TEST: Opel Astra rækker efter stjernerne

Astra er en solstrålehistorie for Opel - den sælger fortsat godt.

BILTEST: 11. generation af Opel Astra er en helstøbt bil, der overbeviser med høj kvalitet og god plads – og så er den næsten 40.000 kr. billigere end ærkerivalen Golf.

Hvilken bil?
Opel Astra er Rüsselsheims udfordrer til klasseduksen VW Golf, der plejer at sætte standarden i den lille mellemklasse. Med tilnavnet K er Opel Astra nået til 11. generation, og den virker skræddersyet til endelig at være et fuldgyldigt alternativ til forbilledet. Hvad angår størrelse, præstationer, finish og køreoplevelse lægger Astra sig helt tæt op af Golf, men er næsten 40.000 kr. billigere og mere løssluppent designet. Set i lyset af VW’s aktuelle udfordringer med ‘dieselgate’ ligner lanceringen af Astra K god timing for Opel. Her tester vi næstmindste model med trecylindret motor og Enjoy udstyr til 224.000 kr. inkl. levering.

Vidste du at?

Astra er afgørende for Opels planer om endelig at vende mange års underskud til overskud. Ejerne, amerikanske GM, har svoret fornyet opbakning til Opel, der tydeligvis har fået en større pose penge at arbejde med denne gang.

Astra K står på en nyudviklet platform, er mindre og op til 200 kg lettere end forgængeren, men mere rummelig og fuld af moderne teknik. I motorrummet finder vi en trecylindret turbobenziner på 1,0 liter med balanceaksler og 105 hk, og i kabinen er Astra først med et infotainmentsystem, der både kan ‘tale’ med Apple og Android-smartphones. I november blev Astra kåret som Årets Bil i Danmark 2016 af danske biljournalister.

Hvordan er førerpladsen?
Klassisk Opel – bare mere moderne. Opel er skrappe til at lave førerpladser med god ergonomi, hvor du sidder i fastpolstrede sæder med det helt rigtige forhold mellem sæde, rat og pedaler. Sådan er det også i Astra, som du gerne kører langt i. Betjeningen er logisk – ikke mindst fordi Opel har ryddet op i forgængerens mange knapper til fordel for en trykfølsom skærm nydeligt integreret i midterkonsollen. Finish og kvalitetsindtryk lægger sig tæt op af VW Golf, og selv med Enjoy-udstyr forkæles du med et læderrat med indlagt varme. Ren luksus på en dansk vinterdag.

Hvordan opleves kabinen?
Mens Golf dyrker det kantede, opretstående look, er Astra mere dynamisk og ‘flydende’ i sit formsprog. Lavere taglinje giver en mere intim atmosfære i kabinen, men både for og bag kan benpladsen sammenlignes med Golf’s – og det betyder fin plads til fire voksne. De smalle sideruder ved bagsædet understreger det intime og sportslige, men gør det svært for børn at se ud. Bagagerummet sluger gennemsnitlige 370 liter, men læssekanten er høj, og vi savner bedre poseholdere og rum til mindre ting.

Er sikkerheden i orden?
Opel har tidligere haft problemer med den skrappe pæletest, hvor bilen glider sidelæns ind i en pæl med 29 km/t. Astra K klarer dog pælen i fin stil og tackler også de øvrige crash-discipliner uden anmærkninger. Kabinen er solid og både på for- og bagsæde yder hovedstøtterne god beskyttelse mod piskesmæld. Automatisk nødbremse er ikke standard på basisudgaven, men i skrivende stund arbejder importøren på at gøre nødbremse og skilteassistent standard fra mellemste udstyrstrin, Enjoy. Det vil øge prisen en smule men også sikre topkarakteren fem stjerner. Læs mere på sikkerbil.dk

Hvordan kører den?
‘Som en Golf’ er vi fristet til at skrive. Affjedringen er klassisk tysk på den stramme måde, men stadig komfortabel på alt andet end skarpe ujævnheder i vejen – her opleves Astra nøjagtig som Golf. Forskellen er mest tydelig i styretøjet, hvor Opel virkelig har forbedret præcisionen, så Astra nu virker mere styrevillig og adræt end ærkerivalen.

Prisen for den gode kontakt med underlaget er hørbar hjulstøj, når asfalten ikke er nystrøget. Men ellers er Astra en både veloplagt og komfortabel køreoplevelse, der placerer sig et sted mellem allrounderen VW Golf og sportslige Ford Focus.

