BILTEST: Kinesiske MG3 Hybrid+ koster mindre end sin nærmeste konkurrent. Spørgsmålet er, om dens plusser vinder over minusserne.
Hvilken bil?
I denne uge tester vi en billig hybrid-mini, der er tænkt som et alternativ til dem, der ikke er klar til elbil. 215.000 kroner er prisen for den billigste MG3 Hybrid+. Direkte i kineserens sigtekorn står japanske Toyota Yaris Hybrid, der koster 19.000 kr. mere.
MG3’erens benzinmotor har fire cylindre, volumen er på 1,5 liter, og den yder 102 hestekræfter. Batteriet er på 1,8 kWh, den kraftige elmotor yder 136 hk, og systemydelsen ender på 194 hk. Samlet gør det MG3 noget mere potent end Yaris, der har 116 hk. MG3 kører på papiret 22,7 km/l, Yaris 25,6. MG3 er 17 centimeter længere end Yaris og seks cm bredere, men pladsen på MG3’s bagsæde er cirka lige så trang som i Yarisen. Yaris’ bagagerum tager 284 liter, 45 liter mere end MG3.
Sikkerhedsudstyret i den ellers noget rustikke MG3 er pænt med bl.a. adaptiv fartpilot med køassistent og aktiv vognbaneassistent. Men når det kommer til komfortudstyr, kniber det lidt mere. I hvert fald i de to lavest udstyrede. Navigation, elruder og elektrisk justerbare sidespejle er dog standard fra billigste model.
Testbilen er Comfort til 230.000 kr. Luxury koster 240.000 kr.
Vidste du at?
MG blev grundlagt i 1920’erne af Cecil Kimber, og første salgssted var i Morris Garage i Oxford ejet af William Morris. I MG’s storhedstid var mærket kendt som producent af tosædede sportsvogne, men hen mod årtusindskiftet blev mærket ét af flere kedelige eksempler på den skrantende britisk bilindustri.
Rover, BMW og British Leyland var blandt de ejere, som endte med at kaste håndklædet i ringen, og i april 2005 blev MG-produktionen endegyldigt stoppet.
Senere samme år købte Nanjing Automobile Group rettighederne til MG-navnet, og to år senere overtog statsejede SAIC – Shanghai Automotive Industry Corporation – Nanjing Automobile.
Lidt tosædet britisk historie forsøges genoplivet med den elektriske roadster, MG Cyberster. Den er SAIC’s forsøg på at lancere en moderne udgave af de stolte britiske traditioner.
Hvordan er førerpladsen?
Testbilen til 230.000 kr. har tilnavnet Comfort, men tag det ikke alt for bogstaveligt. Rattet er af træls kunstlæder. Rattet kan kun justeres op-ned. Lad gå at der ikke er varme i det, men at der heller ikke er varme i forsæderne, gør betegnelsen Comfort lidt komisk.
Småtarvelige løsninger præger generelt interiøret, hvor den knaldhårde plastik hverken er en fornøjelse at røre ved eller en fryd for øjet. Kopholderne er mere kop end holdere, da alt rasler ukontrolleret rundt.
Midterarmlænet er mere til pynt end af praktisk betydning, da det sidder forkert i forhold til at hvile underarm og albue på. Da man udover de førnævnte mangler i Comfort også kan føje ting som regnsensor, trådløs opkobling af Apple CarPlay/Android Auto til fraværslisten, er Hvilkenbil meget lidt imponeret.
Dagens MG3, der faktisk daterer sig tilbage til 2008, men først nu er nået til Danmark, er tredje generation. Og den synes tænkt som et produkt, der først og fremmest skal være billigt. Det ses og mærkes.
Sæderne er lidt for korte til mine 188 cm, og det højt placerede bremselys centralt i bagruden tager udsyn bagud, når man kigger i bakspejlet.
På plussiden tæller de velfungerende knapper på rattet og “klik”-knapper under den 10,25 tommer store infotainmentskærm til bl.a. elbagruden.
Hvordan opleves kabinen?
