BILTEST: Glem alt om discount-finish og slappe køregenskaber – Hyundai i30 er et fuldgyldigt alternativ til selv dyrere konkurrenter i Golf-klassen.
Hvilken bil?
Hyundai i30 er anden generation af koreanernes udspil i VW Golf-klassen, en 5-dørs hatchback der i løbet af efteråret også kommer i en praktisk stationcar-udgave. Teknisk bygger den nye i30 på forgængerens platform, ellers er alt nyt. Særligt designet er langt mere dynamisk – stregerne er slået i Hyundais tyske udviklingscenter – og så har Hyundai anstrengt sig for at skabe en kabine med en federe finish. Samtlige motorer, to diesel og to benzin, er opdateret og kører længere på literen.
Vidste du at?
Hyundai i30 blev lanceret på efterårets biludstilling i Frankfurt, hvor den fik ubetalelig reklame fra uventet side. VW-boss Martin Winterkorn kiggede indenfor og var tydeligvis imponeret over finishen i i30-kabinen. Efter at have indstillet rattet, trykket på knapper og foretaget opmålinger med sin kuglepen (!), var Winterkorn til sidst synligt frustreret over i30s gedigne kvalitetsindtryk. Optrinnet blev optaget på video og er siden set 2 millioner gange på YouTube. Læs mere om optrinnet her.
Hvordan er førerpladsen?
Indbydende og med fremragende ergonomi: Forholdet mellem rat, pedaler og sæder kan endda fintunes, dels med trinløs justering af ryglænet, dels med længdejustering af hovedstøtterne. Fornemt!
Finishen i i30 har været hypet til det helt store og overbeviser da også med nydelige materialer, der er rare at røre ved.
Helt så bankboks-agtig som en VW Golf er i30 dog ikke – altså lige til man kører i bilen: Hyundai i30 lider nemlig ikke af de raslelyde, der plager den tyske rival.
Hvordan opleves kabinen?
Foran er der god bredde og højde, mens den markante kileform gør de bagerste sideruder lidt små, særligt for børn, der gerne vil kigge ud. Pladsen på bagsædet fejler ikke noget – i30 har stort set samme benplads her som klasseduksen Golf. Man sidder dog lidt dybere med mindre støtte til lårene. Med 378 liter er det regulære bagagerum blandt klassens største, og bagklappen smækker med et tillidsvækkende svup.
Er sikkerheden i orden?
Hyundai i30 har netop scoret alle fem stjerner i den nye Euro NCAP crashtest. i30 klarer den skærpede test med en pæn totalscore på 85 procent. Pæletesten, hvor bilen slynges mod en metalpæl med 29 km/t viser dog forhøjet belastning af førerens brytkasse. Til gengæld fungerer detaljer som en knæairbag og hovedstøtter, der kan placeres optimalt, godt i i30, der også behandler bløde trafikanter nådigt. Læs mere på euroncap.dk.
Hvordan kører den?
Neutralt og lidt sterilt. Trods multilink baghjulsophæng er Hyundai i30 en typisk forhjulstrækker – alt foregår over forakslen, bagenden er mest med på slæb. Her bliver Hyundai i30 overhalet indenom af rivaler som Golf og Focus. Vejgrebet er dog solidt, og hvad i30 mangler i styrepræcision, vinder den på en mere komfortabel affjedring.
Såkaldt FlexSteer, der gør det muligt at indstille styringen i tre trin, er mest en gimmick – sport-indstillingen tager dog toppen af den manglende præcision ved ligeud-kørsel.
At Hyundai i30 mere er til komfort end sport understreges af et dæmpet lydbillede, hvor støj fra vind, hjul og motor flyder sammen til en behersket brummen.
Hvordan er motoren?
Absolut godkendt. GDI-motoren på 1,6 liter med direkte indsprøjtning har 135 heste, der arbejder flittigt, kultiveret og støjsvagt op til 150 km/t. Under overhaling kan man dog godt savne det spark fra turboen, som flere konkurrenter med ”downsizede” turbobenzinere tilbyder i dag. Omvendt lider Hyundai’s GDI-motor ikke af falsk beskedenhed: Mens turbomotorer ofte er tørstige i virkelighedens verden, målte hvilkenbil et hæderligt snitforbrug på 15,6 km/l. Problemet er prisen…
Passer prisen?
Nej, men det gælder kun den testede version med 1,6 liters benzinmotor. Problemet er, at 1,6 GDI er den dyreste variant i i30-programmet og koster 5.000 kr. mere end udgaven med 110-hestes dieselmotor, der er det optimale valg til Hyundai i30.
234.000 kr. inkl. levering for 1,6 GDI med mellemudstyret Comfort, er isoleret set en god pris sammenlignet med især de tyske konkurrenter, men dieseludgaven 1,6 CRDi er langt det bedste køb.
Skal det være benzin, er den 20.000 kr. billigere 1,4 Comfort med 100 hk værd at overveje.
Er der alternativer?
Mange – og Hyundai i30’s prisfordel er skrumpet en smule. Ford Focus med 125 turboheste og tre cylindre koster 268.000 kr. og er altså 34.000 kr. dyrere end Hyundai i30 1,6 GDI, mens VW Golf 1,4 TSi med 122 turboheste og masser af Match-udstyr er 49.000 kr. dyrere. Konkurrenter som Renault Megane 1,6 Expression med 110 hk og Opel Astra 1,6 Enjoy med 115 hk til henholdsvis 211.000 og 236.000 kr. kan faktisk konkurrere med Hyundai i30 på prisen, men har mindre udstyr og svagere motorer. Med dieselmotor er Hyundai i30 et langt bedre køb, der typisk er 40.-50.000 billigere end rivalerne.
KONKLUSION:
For: Pris, komfort, 5 års garanti.
Imod: Pris på 1,6 benzin.
Hvilkenbil siger:
Køreoplevelsen er gennemsnitlig, men komfort og finish overbeviser og gør Hyundai i30 til fuldgyldigt medlem af Golf-klubben. Dieseludgaverne er decideret billige og klart bedste køb.
FAKTA: Hyundai i30 1,6 GDi ISG ECO style
Vejl. pris, inkl. lev.: 234.000 kr.
Anslået kontantrabat:* 10.000 kr.
Årlig ejerafgift: 560 kr.
Garanti (rust/mekanik): 12/5 år
Sikkerhed (Euro NCAP):
Antal airbags: 7
Forbrug (EU-norm): 20,0 km/l
Forbrug i test: 15,6 km/l
Længde/bredde/højde: 430/178/147 cm
Bagagerum (min/max): 378/1.316 liter
Vægt: 1.310 kg
Motor: 4 cyl., 1,6 liter, benzin
Effekt: 135 hk/164 Nm
0-100 km/t: 9,9 sek
Topfart: 190 km/t
Særligt standard udstyr (Comfort):
Aircon, fjernbetjent centrallås, el-ruder for, el-spejle, multijusterbart rat og førersæde, ratbetjent cd-radio med usb og aux-stik, kørecomputer og splitbagsæde.
Metallak: 6.500 kr. (*Anslået af hvilkenbil.dk)