TEST: Ny motor giver Volvo V60 nyt liv

Volvos nye 4-cylindrede turbodiesel er overbevisende i V60. Plads på bagsæde og i bagagerum er stadig den kompakte premium-svenskers svaghed.

Hvilken bil?
Volvo V60 er ‘herregårdsudgaven’ af sedanen S60 fra 2010. Designet med de brede ’hofter’ og den markante kileform er stadig ’jättekul’ – ikke mindst efter det seneste facelift af fronten. Men det mest interessante ved Volvo V60 er, at den nu fås med Volvos nye 4-cylindrede D4 turbodiesel med 181 hk. Med den motor starter priserne ved 537.000 kr. med 6-trins manuelt gear. V60 fås fra 421.000 kr. med en 1,6 liter D2 turbodiesel med 115 hk. Testbilen – en speciel Volvo Ocean Race Edition – er fra den allerøverste udstyrshylde; tilmed proppet med ekstra- og sikkerhedsudstyr, der får kasseapparatet til at galopere op til en pris på 760.000 kr. inkl. levering

Vidste du at?
Downsizing er det nye sort, og Volvo har nu smidt de gamle, tørstige femcylindrede benzin- og dieselmotorer på porten. De er erstattet af egenudviklede 4-cylindrede maskiner.

Det smarte ved de nye, mere brændstoføkonomiske motorer, der bygges på en helt ny motorfabrik i Skövde til 2 mia. svenske kroner, er, at ca. 80 pct. af benzin- og dieseludgavens konstruktion er identisk. Det betyder, at de to motorudgaver kan bygges på samme produktionslinje, hvilket sparer omkostninger.

Næste træk fra Volvo er 3-cylindrede motorer med samme præstationer som den ’firebenede’.

Hvordan er førerpladsen?
Volvo er ergonomiens mester. V60 scorede for nylig en andenplads i Jyllands-Posten og Business Danmarks kåring af årets firmabil 2015 efter den nye Ford Mondeo – ikke mindst takket være sin fine kabine med forbilledlige sæder og betjeningsvenlig førerplads. Vi tilslutter os; V60 byder på en gennemført førerplads. Alt fra instrumenter, over de mange indstillingsmuligheder af rat og sæde til betjening af fartpilot er logisk og eksemplarisk. Her kan man sidde i timevis uden at blive træt i ryg og ben. Eneste minusser: Udsyn skråt bagud ved højresving er umuligt pga det flotte, kileformede design, og de mange små betjeningsknapper er ved at være yt. Men Volvo er på vej med trykfølsomme skærme.

Hvordan opleves kabinen?
Mest af alt som en rullende dagligstue. Lyden fra dieselmotoren slipper kun ind ved kraftig acceleration. Komforten er i højsædet og materialerne er afdæmpede og lækre, og de virker ekstremt slidstærke. Fører– og forsædepassager har kongepladser i ’lænestolene’ foran, mens mange nok vil synes, den øvrige kabine er for snæver. Volvos ingeniører har sat sig mellem to stole, hvad angår plads på bagsædet og plads i bagagerummet. Benpladsen til bagsædepassagererne ville vinde stort ved 5-10 cm ekstra, mens de samme cm, efter denne testkørers mening, ikke har afgørende betydning for lastrummet. Det er med sine 430 liter alligevel ikke prangende, og det er let og billigt at smide en boks på taget til ferieturen.

Er sikkerheden i orden?
Traditionen tro er den passive sikkerhed en af Volvos stærke sider, og på den aktive sikkerhed er Volvo også med helt fremme. V60 svigter da heller ikke i Euro NCAP crashtesten, hvor de maksimale fem stjerner hives hjem i flot stil, selvom den krævende pæletest, hvor bilen smides ind i en stolpe fra siden, kunne klares bedre. Volvo V60 har som standard såvel ESC som aktiv fartbegrænser og selehuskere på for- og bagsæder. Det giver 100 procent score på den aktive sikkerhed. Dertil har V60- og S60-modellerne Volvos City Safety system som standard: Et automatisk nødbremsesystem, der hjælper bilens fører til at undgå en kollision ved lav hastighed eller afbøder sammenstødet. Læs mere på sikkerbil.dk 

Hvordan kører den?
Volvo V60 er, trods det sportslige look, en rendyrket motorvejscruiser – ikke mindst med det 8-trins automatgear som i testbilen. Bilen opleves tung over næsen, og kørestilen er komfortabel med affjedringen indstillet til den bløde side og styringen understøtter den afslappede kørestil ved ikke at være specielt dynamisk. De mange hestekræfter og det store moment ude foran har man en tendens til at glemme. Her er ikke lagt op til rastløs race men mere overbærende overskud og et intellektuelt skuldertræk i forhold til motorvejens anmassende svende i ydersporet. Alligevel nåede vi kun 16,5 km/l i testugen – noget skuffende i forhold til de opgivne 23,3 km/l med automatgear.

Hvordan er motoren?

