Test: Laver Ford den bedste elektriske folkevogn?

BILTEST: Ford Explorer er bygget på samme teknik som VW ID.4, men er lidt mindre og billigere. På flere områder er den bedre end originalen.

Hvilken bil?

Explorer er Fords blot anden elbil. Mens den første, Mustang Mach-e, er ’hjemmelavet’ har Ford skudt genvej med Explorer. Platformen, og dermed alle vigtige komponenter som elmotor, batteri og software, er købt hos Volkswagen, der bruger MEB-platformen i elbiler som VW ID.3 og ID.4, Audi Q4 e-tron og Skoda Enyaq. Ved at købe ude i byen, har Ford sparet tid og penge.
Ikke desto mindre er det lykkedes Ford at skabe et selvstændigt produkt. Explorer er først og fremmest 11 cm kortere og helt anderledes designet end VW ID.4. Kabinen er indrettet med en lodretstående infotainmentskærm, der både kan vinkles og skjuler et opbevaringsrum. Endelig har Fords ingeniører nok engang tryllet med køreegenskaberne. Det vender vi tilbage til.
Her tester vi den udgave af Explorer, der efter vores mening giver mest værdi for pengene: Basisudgaven Select med baghjulstræk og det store batteri på 77 kWh, der giver 602 km rækkevidde (WLTP) til 340.000 kr.

Vidste du at?

Helt i tråd med navnet har Explorer været på lidt af en rejse. Egentlig skulle den have været lanceret i Danmark ved årsskiftet, men blev ni måneder forsinket. Siden har den fået en varm modtagelse i Danmark. Salget går godt, og Ford har gang i en vellykket Facebook-kampagne, hvor nybagte Explorer-ejere fejrer deres nye biler. For et par uger siden fik Explorer også en hæderfuld 5. plads ved kåringen af Årets Bil i Danmark.
Ude i Europa går det mindre godt. Faktisk er efterspørgslen på Explorer og den semisportslige variant Capri så lunken, at Ford har måttet skrue ned for produktionen. Frem til jul skal medarbejderne kun møde op ved samlebåndet hver anden uge.
Efter blot tre måneders produktion må det være en bekymrende udvikling for Ford, der i forvejen taber enorme summer på deres elbiler.

Problemet er ikke bilerne – de er glimrende. Men særligt på det tyske hjemmemarked kniber det med at sælge elbiler. Tyskerne tøver og har svært ved at sige auf wiedersehen til deres elskede diesel-autos.

Hvordan er førerpladsen?

Bag rattet skal man være bilnørd for at se, at Explorer er en Ford-klædt folkevogn. Det store clou er den enorme 15-tommers infotainmentskærm i midterkonsollen. Ford har ikke bare placeret den lodret, men også gjort det muligt at vinkle skærmen. Løfter du den helt op, åbenbarer den et hemmeligt opbevaringsrum inde bagved. Smart.
Ifølge Ford er styresystemet deres eget Sync 4, men her ser vi mange ligheder med VWs betjeningsflade. Fint nok, for efter en horribel start med ufærdig software, er VW kommet meget bedre efter det. Selv stemmestyringen fungerer nu ganske fint.
To knapper til fire sideruder er et klart VW-aftryk. Vi har skrevet det før – det bliver vi aldrig glade for. Det samme gælder knapperne i rattet med swipe-funktion; de er upræcise og du mangler den sidste ’føling’ med dem. Må vi ikke bare få fysiske knapper igen? Please…
Ellers er førerpladsen glimrende. Du sidder godt i faste forsæder, ergonomien stemmer, udsynet er fremragende, og du har ingen fornemmelse af at sidde i en kopi af en VW. Explorer er en Ford i egen ret.

Hvordan opleves kabinen?