Hvordan er motoren?
Én liter, tre cylindre og 105 hk lyder ikke af meget – men det rækker fint til Astra, efter at den har været på slankekur. En anden forklaring er en velvalgt gearing og et lækkert gearskifte, der gør det til en fornøjelse at holde liv i alle 105 hk. Sjovt nok og trods balanceaksel lyder den lille turbobenziner under acceleration en smule grovere i Astra end i Corsa, men oppe i fart forsvinder den hæse brummen fra maskinrummet. Forbruget er dog en skuffelse: Opel lover 23,3 km/l, vi målte 15,7 km/l trods forsigtig speederfod og en del landevejskørsel. Det er ikke godt nok.

Passer prisen?
Ja, Opel Astra brager ind i Golf-klassen til priser, der må give konkurrenterne noget at tænke over. Astra byder på kvaliteter, der er direkte sammenlignelige med VW Golf, men er 39.000 kr. billigere. Du får med andre ord rigtigt meget bil for de 224.000 kroner, som Astra koster med basismotor og Enjoy-udstyr. Vel at mærke uden at Opel fedter med udstyret. Læderrat med varme, fartpilot og p-sensorer for og bag er standard, og for blot 2.000 kr. kan du opgradere aircondition til automatisk klimaanlæg.

Er der alternativer?
I dén grad – konkurrencen er hård i den lille mellemklasse, men Astra kommer ind i den hele 39.000 kroner lavere end rivalen VW, der forlanger 263.000 kr. for en Golf med tre cylindre, 115 hk og Style udstyr. En anden velkørende topsælger, Peugeot 308, koster 234.000 kr. med 110 hk, er en knivspids mere komfortabel men også hæmmet af et lille bagsæde. Ford Focus er det sportslige alternativ med 100 hk til stærke 211.000 kr., mens den faceliftede Kia Ceed med en ny, trecylindret turbobenziner på 100 hk er stærk på plads, design, 7-års garanti og en beskeden pris på 208.000 kr.

Konklusion:
For: Stærke allround kvaliteter, god pris.
Imod: Hjulstøj, målt forbrug.
Hvilkenbil siger:
Stjerner5
Opel Astra lever op til titlen som Årets Bil i Danmark. Her er køreegenskaber, plads, finish og kvalitetsindtryk som i en Golf – men til væsentligt lavere priser. Det helt fine er, at selv med mindste motor og næstmindste udstyrsniveau er Opel Astra en helstøbt oplevelse.

Læs også tests af konkurrenterne:

Golf 7 er mere perfekt end passioneret

Tre cylindre klæder velkørende Ford Focus

Peugeot 308 er stærk på stil og komfort

Kia Ceed skaber røre i Golf-klubben

Hyundai i30 smiler stort i Golf-klubben

FAKTA: Opel Astra 1,0T Enjoy

Vejl. pris, inkl. lev.: 224.000 kr.
Anslået kontantrabat:* 7.000 kr.
Årlig ejerafgift: 620 kr.
Garanti (rust/mekanik): 12/2 år
Sikkerhed (Euro NCAP): 5
Antal airbags: 6
Forbrug (EU-norm): 23,3 km/l (99 gr. CO2/km)
Forbrug i test: 15,7 km/l
Længde/bredde/højde: 437/181/149 cm
Bagagerum (min/max): 370/1.210 liter
Vægt: 1.265 kg
Motor: 3 cyl., 1,0 liter, turbobenzin
Effekt: 105 hk/170 Nm
0-100 km/t: 11,2 sek.
Topfart: 200 km/t

Særligt standard udstyr (Seduction):
Aircondition, fartpilot, fjernbetjent centrallås, el-ruder for og bag, el-spejle, varme i forsæder, multijusterbar førerplads, splitbagsæde, læderrat m. varme og betj. af radio og fartpilot, USB og BlueTooth, kørecomputer, dæktrykmåler, p-sensorer for og bag, Lys & Syn-pakke (regnsensor, lysfølsomt bakspejl og lysautomatik), automatisk nødbremse, skilteassistent og bakkestart.
Metallak: 6.000 kr. Opgradering til klimaautomatik: 2.000 kr. (*Anslået af hvilkenbil.dk)

[email protected]

30 Kommentarer

  1. Hej!
    Hvordan synes du, den kører ifht. Octavia?
    Ved du noget om muligheder for aut. gear?
    Hvordan syntes du, at køreegenskaberne er, og hvordan syntes du koblingsbetjening og gearskifte er ifht andre biler?

