Der er ingen sundhedsfarlig elektromagnetisk stråling i elbiler, viser tysk test. Én ting slår dog ud på måleinstrumenterne.
Der er elektromagnetisk stråling over alt. Fra selve jorden over el-ledninger til elektriske apparater, smartphones og wi-fi.
Strålingen burde være særligt høj i elbiler med deres enorme batterier og kraftige elmotorer, mener mange. Og måske af samme grund sundhedsskadelig? Nogle taler ligefrem om "elektrisk smog”, og det lyder jo slet ikke rart.
11 elbiler testet
Spørgsmålet - og bekymringen - dukker jævnligt op. ADAC, det tyske svar på danske FDM, har undersøgt sagen. Med vanlig tysk grundighed: Hele 11 elbiler er blevet testet på kryds og tværs, i laboratoriet og ude på vejene.
For sammenligningens skyld har ADAC også målt på to ladehybrider og en enkelt benzinbil.
I alt er der foretaget flere end 975.000 målinger, der også lige blev sammenlignet med strålingen i andre transportmidler som tog, metro, letbane og endda elcykler.
Ingen grund til bekymring
Konklusionen er klar. Der er ingen sundhedsskadelig stråling i elbiler. Eller i de andre transportmidler for den sags skyld. Alle steder holder strålingen sig under grænseværdierne. Selv ikke gravide eller personer med f.eks. indopererede pacemakere har grund til bekymring.
Målingerne, der blev udført i samarbejde med Seibersdorf Laboratories, viser dog en række interessante resultater.
F.eks. er der faktisk forskel i niveauet af stråling i de 11 elbiler Renault Zoe, Tesla Model 3, BMW i3, VW ID.3, Audi e-tron, Peugeot E-208, Porsche Taycan, Aiways U5, Hyundai Ioniq 5, Fiat 500e og Opel Corsa Electric. Alle overholder dog grænseværdierne.
Højere stråling ved gulvet
Fødderne udsættes for mere stråling end bagdelen og hovedet. Det skyldes, at fødderne befinder sig tættere på batterier og strømførende kabler.
Apropos bagdel: Eksperterne konstaterede, at sædevarme øgede strålingen i varierende grad i de forskellige biler. Altid under grænseværdien, men forøgelsen af stråling var målbar.
Start af bilerne og acceleration øgede også strålingen. Igen er forklaringen, at i disse situationer bruger bilerne mere strøm.
Men budskabet er, at selv når elbiler bruger mest strøm, er strålingen under grænseværdierne for, om det kan være sundhedsskadeligt.