De 11 cm Explorer er kortere end VW ID.4 koster kun lidt plads i bagagerummet. Akselafstanden på 277 cm er den samme, og det giver rigeligt med plads – også på bagsædet.
Den store forskel er finishen. Der er simpelthen flere bløde overflader på instrumentpanelet og dørsiderne i Explorer end i VW ID.4. Premium er der ikke tale om, for overfladerne har et tydeligt vinyl-præg. Nemt at tørre af, men ikke decideret lækkert som i en Audi eller de bedste kinesere.
Solide kopholdere og masser af aflæggerum både for og bag gør Explorer praktisk. Bagagerummet er regulært, og gulvet kan placeres, så du kan skubbe tung bagage direkte ind uden at løfte over en kant. Nedenunder er der kælderrum i to etager. Også til kablet, selv om det havde ligget bedre i et frunk foran.

Er sikkerheden i orden?

Ja, tidligere i år blev Ford Explorer crashtestet af Euro NCAP, og scorede de maksimale fem stjerner i den samlede bedømmelse.
Crashtesten viser, at Explorer ikke har nævneværdige svagheder. I alle typer sammenstød, frontalt, delvist frontalt og fra siden, yder bilen god beskyttelse af alle passagerer. Det gælder også mod piskesmæld ved bagendekollisioner. Også de aktive systemer som den automatiske nødbremse og vognbaneassistenten fungerer godt. Faktisk får Explorer mest kritik for en rigeligt passiv overvågning af førertræthed. I testugen satte vi omvendt pris på, at overvågningen ikke var så emsig, som den kan være i asiatiske biler, hvor du bliver bombarderet med bip-lyde mod træthed og uopmærksomhed.
Læs mere hos Euro NCAP og se videoen her.

Hvordan kører den?

Ford har med rette ry for at lave velkørende biler. Det er et fokusområde for Ford, og deres ingeniører kan virkelig trylle med fjedre, støddæmpere og hjulophæng.

Explorer skuffer ikke. Udgangspunktet er godt – ID.3, ID.4, Q4 og Enyaq er alle velkørende biler. Ford lykkes ikke desto mindre med at finpudse og forbedre køregenskaberne. Explorer styrer lidt skarpere og fjedrer lidt bedre end VW ID.4. Oplevelsen kan sammenlignes med den, du får i Audi Q4 e-tron, der også rammer et fint kompromis mellem sport og komfort. Undervognen er bare vellykket. Explorer er veloplagt på en snoet sognevej, holder kursen stabilt på motorvejen og opsluger stort set alle ujævnheder – også de små skarpe, der driller lidt i ID.4 og Enyaq. Bortset fra, at styringen kunne give mere feedback fra underlaget, er Explorer blandt de mest velkørende og dynamiske el-SUVere lige nu.

Hvordan er motor og opladning? 

Explorer er så ny, at den – med det store batteri – kører med VW’s nye 210 kW-elmotor. Den er ikke bare væsentligt kraftigere end forgængeren med 150 kW, men også mere effektiv. Ford lover 6,9 km/kWh under gunstige forhold – vi nåede 4,7 km/kWh i en testuge præget af kulde, vind og regnvejr. Dermed kan du forvente 350 km rækkevidde i blandet kørsel med en del motorvej i vinterhalvåret – og 450 km under samme forhold i sommerhalvåret. Absolut godkendt og på niveau med VW ID.4 og Skoda Enyaq.
Motoren er også fri for støj og vibrationer og giver bilen et hurtigt antrit. Overhalinger er overstået på sekunder uden at være overdrevent voldsomme. Explorer er overskudsagtig på den harmoniske måde.
Ladetiden i en lynlader er også godkendt. Du når hurtigt den lovede topeffekt på 135 kW og ladekurven er ganske flad. Sjovt nok lover VW hele 175 kW i ID.4, men vores erfaring er, at det er en topeffekt i starten. Ladetiden fra 10-80 pct. ender reelt med at være den samme, lige under en halv time. Vil du under 20 min. skal du over i biler med 800-volt som Hyundai Ioniq 5 og Kia EV6.

Passer prisen?