Den nye D4-diesel er en fin maskine. Der er sjældent behov for at svinge pisken over de svenske arbejdsheste, da de fleste situationer klares tyst med et let tråd på speederen. Det er dog lidt vemodigt at skulle undvære den sprøde, karakteristiske lyd af Volvos 5-cylindrede motor.

Især i testbilen med det 8-trins Geartronic. Automatgearet, der ikke er af dobbeltkoblingstypen, passer godt til V60’s karakter og skifter da også silkeblødt. Lækkert i hverdagen – ikke mindst ved bykørsel – men lige netop kørsel i byen udstiller automatgearets svaghed; det ligger og skifter op og ned mellem 2. og 3. gear, og man fornemmer generelt et energitab i transmissionen. Til merprisen 46.000 kr. anbefaler vi hellere det 6-trins manuelle gear, der på papiret også strækker brændstoffet ca. 10 pct. længere.

Passer prisen?
Volvo V60 klarer sig prismæssigt fint i forhold til konkurrenterne fra de øvrige ’premiummærker’ som Audi, BMW og Mercedes. Volvo V60 D4 Geartronic er billigere end både 320d Touring 184 hk X-drive, Audi A4 Avant aut. 2,0 TDI 190 hk, der begge ligger over 600.000 kr., men udstyrsniveauerne har stor betydning for priserne. Den nye Mercedes C-klasse 220 Bluetec T, holder sig, som V60, pænt under 600.000 men tilbyder fx ikke automatgear i stationcarudgaven med 170 hk-motor, som er den umiddelbart sammenlignelige.

Er der alternativer?
VW Passat har med 2015-modellen endegyldigt myret sig med i ’det fine selskab’, og hvis vi også lukker den nye Ford Mondeo ind, er der to stærke konkurrenter til Volvo V60. De er begge nykonstruerede biler – selv om Mondeo har været undervejs i flere år, og det kan diskuteres hvor ny den egentlig er ’under huden’ – med noget mere plads og lige så meget motorkraft som V60 til lavere pris. Fx fås VW Passat Variant 2,0 TDI med 190 hk og DSG-gear og Highline-udstyr til 570.000 kr. Ford Mondeo 2,0 Titanium stationcar, aut. med 180 hk koster 537.000 kr.

KONKLUSION:
For: Ergonomi, motor, sikkerhed
Imod: Plads bagi, udsyn bagud
Hvilkenbil siger:
Stjerner4
Den nye D4 turbodiesel er kraftfuld og kultiveret. Motoren klæder og giver nyt liv til V60, der stadig er en ganske ’snygg’ bil med et markant design og komfort og ergonomi helt i top. Prisen er godkendt, og med bedre plads bagi havde den femte stjerne været hjemme.

FAKTA: Volvo V60 D4, aut. ’Volvo Ocean Race’ edition

Vejl. pris, inkl. lev.: 670.000 kr. (pris på testbil 757.400 kr.)
Anslået kontantrabat:* 20.000 kr.
Årlig ejerafgift: 2.040 kr. (A+)
Garanti (rust/mekanik): 12/2 år
Sikkerhed (Euro NCAP): NCAP 5
Antal airbags: 6
Forbrug (EU-norm): 23,3 km/l (112 g/km)
Forbrug i test: 16,5 km/l
Længde/bredde/højde: 4697182/148 cm
Bagagerum (min/max): 430/1.241 liter
Vægt: 1.685 kg
Motor: 4 cyl., 2,0 liter, turbodiesel
Effekt: 181 hk/400 Nm
0-100 km/t: 7,6 sek
Topfart: 225 km/t

Særligt standardudstyr (basismodel):
Alarm med bevægelsessensor, armlæn med kopholder for, City safety (kollisionsforebyggende system ved bykørsel), EBA Emergency Brake Assist, elektrisk p-bremse, elopvarmede og justerbare sidespejle, forlygtevaskere, global åbning/lukning ag vinduer og soltag via fjernbetjening, IDIS intelligent driver information system, kørecomputer, LED kørelys, klimaanlæg med pollenfilter, home safe belysning, lastbeskyttelsesnet, 6-vejs justerbart førersæde, multijusterbart rat, performance lydanlæg med 5” farveskærm og 6 højttalere, varme i forsæder.
Metallak: 12.900 kr. (*Anslået af hvilkenbil.dk)

Fabriksmonteret ekstraudstyr på testbil:
Volvo On Call nødopkalds- og assistancesystem: 12.000 kr.
Varme i rattet: 4.400 kr.
Sikkerhedspakke: 33.000 kr.
(’blind spot’ system, træthedsregistrering, adaptiv fartpilot
Teknikpakke – Connect: 19.000 kr.
(parkeringssensor bag, digitale instrumenter, 7” touchskærm og bluetooth)
Eftermontret ekstraudstyr:
Navigation: 8.960 kr.
Parkeringsassistancekamera til 7” skærm: 8.120 kr.

Læs også tests af konkurrenterne:

Mesterlig Mercedes C

BMW 320d forener præcision og praktik

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here