TEST: Golf GTE – grøn GTI uden svagheder

BILTEST: Har du et bilbudget på godt 400.000 kr., så kig her. Der går sport i at køre økonomisk i VWs Golf plug-in-hybrid, der klarer alle situationer optimalt. 

Hvilken bil?
VW Golf GTE lade-hybrid er en ‘grøn’ GTI og samtidig en ny måde at køre bil på. En fem-dørs hatchback, præcis som den ‘almindelige’ Golf, men forhjulene får power fra både en 1,4 liters TSI turbobenzinmotor med 150 hk og en 102 hk elmotor. Det betyder, at Golf GTE både kan bringe dig gennem byen med grøn samvittighed, og med en såkaldt system-effekt på alt i alt 204 hk og hele 350 Nm, forvandle bilen til et rent motorvejslokomotiv, når begge maskiner arbejder sammen. Prisen er små 430.000 kr. inkl. levering og testbilen har desuden ekstraudstyr for mange tusinde kroner.

Vidste du at?

Prisen på Golf GTE er ‘kun’ 426.000 kr. plus levering takket være en klækkelig afgiftsrabat på 200.000 kr.  på baggrund af et EU-normtal på 66,7 km/liter.

Den afgiftsmæssige belønning skyldes, at der ifølge registreringsafgiftsloven gives et fradrag i registreringsafgiften på 4.000 kr. pr. km/liter, bilen kører mere end 16 km/liter (18 km/liter for dieselbiler). Registreringsafgiften forhøjes omvendt med 1.000 kr. pr. km/liter, bilen kører mindre end 16 km/liter og 18 km/liter for dieselbiler. Oven i hatten slipper du med Golf GTE blot 620 kr. i årlig grøn afgift.

Hvordan er førerpladsen?
Tæt på eksemplarisk. Alt det basale – rat, sæde, pedalers indbyrdes forhold og indstillingsmuligheder – er lige som det skal være i Golf. Instrumenterne er desuden store og knivskarpe, og du kan følge med i en mængde data omkring elmotorens arbejde og samspil med benzinmotoren direkte i instrumenthuset og på den store, trykfølsomme skærm. Alt sidder, hvor du forventer det, og betjeningen er logisk, som vi kender det fra den øvrige Golf-serie. I GTE er rat og DSG-gearknop betrukket med ægte læder med blå syninger og giver dig ægte GTI-feeling.

Hvordan opleves kabinen?
Trods sit GTI-præg samtidig fuldt ud familieduelig. Benpladsen til bagsædepassagererne er god, og to voksne plus et større barn har fint lebensraum på bagsædet, der er vinklet, så det støtter underlårene. En god ting på længere ture. Bagagerummet i GTE er kun på 262 liter mod 350 liter i resten af Golf-serien, fordi batteripakken ligger under bagsædet og over bagakslen. Det optager plads under bagagerummets gulv, så her er ingen ekstra plads. Men bagsædets ryg kan lægges plant ned og give 1.162 liter lastrum.

Er sikkerheden i orden?
VW Golf 7 blev crashtestet af Euro NCAP i slutningen af 2012 med gode men ikke prangende karakterer. Eneste skønhedsplet er den krævende pæletest, hvor bilen kastes med 29 km/t mod en tyk stålpæl, som andre gør bedre. Men de maksimale fem stjerner var ikke i fare. VW Golf 7 er udstyret med aktivt sikkerhedsudstyr som multikollisionsbremse, der bremser bilen ned, hvis den fortsætter med at køre efter et sammenstød og PreCrash, der automatisk lukker ruder, strammer seler og gør airbags klar til affyring, hvis elektronikken fornemmer optræk til et sammenstød. Læs mere på sikkerbil.dk.

Hvordan kører den?

GTE er Dr. Jekyll og Mr. Hyde. Som en GTI, hvis du vil, med både el- og benzinmotor i en kraftig cocktail, eller helt stille og flyderagtigt på strøm fra det opladelige batteri.

Affjedringen er fast og sportslig men bestemt også fin til hverdagsbrug. Sammen med et præcist styretøj med god kontakt til forhjulene gør det GTE sjov på snoede småveje, trods batteriets vægt, og helt stabil på motorvejen. GTE kobler selv, med hjælp fra den 6-trins DSG-gearkasse, umærkeligt mellem el- og benzinmotor efter behov, men det er svært at holde øjnene fra, og der går sport i at køre økonomisk.