Både og. Konkurrencen på pris er skærpet helt vildt i 2024. Da Ford lancerede Explorer tidligere i år, så 340.000 kr. for testbilen med 602 km rækkevidde stærk ud. Siden har vi set en tilsvarende Skoda Elroq til 315.000 kr., Årets Bil Kia EV3 til 290.000 kr. med samme rækkevidde som Explorer, mens Renault har barberet 50.000 kr. af den glimrende Scenic, så den nu koster 315.000 kr. med 625 km rækkevidde.
Det er kontante udfordringer. Også selv om Ford Explorer stadig er 40.000 kr. billigere end både VW ID.4 og Skoda Enyaq, som den deler teknik med.
Ford ’snyder’ dog en smule med prisen, for den helt nødvendige varmepumpe til knapt 8.000 kr. er ekstraudstyr.
Så passer prisen? Ikke helt sammenlignet med de nyeste konkurrenter. Vi tror derfor, at du kan få lidt kontantrabat, hvis du spørger din Ford-forhandler. Og bliver ikke overraskede, hvis Ford justerer prisen i 2025…  

Er der alternativer?

Da Ford Explorer bygger på samme platform som VW ID.4 og Skoda Enyaq er netop de to oplagte konkurrenter. I den sammenligning shiner Explorer med marginalt bedre køreegenskaber og lavere pris. Husk dog varmepumpe, hvilket reducerer prisfordelen til 32.000 kr.
Renault Scenic E-tech har samme størrelse som Explorer, er en smule mere rummelig og har op til 625 km rækkevidde. Scenic har færre kræfter og forhjulstræk, er mindre køredynamisk, men komfortabel, og Renaults Google-baserede navigation er velfungerende.
Tesla Model Y Long Range baghjulstræk har 600 km rækkevidde og alt i udstyr – selv anhængertræk er standard. Til 350.000 kr. er den et stærkt alternativ, men Explorer kører bedre.
Hyundai Ioniq 5 er netop kommet i en faceliftet udgave med 570 km rækkevidde til 350.000 kr. Med avanceret 800 volt teknologi kan den lynlade 10-80 pct. på 18 minutter, hvilket gør den velegnet til langture. Fem års garanti trækker også op.
800 volt er også trumfkortet for Xpeng G6, der også har 570 km rækkevidde til 370.000 kr. Den kinesiske Model Y-klon er rummelig, men kører sterilt og uengageret sammenlignet med Explorer.

Konklusion: 

For: Køreegenskaber, allround-kvaliteter
Imod: Varmepumpe koster ekstra, kun 2 års garanti, lidt dyr.
Hvilkenbil siger:

Explorer er lidt af en bedrift. Al teknik kommer fra VW, men Ford har givet Explorer sit helt eget udtryk og samtidig forbedret køreegenskaberne, så de er blandt klassens bedste. Nye konkurrenter presser allerede Explorer på prisen og kabinen er lidt fersk, men ellers er det lykkedes Ford at lave en kopi, der er bedre end originalen. Vi er meget tæt på fem stjerner.

FAKTA: Ford Explorer Select

Vejl. pris, inkl. lev.: 340.000 kr.
Anslået kontantrabat: * 10.000 kr.
Årlig ejerafgift: 840 kr.
Garanti (rust/mekanik): 12/2 år
Garanti (batteri): 8 år eller 160.000 km (alt efter, hvad der kommer først)
Sikkerhed (Euro NCAP): 5 stjerner (2024)
Antal airbags: 6 + centerairbag
Længde/bredde/højde: 447/187/163 cm
Bagagerum (min/max): 470/1.460 liter
Vægt: 2.090 kg
Anhængervægt: 750/1.200 kg (med bremser)
Batterikapacitet: 77 kWh netto
Forbrug (WLTP-norm): 6,9 km pr. kWh
Målt forbrug: 4,7 km pr. kWh ved ca. 3-8 gr., en del regn.
Rækkevidde: Op til 602 km
Ladeevne: 11 kW AC, op til 135 kW DC
Opladningstid: 28 minutter (10-80 pct. DC), 5 timer (0-100 pct. ved 22 kW AC)
Effekt: 210 kW (286 hk) / 545 Nm
0-100 km/t: 6,4 sek
Topfart: 180 km/t