    • Hej Brian
      Som jeg skriver i testen, kører den nye Astra på mange måder som VW Golf – og da Skoda Octavia benytter samme platform og teknik som Golf, er der også store ligheder mellem Astra og Octavia. De er tydeligvis af samme ‘tyske skole’ – det vil sige ret kontant affjedret og med en tendens til at små, skarpe ujævnheder slår rigeligt hårdt igennem. Til gengæld er vejgrebet godt og især Astra styrer villigt, præcist og næsten sportsligt gennem sving og virker en anelse mere adræt end Octavia (og Golf) – men det er små nuancer, vi taler om.
      Den Astra, som vi tester her, er foreløbig den eneste, der kan fås med automatgear. Merprisen bliver knapt 18.000 kr. for Opels Easytronic-automatgear, der populært udtrykt er en manuel gearkasse med en skifterobot – et system, som også Citroën og Peugeot ofte benytter. Fordelen er relativt lav merpris og intet effekttab som i et klassisk automatgear med omformer – med Easytronic kører Astra da også 23,8 mod 23,3 km/l. Ulempen kan være lidt langsommere skift med ‘nikkebevægelser’, hvis du ikke hjælper skiftet på vej ved at lette foden fra speederen for hvert skifte.
      Det er en smagssag. Astras manuelle gearskifte er dog en klar forbedring sammenlignet med forgængeren: Selve skiftet har stadig lidt lange bevægelser, men præcisionen er god med en ‘lækker’ mekanisk funktion. Koblingen går let og er nem at dosere, så også her kan Astra sagtens sammenlignes med det fine gearskifte i VW Golf.
      Med venlig hilsen, Jens Velling, redaktør, hvilkenbil.dk

      • Hej Jens,
        Jeg står i valget mellem en Octavia Combi, eller at vente på den nye Astra Sports Tourer.
        Mit “problem” er, at jeg gerne vil have rigtigt aut gear eller DSG og dynamisk fartpilot.
        Opel har oplyst mig om at 1,4t 150HK ikke kommer til DK med aut.gear (som ellers findes i Tyskland), men at den dynamiske fartpilot kommer til efteråret 2016.
        I weekenden var jeg ude og prøvekøre en Octavia Combi 1,2 TSi Style med DSG7, men jeg syntes ærligt talt ikke det kørte ret godt.
        Jeg slap selvfølgelig for at skifte gear, men det ruskede i koblingen ved igangsætning, og ved skiftet mellem 1 og 2 gear. Det føltes som en kobling der rusker, og IKKE som hvis man bare får sluppet den for hurtigt.
        Bilen jeg prøvede havde kun kørt 235km, og det var som om at skiftene blev markant bedre efter jeg havde kørt i bilen i næsten en hel time.
        Jeg gør mig ligeledes overvejelser ifht. driftsikkerhed de to biler imellem, samt gensalgsværdien
        Mange hilsner, og tak for en rigtig god side
        Brian Jensen

        • Hej igen Brian
          Set herfra er det to rigtigt gode biler, som du overvejer – om du vil blive mest glad for Octavia eller Astra er i den grad et spørgsmål om smag.
          Jeg ville selv være i tvivl, men nok vælge Octavia, hvis plads var vigtig for mig, mens Astra er den lidt mere køreglade bil.
          Med hensyn til automatgear har vi sædvanligvis gode erfaringer med VW-gruppens DSG-gearkasse. I hvert fald på de helt nye biler, som vi tester. Omvendt hører vi om meget forskellige erfaringer med holdbarheden, når DSG-gearkasserne bliver lidt ældre. Jeg tør dog ikke fastslå, om DSG-gearkasserne er mindre pålidelige end konkurrenternes ditto – kun at det er væsentligt dyrere at reparere et automatgear end et manuelt gear, hvis uheldet er ude :o)
          Hvis du insisterer på automatgear, må du enten nøjes med den lille Opel-motor eller vælge Octavia eller en anden konkurrent med automatgear. Og vil du have kombinationen af automatgear med dobbeltkobling og adaptiv fartpilot, kan jeg i Golf-klassen ikke umiddelbart komme i tanker om andre muligheder end VW-koncernens mærker…
          Adaptiv fartpilot forstår jeg godt, at du gerne vil have med – det er både komfortabelt, lækkert og sikkert på motorvejen. Har man prøvet det, vil man gerne betale for det, ingen tvivl om det.
          Håber det kan hjælpe dig en smule – held og lykke med valget.
          Med venlig hilsen,
          Jens Velling
          redaktør

  2. Hej,

    Jeg leder efter en stationcar med automatgear og omkring 150 HK.
    Jeg har prøvet Skoda Octavia og Seat Leon St. Jeg har endnu ikke prøvet Astra’en.
    Har du prøvet Skodaen og Seaten, og hvilken en ville du anbefale? Jeg synes umiddelbart at Seat kører rigtig godt, og den har en rigtig god pris sammenlignet med de andre.

