BILTEST: Avanceret teknik, fremragende køreegenskaber og stilsikkert design gør Jaguar XE til et reelt alternativ til tyske biler som Audi A4 og BMW 3-serie.
Hvilken bil?
Jaguar XE er briternes udfordrer til populære tyske prestigebiler som Audi A4, BMW 3-serie og Mercedes C-klasse. XE afløser den udskældte X-type, der var baseret på en Ford Mondeo. Med XE begynder Jaguar forfra med en nyudviklet modulplatform, avancerede multilink-hjulophæng for og bag og udbredt brug af aluminium. Angiveligt er XE den stiveste, letteste og mest aerodynamiske bil, Jaguar nogensinde har fremstillet. Priserne begynder ved 554.000 kr. for en XE med en 163-hestes diesel – her tester vi udgaven med 180 hk, 8-trins automatgear og Portfolio-udstyr til 739.000 kr.
Vidste du at?
Siden indiske Tata Group købte Jaguar (og Land Rover) af Ford i 2008, er en af kronjuvelerne i det skrantende, britiske bilimperium blevet støvet grundigt af. Inderne har investeret massivt og droppet nostalgien til fordel for moderne teknologi og design. I XE giver det sig bl.a. udslag i et nyt motorprogram kaldet Ingenium, hjulophæng fra sportsvognen F-Type og alt det nye i elektroniske hjælpemidler og infotainment.
Udbredt brug af aluminium reducerer både vægt og forbrug – i realiteten vejer en Jaguar XE dog omtrent det samme som en tilsvarende BMW 3-serie.
Hvordan er førerpladsen?
Lav, bred og sportslig. Rattet står næsten lodret som i en sportsvogn og der er god plads til langbenede gentlemen, der kan nyde udsigten til en lang og svulmende motorhjelm. Der er ikke ægte læder på instrumentpanelet, men synlige syninger og en rund gearvælger, der kører op af midterkonsollen som et periskop giver XE-kabinen et touch af britisk upperclass. Så lever vi med, at urene er små, grafikken lidt gnidret og finishen ikke helt up to speed sammenlignet med en Audi. Førerpladsen i XE fungerer, og der er stadig noget særligt over at have en springende kat på rattet…
Hvordan opleves kabinen?
Jaguar XE har hele 284 cm mellem akslerne og hjulene godt ude i hjørnerne. Alligevel er det lykkedes de britiske ingeniører at ødsle så meget med pladsen, at du ikke skal være meget over 170 cm før bagsædet føles som de billigste sæder på et overbooket Ryanair-fly.
I XE betaler bagsædepassagererne prisen for langsplaceret motor og baghjulstræk. Bagagerummet er også under par med plads til beskedne 455 liter og en relativt lille åbning. Løsningen kan være den stationcarudgave af XE, som Jaguar ifølge rygterne brygger på.
Er sikkerheden i orden?
Sandsynligvis men vi ved det ikke, for Jaguar XE har endnu ikke været en tur i Euro NCAPs crashtest-laboratorium. XE har dog masser af tryghedsskabende udstyr som syv airbags, vognbaneassistent og automatisk nødbremse, der selv kan bremse bilen ned fra hastigheder op til 40 km/t. Med den adaptive fartpilot som testbilen var udstyret med, kan XE selv stoppe helt op fra hastigheder op til 160 km/t, hvis der pludselig er kø på motorvejen. Systemet virker fremragende, men koster dog også næsten 38.000 kr. Så følger der også en velfungerende blindvinkelalarm med.
Hvordan kører den?
Excellent, som de siger hjemme i England. Med Jaguar XE kan du dykke hurtigt ind i sving og mærke, hvordan alle fire hjul bider sig fast mens de avancerede hjulophæng holder kursen klippestabilt og med minimal krængning. Den fartafhængige servostyring strammer op, og giver dig god føling med underlaget. Det helt fine er, at samme styring er letgående ved lav fart i byen, hvor du også kan glæde dig over, at den semisportslige affjedring er god til at filtrere ujævnheder væk.