Særligt standardudstyr Select:

Bl.a. automatisk nødbremse med fodgænger- og cyklistgenkendelse, vejbaneassistent, vejskiltegenkendelse, træthedsregistrering, p-sensorer for og bag samt bakkamera, adaptiv fartpilot, adaptive LED forlygter, regnsensor, aut. nedblænding af bakspejl, 2-zonet klimaanlæg, varme i rat og forsæder, el-justerbart førersæde m. lændemassage, elektrisk justerbare og sammenklappelige sidespejle med varme, blindvinkelalarm, 14,6 tommer touchskærm m. navigation og stemmestyring, DAB-radio, trådløs Apple Carplay og Android Auto og mobilopladning, nøglefri adgang og start, eldrevet bagklap, 20 tommer alufælge. (* Anslået af hvilkenbil.dk)

Varmepumpe: 7.880 kr.
Metallak:
5.500 kr.
Elektrisk anhængertræk: 9.000 kr.

[email protected]

2 Kommentarer

  1. Hvordan kan i kalde en bil til 340.000 kr. for en folkevogn (folkets bil)?
    Problemet med elbiler er netop prisen og for os mange, der aldrig har haft råd til en bil over 175.000 kr., ser det håbløst ud. En del af skylden er regeringens, men pressen og dermed også jer, må påtage sig en del af skylden, ved at prisen på elbiler når op i højder, hvor de ikke hører hjemme. Selv synes jeg, at hele spørgsmålet om elbiler, priser og grøn kørsel, er en hån over alle os der har bidraget med kæmpe afgifter i over 55 år.
    Politikerne og pressen burde skamme sig.
    En kæmpe uartighed.

    • Hej Herbert. Tak for din kommentar, hvor du peger på et reelt problem – nemlig at der endnu ikke er et udvalg af billige elbiler. Det skriver Hvilkenbil dog ofte om. Så sent som i fredags bragte vi en oversigt over de 14 billigste elbiler i Danmark: https://hvilkenbil.dk/guide-billige-elbiler-lige-nu/, og den 18. oktober gik vi mere i dybden med de to billigste elbiler i Danmark: https://hvilkenbil.dk/funky-mini-kan-blive-danmarks-billigste-elbil/ . I en analyse af det fremtidige salg af elbiler 6. december, skriver vi specifikt, at “Elbiler købes lige nu af købestærke danskere. Det bliver sværere at sælge elbiler til danskere med lavere indkomster. De mindre og billigere elbiler kommer først for alvor i 2025, og først når de er brugte og endnu billigere, bliver elbiler tilgængelige for de mange danskere, der har 100.000 kr. eller mindre til deres bilkøb. Det tager tid. De første elbiler er de nemmeste at sælge, de sidste bliver de sværeste.” Du kan læse artiklen her: https://hvilkenbil.dk/dansk-prognose-forudser-16-mio-elbiler-i-2030/
      Hvad angår testen af Ford Explorer, hvor vi spørger, om Ford laver den bedste ‘folkevogn’, et det en henvisning til, at Ford Explorer er bygget på teknikken fra VW ID.4 og i den forstand er en folkevogn… Explorer er også ‘folkelig’ på den måde, at den er blandt de 10 mest solgte biler i Danmark de seneste to måneder.
      Men i øvrigt er vi enige; der mangler billige elbiler på det danske marked – og det skriver Hvilkenbil løbende om. Alt tyder på, at de billige elbiler under 200.000 kr. for alvor kommer i løbet af 2025. Det bliver spændende – og det er tiltrængt.
      Med venlig hilsen, Jens Velling, redaktør.

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here