BILTEST: Med Ibiza ST tilbyder Seat som en af de få en stationcar i miniklassen og endda til en god pris. Nu også med nye, små turbobenzinmotorer.
Hvilken bil?
Seat Ibiza ST er en af få muligheder for at få en familiebil i miniklassen i form af en stationcar. Seat sendte stationcar-versionen af den VW Polo-baserede bil på markedet i 2010, og nu har Ibiza fået nye, tre-cylindrede, turboladede benzinmotorer med henholdsvis 95 og 110 hk. Vi tester her den lille udgave med laveste udstyrsniveau, Reference, til godt 145.000 kr. inkl. levering plus ekstraudstyr til knap 13.000 kr. Ibiza ST fås fra lidt under 134.000 kr. med en 1,0 liters 75 hk motor uden turbolader.
Vidste du at?
Seat Ibiza er tegnet af den belgiske bildesigner Luc Donckerwolke, der også har slået stregerne til så vidt forskellige biler som Skoda Octavia og Fabia i 1990’erne over Audi R8 til Lamborghini Gallardo.
I øjeblikket er han tilknyttet Hyundai’s luksusmærke Genesis. Seat Ibiza deler platform med blandt andet miniklassens alfahan VW Polo, Audi A1 og Skoda Fabia. Sidstnævnte fås også som stationcar.
Hvordan er førerpladsen?
Gråt i gråt og rigeligt med hård plast hersker i Ibiza-kabinen. Rent funktionelt er der dog ikke noget at komme efter. Der er god plads foran, og man sidder godt i sæderne, der også formår at støtte de langbenede under lårene. Det 5-trins velfungerende gearskifte er ligesom rattet placeret i god armslængde fra føreren. Testbilen har multifunktionsrat og bluetooth til blot 2.300 kr., som man ikke må snyde sig selv for. Og bemærk at aircondition koster 5.000 kr. ekstra, inden du falder for billigste udstyrsniveau, Reference.
Hvordan opleves kabinen?
Den gode plads på forsæderne med de svungne ryglæn går desværre ud over benpladsen på bagsædet, der ikke er så god som i for eksempel søsterbilen VW Polo. Men ellers er kabinen i Ibiza ST rummelig med fin lofthøjde, og de ekstra 18 cm i forhold til den 5-dørs hatchback øger bagagerummet til 430 liter – nok til at sluge en barnevogn. Vi savner lommer bag på forsæderne, og sideruderne skal betjenes med håndkraft. Et sjældent syn nu om dage. En del hjulstøj trænger sig på i kabinen, men det kan skyldes de monterede vinterdæk.
Er sikkerheden i orden?
Seat Ibiza scorede alle fem stjerner i Euro NCAP crashtesten i 2011 uden at levere et prangende resultat. Pæletesten afslørede svagheder med hensyn til Ibizas beskyttelse af førerens ribben, der gav en anmærkning i testrapporten. Fire airbags er standard – og det dækker over to sideairbags af den høje type, der rækker op og beskytter hovedet ved sidekollisioner. Men kun ved forsæderne – de danske udgaver har ikke ægte gardinairbags, der også beskytter bagsædepassagererne. Allerede med Reference-udstyr har Ibiza træthedsregistrering som standard. Læs mere på sikkerbil.dk
Hvordan kører den?
‘Auto Emocion’ lød et af det spanske bilmærkes tidligere slogans, og i markedsføringen lægger man stadig vægt på, at en Seat er tysk teknik iklædt spansk passion. Men det er svært at mærke det iltre, sydlandske temperament i Seat Ibiza ST.
Vægten er på komfort, og affjedringen er mere blød hat end sport. Styretøjet er meget letgående, behageligt i hverdagens snævre bytrafik, og præcisionen er også udmærket, men til gengæld mangler der føling med hjulenes bevægelse over asfalten, og køreglæden fortrænges af en let sejlende fornemmelse, ligesom der er brug for en del korrektioner på rattet for at holde kursen. Her er Renault Clio, Ford Fiesta og Peugeot 208 i en anden, mere køreglad klasse.