Selvom MG3 er nøjagtigt lige så lang som Skoda Fabia – 411 cm – og endda to cm bredere, så er det nærmest en gåde, hvor man har klattet pladsen i MG3’eren hen. OK, Fabia er også det nærmest ultimative eksempel på en rummelig mini, men i så fald er MG3 tæt på det modsatte.
På bagsædet kniber det med benplads til alle over 180 cm, fødderne kan næsten ikke mases ind under forsædet, og hovedet er tæt på loftet. Er man nærmere 190 cm, er det noget nær en straf at blive henvist til bagsædet.
Bagagerummet er på 241 liter til hattehyldens underkant. Som tidligere nævnt mindre end den 17 cm kortere Yaris’ bagagerum og væsentligt mindre end Fabiaens.
Er sikkerheden i orden?
MG3 er ikke testet af Euro NCAP, så ret beset kan vi ikke vide, hvor sikker den er efter de europæiske standarder. Et fingerpeg gives ved at skele til australske ANCAP, der testede den rene benzinversion af MG3 i 2024. Den fik tre ud af fem mulige stjerner.
MG3 Hybrid+ har seks airbags, men ikke airbag mellem forsæderne. Den har en pæn mængde aktivt sikkerhedsudstyr, men deres funktion er ikke overbevisende. Vognbaneassistenten er nervøs og ubehagelig, trækker kraftigt i rattet, hvis en vognbane bliver til to, og man for eksempel sigter efter den højre. Ved vejarbejde, hvor nogle streger er midlertidige, er forvirringen og uroen total.
Den adaptive fartpilot virker abrupt og slet ikke gelinde, så den satte jeg konsekvent på pause, inden den langsommere forankørende kom så tæt på, at fartpiloten skal korrigere. Højt oppe på mangel-listen står blindvinkeladvarslen, der først hører til i Luxury.
MG Pilot-systemet, som er dér, hvor man justerer sagerne, foretrækker af en eller anden grund at nulstille alle ens foretrukne indstillinger, når motoren har været slukket. Det er et dagligt irritationsmoment.
Hvordan kører den?
Undervognen er forsøgt sat op til den komfortable side, men trods det halvbløde udgangspunkt bliver vinterens frosthuller i asfalten i den grad bemærket. Til det komfortable udgangspunkt supplerer det meget letgående styretøj, som efter min smag dog er rigeligt let.
Følelsen af direkte kontakt med underlaget leveres ikke, men ret skal være ret: Til daglig brug vil den typiske MG3-køber formentlig føle sig helt helt OK-hjemme og glæde sig over det ukomplicerede.
Hvordan er motor og transmission?
Transmissionen i den kinesiske hybrid er ikke som i Toyota Yaris et “milliongear” uden trin. Man har indlagt tre gear i gearkassen, og dem skifter den så automatisk imellem efter forgodtbefindende.
På landevej med fartpiloten indstillet på 83 km/t skifter den på lette stigninger mellem 3. og 2. gear og tilbage igen. Nærmest i ét væk. Uharmonisk og irriterende.
Der findes tre køreindstillinger – Eco, Normal og Sport. Vælg Eco, dér fungerer det bedst.
Når benzinmotoren er kold, vil man tillige opleve, første gang man er oppe på 70-80 km/t og slipper speederen, at motoren snurrer videre med mange omdrejninger. For at køre strøm på batteriet? Eller for at varme motoren op hurtigst muligt? Jeg ved det ikke, men det føles mærkværdigt.
Trods de fortrædeligheder opleves MG3’eren som behageligt kraftfuld ved lavere hastigheder. Elmotoren yder i sig selv 136 hk og skubber med let speederfod bilen hurtigt i gang, som var den en ægte elbil.
MG3 Hybrid+ er opgivet til at køre 22,7 km/l – det nåede jeg ikke i nærheden af. Snittet, uden ret meget motorvejskørsel, endte på 17,8 km/l.
Passer prisen?