Hvordan er motoren?
Golf GTE har jo rent faktisk to; hver for sig super og sammen fantastiske. I alt 204 hk og hele 350 Nm i samlet moment er overbevisende data. GTE starter i ren eldrift, og batteriet rækker til max. 50 kilometers kørsel og har rigelig power til acceleration og overhaling. Når du er ude af byen, kan du koble benzinmotoren ind eller blot træde speederen i bund, så kobler den selv ind. Skal det være sjovt; tryk på GTE-knappen og ryk fra 120 til 180 km/t på et splitsekund – tilsat et buldrende soundtrack. Det bliver ikke meget mere alsidigt og godt i enhver situation. Eneste skuffelse – du kommer aldrig i nærheden af den teoretiske EU-norm på 66,7 km/l. Vi klarede 15,6 km/l. i testugen.

Passer prisen?
Med afgiftsrabatten på de 200.000 kr. virker på prisen på 430.000 kr. for Golf GTE absolut rimelig for så meget sjov og miljøvenlig bilkørsel i en samlet pakke. Sammenlignet med Opels plugin-hybrid, Ampera, der nu er taget af markedet i Danmark men kostede over 600.000 kr., er Golf GTE direkte billig.

Når du sammenligner Golf GTE med en række andre – og evt. billigere – hybridbiler, så læg mærke til, at elmotoren oftest er en svagere hjælpemotor, der ikke kan lades op, og som ikke har power til at drive bilen frem på ren el over en længere strækning.

Toyotas Prius Hybrid, som er af den type, fås til priser fra ca 434.00 kr. og Toyota Auris Hybrid fås fra 264.000 kr.

Er der alternativer?
Lige nu er det kun Audi A3 e-Tron, der kombinerer el- og benzindrift på samme måde som Golf GTE. VW Passat GTE med samme teknologi er dog lige om hjørnet på det danske marked til en priser fra godt 500.000 kr. BMW i3 REX er et alternativ til Golf GTE, hvis du gerne vil køre på el, men frygter at køre ‘tør’ for strøm. Det er en elbil med en hjælpemotor i form af en 600 kubik motorcykelmotor med en 9 liters tank, som er backup, når der ikke er mere strøm på batteriet. Den koster fra godt 350.000 kr. eller 6.000 kr. pr. måned som privatleasing, men virker ikke lige så helstøbt som Golf GTE.

KONKLUSION
For:
Grøn, hurtig, sjov, god plads
Imod: Kun 2 års garanti, mindre bagagerum
Hvilkenbil siger:
Stjerner5
Småkedelig stationcar i firmabilsklassen eller grøn GTI? Efter en sommerflirt med VW Golf GTE er denne testkører temmelig forelsket, og stod der godt 400.000 kr. på bilbudgettet lige nu skulle det være Golf GTE.

Læs også testen: Toyota Auris Hybrid er en vellykket to-i-een

FAKTA: VW Golf GTE 204 hk TSI Plug-in-hybrid

Vejl. pris, inkl. lev.: 430.000 kr.
Anslået kontantrabat:* 10.000 kr.
Årlig ejerafgift: 620 kr. (Energiklasse A+++)
Garanti (rust/mekanik): 12/2 år
Sikkerhed (Euro NCAP): NCAP 5
Antal airbags: 7
Forbrug (EU-norm): 66,7 km/l.
Forbrug i test: 15,6 km/l
Længde/bredde/højde: 436/180/146 cm
Bagagerum (min/max): 262/1.162 liter
Vægt: 1.600 kg
Motor: 4 cyl., 1,4 liter, turbobenzin + 8,7 KWh elmotor
Effekt: 150 hk + 102 hk = systemeffekt 204 hk
Samlet moment: 350 Nm
Opladningstid: 2-4 timer
0-100 km/t: 7,6 sek
Topfart: 222 km/t

Særligt standard udstyr (GTE):
16″ aluminiumsfælge, multilinkbagaksel, LED baglygter og kørelys foran, 2-zone klimaanlæg, multifunktionslæderrat med DSG skifte-padler, sportssæder med indstillelig lændestøtte, lys- og synpakke, LED læselamper, Composition Media med bl.a. Bluetooth telefonforberedelse og touchscreeen 5,8″ i farver, sportssæder foran m. varme, XDS elektronisk differentialespærre, Multikollisionsbremse, elektrisk indstillige og opvarmede sidespejle, Pre Crash system, træthedsregistrering, farpilot med begrænser, kørecomputer, udstødnings ‘soundactor’ ved GTE indstilling, start-stop system med genindvinding af bremseenergi, ladekabler til opladning i hjemmet og offentlige standere.
Metallak: 6.000 kr. (*Anslået af hvilkenbil.dk)

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here