Hvordan er motoren?
Motorprogrammet er i forvejen bredt. Den nye én-liters motor med tre cylindre, turbolader og start/stop, som vi snart får at se i VW Up, har i testbilen 95 hk og 160 Nm. Den er støjsvag ved tomgang og lave omdrejninger, hvor der dog er en del vibrationer – typisk for en ‘trebenet’ motor – og den trækker maksimalt allerede fra 1.500 omdrejninger. Det betyder, at man skal skifte gear overraskende tidligt for at strække benzinen. Vi nåede knapt 17 km/l. mod de opgivne 23,8. Motoren giver en del lyd fra sig ved 130 km/t., og med fuld last er den lille motor på overarbejde. Den 110 hk version med 200 Nm plus et 6. gear fås kun i det højere Style-udstyr til blot 6.000 kr. ekstra.
Passer prisen?
Ja. Seat Ibiza ST er markedets næstbilligste stationcar efter Dacia Logan MCV, som den langt overtrumfer på kvalitetsfornemmelse og finish. Seats mini-stationcar er også billigere end Renault Clio Tourer, men Renault’en fremstår også mere moderne og køreglad med højere udstyrsniveau. En oplagt målestok for, om prisen på Seat Ibiza ST passer, er søsterbilen Skoda Fabia, der kom i en ny version i 2015. Fabia’en er ca. 10.000 kr. dyrere men byder også på 100 liter ekstra bagagerum. Selv om den endnu ikke fås med den nye 1,0 TSI motor, virker den alligevel som et bedre køb end den aldrende Seat ST.
Er der alternativer?
Kun ganske få. Det er småt med stationcars i mini-størrelsen ud over de nævnte, men der er også mini MPV’er som Kia Venga og Citroen C3 Picasso. Begge fås fra 164.000 kr. og har mere plads på bagsædet, mere fleksibel indretning og mindst lige så meget plads i bagagerummet som Seat Ibiza ST. Kia’en har tilmed 7 års garanti og C3 Picasso byder på et livsstilagtigt design.
Konklusion:
For: Markant design, stort bagagerum
Imod: Beskedent bagsæde, kun 2 års garanti
Hvilkenbil siger:
Seat Ibiza er velkørende tysk VW-kvalitet pakket ind i pænt spansk design. For den stilbevidste småbørnsfamilie på et stramt budget er Ibiza ST en oplagt bil i en klasse med begrænset udvalg. Den fjerde stjerne er for en skarp pris.
Læs også test af konkurrenterne:
Tilbage til 90erne med Dacia Logan MCV
Renault Clio er bedst som stationcar
Diesel driller ellers fine Fabia
FAKTA: Seat Ibiza 1,0 EcoTSI Reference
Vejl. pris, inkl. lev.: 145.000 kr.
Anslået kontantrabat:* 5.000 kr.
Årlig ejerafgift: 620 kr.
Garanti (rust/mekanik): 12/2 år
Sikkerhed (Euro NCAP):
Antal airbags: 4
Forbrug (EU-norm): 23,8 km/l
Forbrug i test: 16,9 km/l
Længde/bredde/højde: 423/169/145 cm
Bagagerum: 430 liter
Vægt: 1.155 kg
Motor: 3 cyl., 1,0 liter, turbobenzin
Effekt: 95 hk/160 Nm
0-100 km/t: 10,8 sek
Topfart: 191 km/t
Særligt standard udstyr, Reference:
14″ stålfælge med 175/70 dæk, karrosserifarvede kofangere, 4-vejs justerbart rat, højdejusterbart førersæde, 12V stik i midterkonsol, elektrisk betjente sideruder foran, fjernbetjent centrallås, 60/40 splitbagsæde, media system med touchskærm, 4 højttalere. (*anslået af hvilkenbil.dk)
Testbilens ekstraudstyr koster:
Aircondition kr. 5.270,-
Bluetooth og multifunktionsrat kr. 2.320,-
Metallak kr. 5.200,-