    • Hej Henrik. Med de nævnte biler er du under alle omstændigheder på sporet af en god biloplevelse. Skoda Octavia og Seat Leon står på samme platform og benytter samme teknik, så det er i høj grad et spørgsmål om smag (og i mindre grad penge, da de prismæssigt ligger tæt). Octavia er det mere traditionelle men også mest rummelige valg, mens Seat Leon ST er en anelse frækkere designet, uden at sætte ret meget plads over styr. Vi kan anbefale begge biler, så jeg ville lade designet gøre udfaldet – og ikke mindst undersøge, hvilken forhandler der vil give dig den største rabat. Hvis du er til benzin, får den firecylindrede turbobenziner på 1,4 liter og med 150 hk og cylinderfrakobling vores varmeste anbefaling. Den er både stærk, støjsvag og overraskende økonomisk. God jagt, MVH Jens Velling, hvilkenbil.dk

  3. Hej Jens.
    Jeg har prøvekørt både Honda Civic Sportstourer, Seat Leon ST, den nye Astra Sportstourer og Octavia Combi – alle meget velkørende efter min mening.
    Jeg hælder dog en anelse mest til Octavia Combi, fordi plads, oplevelsen af en solid bil (dog møgkedelig) og en – synes jeg – fabelagtig dobbeltkobling bare føles den smule bedre end de andre.
    Jeg har dog et spørgsmål ang. Combi’en, som jeg ikke kan blive klog på, trods netsøgninger en masse: Hvornår er det rigtige tidspunkt at købe Octavia Combi?
    Modellen 3. generation er fra 2013, der skrives om et facelift i 2017, og 4. generation kommer vel ikke før 2018-2019? Kan man opfatte denne 3. generation som halvvejs forældet allerede nu?
    Hvad er dine tanker – hvornår skal man købe Octavia?
    Bedste hilsner Allan.

    • Hej Allan. Det er fire gode biler, du har kig på, så du er på rette vej i din biljagt. Går du efter plads, ville jeg også vælge Octavia – især hvis du har store børn på bagsædet, her er den fortsat bedst i klassen. Jeg forventer også et mildt, kosmetisk facelift i 2017 og en ny model i 2019 – næppe før. Det vigtigste er dog, at Octavia for nylig har fået de nyeste motorer – f.eks. 1,6 TDI med 110 hk og den trecylindrede 1,0 turbobenziner med 115 hk. Teknisk er Octavia altså helt up-to-date – og derfor ville jeg ikke have nogen betænkeligheder ved at købe nu. God fornøjelse! Med venlig hilsen, Jens Velling, hvilkenbil.dk

  4. Fin hardware og for dårlig software.

    Jeg har haft en Astra K 1.6 CDTI 110 HK i 5 måneder nu. 110 HK diesel er nok og den er mere harmonisk i momentkurve end 136 HK modellen. Rigtig gode køreegenskaber og super drivlinje.

    Elektronikken irriterer mig til gengæld. Parkeringssensor er overfølsom og hyler på alt for lang afstand og med alt for høj volume. Hvis man slår det fra i menuen, slår den det det selv til næste gang den startes. Hvis parkeringssensor kunne slås fra permanent, ville jeg klart anbefale bilen. Det kan jeg ikke med den indbyggede “sensor chikane”.

    Bilen fejler ikke noget som Opel ikke kunne ordne med en softwareopdatering – hvis de gad.

    • Hej Peter. Jeg er faktisk enig i dine betragtninger. Både at en ‘mindre’ diesel kan have en mere velfungerende momentkurve end de mere ‘hårdtpumpede’ udgaver, og at p-sensoren i Astra hører til de mere emsige – både hvad angår lydstyrke og mangel på justeringsmuligheder. Men ellers en fremragende bil – efter hvilkenbils mening er Astra blandt de biler i sin klasse, der giver mest værdi for pengene.
      Med venlig hilsen, Jens Velling, redaktør, hvilkenbil.dk.

