BILTEST: Honda CR-V er et særdeles rummeligt alternativ for familien, der har lyst til at hæve sig over en almindelig stationcar. Den nye, lille diesel er den helt rigtige motor til bilen.
Hvilken bil?
Her er fjerde generation af Hondas ’softroader’ CR-V, der mere end nogensinde satser på at være det praktiske og lidt højere alternativ til en traditionel stationcar i firmabils-klassen. Den ligner en offroader, men kan – som testbilen – fås med blot træk på forhjulene og er gearet til kørsel på asfalt frem for markvej.
Sammenlignet med forgængeren sidder man fire cm tættere på asfalten. Det lyder ikke af meget, men sænker bilens tyngdepunkt og forbedrer køreegenskaberne mærkbart.
Vi har tidligere testet bilen med toliters benzinmotor, men nu kan CR-V også fås med Hondas nye 1,6 liters turbodiesel med 120 hk, som vi tester her i Elegance-udgaven til 389.000 kr. inkl. levering.
Vidste du at?
Honda CR-V i sin nuværende udformning har i forhold til 3. generation fået et mere dynamisk udtryk med Manabu Konakas design fra 2010. Han siger om bilen: ” CR-V’en har altid været en bil til enhver lejlighed. Den kan både være afslappet og formel, men dens fremtoning skal altid udstråle soliditet og pålidelighed.”
Honda bygger pt. CR-V på otte fabrikker rundt om i verden. Bilerne til det europæiske marked samles i Swindon i England.
Hvordan er førerpladsen?
Meget japansk og typisk Honda. Det er ikke for sjov, at Honda har tilnavnet ’den japanske BMW’. Kvaliteten i materialer, knapper og betjeningsstilke er betydeligt over gennemsnitligt niveau. Urene er flotte, refleksfri og ekstremt tydelige. Samtidig er kørestilling og ergonomi god og fleksibel. Gearstangen er forbilledligt placeret lige ved hånden. Sæderne er gode, faste og store – dog kan langbenede chauffører have problemer med tilstrækkelig støtte under lårene. Der er mange fralægningsmuligheder – alene tre rum i fordørene – og dertil tre af de i dag så vigtige ’kaffe- og kildevandholdere’.
Hvordan opleves kabinen?
Enorm. Der er en hel balsal med god udsigt til familiens rådighed i Honda CR-V, og kabinen opleves lækker og indbydende. På bagsædet forkæles passagererne med store sæder, god plads til knæene, om hofter og skuldre og et helt fladt gulv.
Bagagerummet sluger næsten 600 liter, og er det ikke nok, vipper bagsæderne ned i gulvet med et enkelt greb; det er japansk ’auto-origami’, når det er bedst.
Er sikkerheden i orden?
I juni 2013 fik Honda CR-V rettet op på det kun fire-stjernede resultat fra første test af 3. generation i 2007. Reelt var pointtallet dengang også til fem stjerner, men en bagatel i frontaltesten dumpede Honda’en ned på fire stjerner på yderste decimal. Samtlige testområder klares nu fint, og de fem stjerner kører den store bil hjem i fin stil. Konklusion: Et godt resultat, der vidner om en bil med god sikkerhed. Læs mere på sikkerbil.dk
Hvordan kører den?
Honda CR-V er velkørende på den komfortable, afslappede måde. På motorvejen er den en skøn ’cruiser’ og i bytrafikken kommer man let rundt trods bilens størrelse. De 17-tommer hjul med høje dæk er med til at sikre en klippefast retningsstabilitet og en god evne til at absorbere selv ret store ujævnheder i vejen. Styringen er noget indirekte men alligevel præcis. CR-V kan dog hverken køre fra sin vægt eller sit lidt højere tyngdepunkt i forhold til en almindelig stationcar – det er trods alt en crossover.
Hvordan er motoren?