XE er overraskende komfortabel – også med testbilens store 18”-tommer fælge. Her viser Jaguar teknisk høj klasse med en køreoplevelse, der lægger sig millimetertæt på BMWs 3-serie.
Hvordan er motoren?
Lige når du starter Jaguars nyudviklede Ingenium-maskine, bliver du en smule skuffet. Du er nemlig ikke i tvivl om, at her er tale om en diesel, der både kan brumme og vibrere. Men oppe i fart ændrer den firecylindrede oliebrænder karakter. Vibrationerne bliver mindre, og lyden fader ud til en sagte, dyb brummen der mere lyder potent end irriterende. Omdrejningsvillig er den også, og sammen med et blidt skiftende 8-trins automatgear giver de 180 heste og hele 430 Nm et både komfortabelt og kraftfuldt antrit. Et testforbrug på 17 km/l er også godkendt.
Passer prisen?
Jaguar XE er prissat meget tæt på dens oplagte ærkerival, BMW 3-serie. Det vil sige, at selve bilen er dyr og at du også får lov at betale, hvis du vil have udstyr ud over det helt basale. For eksempel tager Jaguar 55.000 kr. for det 8-trins automatgear, mens det koster 60.000 kr., hver gang du rykker et udstyrstrin op. Metallak koster 18.600 kr. og skal det være premium-metallak, er det dobbelt op. XE er med andre ord en bil, der hurtigt løber op i pris – det gælder dog også for klassekammeraterne.
Er der alternativer?
Jaguar XE har reelt tre rivaler: Audi A4, der kommer i en ny udgave til efteråret, den netop faceliftede BMW 3-serie samt Mercedes C-klasse, der kom på markedet i 2014. Mens Jaguar XE efter hvilkenbil’s vurdering akkurat ikke matcher C-klassens perfekte kompromis mellem sport og komfort, følger den BMW 3-serie til dørs og kører langt mere engagerende end den nuværende Audi A4. Prismæssigt er Jaguar tæt på 3-serien, lidt billigere end C-klassen og noget dyrere end A4. Akilleshælen er bagsædepladsen, der er klassens mest beskedne.
KONKLUSION:
For: Køreegenskaber, stil, britisk selvtillid.
Imod: Beskedent bagsæde, gennemsnitlig finish.
Hvilkenbil siger:
Endelig slår imperiet igen: Jaguar XE er et reelt alternativ til den tyske dominans i den mellemstore prestigeklasse. Leder du efter et spændende og velkørende modstykke til A4, 3-serien eller C-klassen, leverer Jaguar varen.
FAKTA: Jaguar XE 20d Portfolio
Vejl. pris, inkl. lev.: 739.000 kr.
Anslået kontantrabat:* 30.000 kr.
Årlig ejerafgift: 2.800 kr.
Garanti (rust/mekanik): 6/3 år
Sikkerhed (Euro NCAP): Endnu ikke testet
Antal airbags: 7
Forbrug (EU-norm): 23,8 km/l
Forbrug i test: 17,0 km/l
Længde/bredde/højde: 467/185/142 cm
Bagagerum: 455 liter
Vægt: 1.565 kg
Motor: 4 cyl., 2,0 liter, turbodiesel
Effekt: 180 hk/430 Nm
0-100 km/t: 7,8 sek
Topfart: 228 km/t
Særligt standardudstyr (Portfolio)
Regnsensor, to-zoners klimaautomatik, læderindtræk, fjernbetjent centrallås, el-ruder for og bag, el-spejle m. varme, multijusterbart multifunktionslæderrat, 10-vejs justerbart førersæde, 8 tommers trykfølsom betjeningsskærm, USB-stik, bluetooth, køreprogram til forskelligt underlag, kørecomputer, varme i forsæderne, start-stop automatik.
Metallak: 18.600 kr. 8-trins automatgear: 55.000 kr. Adaptiv fartpilot og blindvinkel alarm: 37.800 kr. Navigation: 19.400 kr. (*Anslået af hvilkenbil.dk)
Læs også test af konkurrenterne:
Præcision og praktik forenes i BMW 320d