  5. Hvorfor er der allerede så mange Astraer fra 2016 til salg som brugt? Er de skuffede? Jeg er i tvivl om jeg skal købe en ny Astra eller en brugt BMW 318i, eller en Audi fra 1998 men dog ikke med TFSI motor, som kan have stort olieforbrug. Kan du give en godt råd? Hilsen Conradus.

    • Hej Conradus. Et klassisk valg mellem fornuft og følelse: Det korte svar er, at en ny Opel Astra vil give dig størst sikkerhed mod ubehagelige overraskelser og samtidig have de laveste driftsomkostninger. En brugt BMW eller Audi er mere en lotteriseddel – det kan gå godt eller det kan blive meget dyrt… Når du ser mange bruge Astra’er allerede, skyldes det formentlig, at der har været mange ude at køre som leasing eller udlejningsbil. Med venlig hilsen, Jens Velling, hvilkenbil.dk.

  6. Jeg har desværre en Astra K årgang 2016. Jeg er ikke imponeret:

    Opel har med Astra K (den nye Astra fra 2016) egentlig bygget en god bil, men desværre er software noget makværk. Der er mange positive ting: fin motor (110 hk diesel) som passer perfekt til gearing, undervogn etc. Komfortabel, men stadig med fin tilbagemelding. Når det kommer til softwaren har programmørerne svigtet totalt og dermed ødelagt hvad der ville kunne have været en fantastisk bil. Det største problem er bilens elendige PDC system ikke kan kobles fra. Den hyler og skaber sig over ingenting (man får virkelig lyst til at finde en skævbider og klippe ledninger over, men det er næppe en god ide på moderne biler). Hvis man slår PDC fra slår den det selv til igen. Man kan ikke engang skrue ned for lyden af det. Det er virkelig noget skrammel. Min bil har den store radio med Navigation. Den vil jeg klart fraråde. Kortene var forældede allerede ved levering af bilen. Man kan ikke navigere til adresser med æøå i vejnavne for de taster findes ikke på skærmtastatur. Hvis man så finder hen til adressen på trods af manglende hjælp fra Navigation så kender den godt de danske bogstaver på vejnavnet – det kan ses på skærmen når man uden dens hjælp kommer frem.

    Her er en god bil, der pt er skæmmet af rædselsfuld software. Hvorfor kommer der ikke en software opdatering så bilen kan blive så godt som den har mulighed for.

    Som det er nu har jeg fortrudt at jeg fik en Astra. Jeg er irriteret over dens PDC hver gang jeg sætter mig ind i den. Hvis ikke Opel snart tager sig sammen og gør noget ved problemet skal jeg aldrig mere køre Opel.

    • Til alle jer med pdc problemer i Astraen; særligt den forreste er irriterende, og generelt er systemet ikke super godt. Men tag nummerpladerammen af, sæt nummerpladen helt ind til kofangeren i samme form, og skru den fast. Dette virker og tager alle de fejlagtige irriterende bip som systemet giver.

      Det virker!

  7. Når man skal søge på en adresse hvor der f.eks. bruges “Ø” i adressen, så prøv at holde knappen med “O” inde i et par sekunder, så får du flere valgmuligheder. Det er det samme med Æ og Å. Det virker i min Insignia.

  8. Vi står og overvejer at købe enten den nye model Skoda Octavia eller VW Golf Sportsvan. Men hvilken af dem har det bedste kørelys. Vi kører Opel nu og synes ikke, det er noget særligt.

    • Hej Kaj. Det kommer meget an på, hvad du vil betale: Begge biler har almindelige H7-halogen forlygter som standard, men kan opgraderes til fuld LED-lys. Merprisen er fra godt 14.000 kr. Mit bedste råd er at prøve lyset på begge biler. Der vil være forskel, og det gør formentlig valget lettere for dig. Med venlig hilsen, Jens Velling, hvilkenbil.dk

  9. Hej Jens

    Tak for de fine artikler om biler, du deler med os her 🙂

    Jeg overvejer at købe en ny bil. Automat gear og benzin er et stor krav for mig. Jeg er på det punkt, hvor jeg skal vælge mellem en Opel Astra 1,4 T 150 Enjoy ST aut. 5d eller Seat Leon 1,4 TSi 150 DSG ST ACT 5d Style.

    Hvilke en vil du anbefale og hvilken en synes du, vil give mig en bedst køre oplevelse?

    Jeg har prøvet begge biler, men er stadigvæk i tvivl. Hvilken en har det bedste?

    Skal bemærke at Astra er en lille smule billigere i indkøbs pris.

    Ser frem til at høre fra dig da jeg skal tage en beslutning i dag. 🙂

    Mvh. Simion P.

