar lændestøtte, rat og gearknop i kunstlæder, opbevaringsskuffe under passagersæde, multijusterbart rat, nedfældeligt splitbagsæde, navigationssystem med 7″ touchscreen inkl. kort over Skandinavien, radio med DAB+, håndfri Bluetooth, telefoni, USB, MP3, AUX, advarsel ved blinde vinkler, parkeringssensor bag og bakkamera, kørecomputer.
Metallak: 5.000 kr., automatisk klimaanlæg: 5.000 kr., multi-view kamera (4 individuelle kameraer): 4.000 kr., nøglekort med håndfri funktion: 3.500 kr., læderindtræk (på sædernes og ryglænenes midterstykke): 5.000 kr. (*vurderet af hvilkenbil.dk)