Hidtil har der kun været to motorer at vælge imellem i CR-V: Den velkendte 2-liters benzinmotor med 150 hk samt en stor, tung 2,2 turbodiesel ligeledes med 150 hk. Begge ret tørstige og ingen af dem ideelle til den 1600 kilo tunge bil. Men Honda er nu endelig kommet med sin nye 1,6 liters diesel med 120 hk og et imponerende moment på 300 Nm. Vi har allerede prøvet den i Honda Civic, og der ikke en finger at sætte på den motor. Sammen med den 6-trins kniv-i-smør gearkasse matcher den perfekt CR-V’ens afslappede kørestil. Eneste – lille – minus; kun knapt 17 km/l i testugen.
Passer prisen?
Honda CR-V udbydes til konkurrencedygtige priser uden ligefrem at være billig. CR-V fås fra 309.000 med 2,0 benzinmotor. Priserne med 1,6 turbodieselmotor starter ved 370.000 kr., og testbilen i mellemste udstyrsniveau ’Elegance’ koster 385.000 kr. plus levering. I Elegance-udgaven får du stort set alt det udstyr, som man skal op i de højeste udstyrsniveauer i fx Mazda CX-5 for at få…og så tikker kasseapparatet for alvor.
Firehjulstrækket er ikke en mulighed kombineret med den 1,6 liters turbodiesel, men ellers er merprisen blot 25.000 kr. Vi siger dog: Glem det; det gør blot bilen tungere og mere kompliceret. Honda CR-V er og bliver en ’softroader’ frem for en ’off-roader’.
Er der alternativer?
Mest direkte rival er Mazda CX-5, der, efter denne testkørers mening, har et flottere – og mindre ’tungt’ design – end Honda CR-V, men det er smag og behag. Med dieselmotor er startpriserne stor set identiske, men Mazda CX-5 præsterer hele 150 diesel-hk mod Honda CR-V’s 120 hk. Udstyrsniveauerne er ikke umiddelbart sammenlignelige. To andre velvoksne rivaler i crossover-klassen er de nye udgaver af Toyota RAV4 og Ford Kuga. RAV4-priserne starter ved cirka 385.000 kr. med 2,0 liters diesel, og du skal op med mindst 429.000 kr. for at få en Kuga med diesel. Andre lidt mindre – og derfor også billigere – alternativer er biler som Skoda Yeti, Kia Sportage, Hyundai iX35 og ikke mindst den helt nye Nissan Qashqai, der koster fra ca. 240.000 kr.
Konklusion:
For: Ny dieselmotor, plads, kvalitet og udstyr.
Imod: Bagsmæk åbner ikke højt nok.
Hvilkenbil siger:
Lavere kørestilling og høj komfort gør 4. generation af Honda CR-V til et reelt og attraktivt alternativ til den traditionelle firmaklasse-stationcar. Hondas fine 1,6 liters dieselmotor klæder CR-V og sikrer den femte stjerne.
Læs også:
TEST: Lavt tyngdepunkt og høj køreglæde i Honda CR-V
TEST: Skoda Yeti – ikke spor afskyelig
TEST: Kia Sportage – gadekryds med gode manerer
FAKTA: Honda CR-V 1,6i-DTEC Elegance 2WD
Vejl. pris, inkl. lev.: 389.000 kr.
Anslået kontantrabat:* 10.000 kr.
Årlig ejerafgift: 3.560 kr.
Garanti (rust/mekanik): 12/3 år
Sikkerhed (Euro NCAP):
Antal airbags: 6
Forbrug (EU-norm): 22,2 km/l (CO2: 119 g/km.)
Forbrug i test: 16,8 km/l
Længde/bredde/højde: 457/182/165 cm
Bagagerum (min/max): 589/1.669 liter
Vægt: 1.611 kg
Motor: 4 cyl., 1,6 liter turbodiesel
Effekt: 120 hk/300 Nm v. 2000 omdr./min.
0-100 km/t: 11,2 sek
Topfart: 182 km/t
Særligt standard udstyr (Elegance):
2-zone klimaanlæg, fjernbetjent centrallås, el-ruder for og bag, el-spejle med varme og folde-funktion, multijusterbar førerplads, cd-radio, 17” alufælge, læderrat med betjening af radio, kørecomputer og fartpilot, sædevarme for, splitbagsæde med folde-automatik, regnsensor, LED kørelys.
Metallak: 6.000 kr. (*Anslået af hvilkenbil.dk)