215.000 kr. for den billigste Standard vil jeg vægre mig ved at betale, når den alt for korte udstyrsliste tjekkes igennem. 15.000 ekstra kroner for at hedde Comfort giver egentlig ikke ret meget mere. Sidespejle med varme og klapfunktion, bagrudevisker og 16 tommer alufælge er vist det mest bemærkelsesværdige.
Vil man være bare lidt god ved sig selv, så smid 240.000 kr. og få mest muligt for pengene. Blandt andet LED-forlygter, 360 graders kamera, blindvinkeladvarsel, advarsel om krydsende trafik bag bilen, varme i forsæderne, nøglefri adgang og regnsensor.
Er der alternativer?
På markedet findes kun én anden, der minder om MG3 Hybrid+. Og det er som nævnt i indledningen Toyota Yaris. Hvis man tager den dyreste MG3 til 240.000 kr. og sammenligner med Yaris Style til 245.000 kr., er kineseren distanceret. For det første er Yaris spækket med velfungerende aktivt sikkerhedsudstyr, dernæst er den bare et lysår mere lækker at opholde sig i og betjene.
I min bog ser jeg den rumænske Renault, discount-bilen Dacia Sandero, som MG3’s mest oplagte konkurrent. Sandero fås i en højbenet Stepway-udgave med CVT-gear til 225.000 kr.
Selv en række “finere” konkurrenter i miniklassen koster mindre end MG3 Hybrid+ Comfort til 230.000 kr. Fra en ende af nævnes, alle i de bedst udstyrede varianter med manuelle gearkasser: Suzuki Swift til 200.000 kr., Renault Clio til 203.000 kr., Hyundai i20 til 205.000 kr., Opel Corsa til 207.000 kr., Mazda 2 til 210.000 kr. og Peugeot 208 til 220.000 kr.
Så medmindre man er fuldstændigt stålsat på at få sig en minibil med hybrid-drivlinje, er konkurrencen benhård, og den falder ikke ud til MG3’s fordel.
Konklusion:
For: Stærk ved lave hastigheder, garanti.
Imod: Pris, udstyr, aktive sikkerhedssystemer, til dels uharmonisk drivlinje, oplevet kvalitet, bagsæde.
Hvilkenbil siger:
FAKTA: MG3 Hybrid+ Comfort
Vejl. pris: 229.999 kr.
Pris billigste (Standard): 214.999 kr.
Privatleasing: 3.595 kr./måned, 4.995 kr. i førstegangsydelse, 15.000 km/år i 12-36 måneder.
Årlig ejerafgift: 1.160 kr.
Garanti (mekanisk): 7 år/150.000 km
Garanti (lak/rust): 3/10 år
Sikkerhed (Euro NCAP): Ikke testet
Antal airbags: 6
Længde/bredde/højde: 411/180/150 cm
Bagagerum (min/max): 241/983 liter
Vægt: 1.383 kg
Anhængervægt (u/m bremser): 500/500 kg
Batteri: 1,8 kWh
Motor og transmission: 4 cyl., 1,5 liter benzin, 3-trins aut., forhjulstræk
Systemydelse/moment: 194 hk, 250 Nm
Forbrug (WLTP-norm): 22,7 km/l (100 gr. CO2/km)
Forbrug i test: 17,8 km/l
0-100 km/t: 8,0 sek
Topfart: 170 km/t
Særligt standardudstyr:
Automatisk nødbremse, adaptiv fartpilot, bakkamera, p-sensor bag, vognbaneassistent, LED-kørelys, halogen nær- og fjernlys, aut. op- og nedblænding af fjernlys, elektrisk justerbare sidespejle m. varme og klapfunktion, 2-vejs justerbart rat (op-ned), aircondition, 7 tommer digital instrumentering, 10,25 tommer infotainmentskærm, navigation, DAB-radio, 6 højttalere, Apple CarPlay/Android Auto, Bluetooth, 4 elruder, 16 tommer alufælge.
Ekstraudstyr:
Metallak: 8.700 kr.
Anhængertræk: 13.995 kr.
Af redaktionen