    • Hej Simion. Herligt at du finder vores biltests nyttige :o)
      Det er et svært valg, for du har fundet frem til to rigtigt gode biler – jeg kan anbefale begge biler og ville selv være i tvivl.
      Min oplevelse er, at køreoplevelsen både er rigtigt god og ganske ens i de to biler. Jeg giver dog et lille bitte plus til Astras affjedring, som jeg finder en anelse mere komfortabel end i den list stivere Seat Leon.
      Hvad angår mekanikken, giver jeg et lille plus til Seats motor og automatgear: De 150 heste virker særdeles veloplagte og det er vores erfaring, at netop denne motor er relativt let at få til at køre langt på literen. Seats DSG-gear skifter også både hurtigt og blidt – eneste bekymring er, at VW-koncernen i hvert fald på et tidspunkt havde problemer med holdbarheden af denne gearkasse.
      Som du kan se, er det hårfint. Uanset, hvad du vælger, får du en af de bedste biler i Golf-klassen. Husk at spørge til, hvor meget du kan få i rabat – det kan være, at det kan gøre valget lettere for dig.
      Med venlig hilsen, Jens Velling, hvilkenbil.dk

      • Hej Jens
        Mange tak for dit svar. Det er meget brugbart.
        Jeg var mest til Opel i forvejen, men nu er jeg blevet bekræftet i, at det er det rigtige valg.
        Venlig hilsen Simion

  10. Hej Jens
    Pt. Kører jeg i en Mazda 3, men har brug for mere plads, da jeg er alene med 3 børn.
    Jeg har kigget på både Caddy og Citroen Grand C4 Picasso.
    Men de er også bare forholdsvis dyre.
    Jeg er derfor begyndt at kigge lidt på Astra i stationcar og ligeledes den nye Octavia i stationcar.
    Jeg vægter benzin udgave, rimelig økonomisk, lav vægtafgift, automatisk nødbremsen, parkerings assistance, sikkerhed, fartpilot, god plads både ved sæderne og i bagagerum.

    Kan du anbefale mig i hvilken retning jeg skal kigge 🙂

    Mvh
    Heidi

    • Hej Heidi
      Det er en klassisk svær opgave, den med at få god plads til tre børn uden at gå op i en stor og dyr mpv :o) Vi kaster os ud i det: Du er på sporet med stationcar-udgaverne af Astra og Octavia, to biler, som vi varmt kan anbefale. Om det skal være den ene eller anden, er et spørgsmål om smag – begge er gode og tilbyder høj kvalitet til prisen. Et lidt billigere alternativ kunne være Kia Ceed – her får du fx hele syv års garanti, men desværre ingen automatisk nødbremse. Prøv evt. også at kigge på Ford Focus stationcar eller Ford C-Max, der er en ægte mpv. Også her må du undvære automatisk nødbremse, men det er velkørende biler, der lige nu sælges til stærke priser. Apropos priser – vent med at købe ny bil, til de nye afgifter er vedtaget – der er udsigt til besparelser. God jagt! MVH Jens Velling, hvilkenbil.dk

  11. Hej Jens. Jeg leder efter en benzin-stationcar og overvejer disse 3 mærker: Opel Astra, Hyundai i30 og Toyota Auris. Jeg er mest til økonomi og køreglæde. Hvilken en kan du anbefale?

    • Hej Siva. Først vil jeg sige, at du er godt på vej – du går ikke galt i byen med nogen af de tre biler, som du kigger på her. Min personlige favorit er dog Opel Astra, der efterhånden er kommet så langt ned i pris, at den giver rigtigt meget bil for pengene. Også fordi den lille basismotor med 105 hk er stærkere, end man tror. Astra byder også på mest plads og så kører den altså lidt sjovere og skarpere end i30 og Auris. For i30 taler 5 års ubegrænset garanti og fin komfort, mens Auris er værd at overveje, hvis du kan lide hybridteknikken med automatgear og mulighed for at køre lidt længere på literen, hvis du har meget bykørsel. God fornøjelse med dit bilvalg! Med venlig hilsen, Jens, hvilkenbil.dk

  12. Hej Jens
    Jeg overvejer en brugt Astra fra 2011 med en 6 trins automatgearkasse i 1,4 T.
    Er der nogle kendte problemer med denne gearkasse?
    Mvh Lars

    • Hej Lars
      Nej, ikke så vidt vi er bekendt med. Det er et traditionelt automatgear, og dem er der som regel færre problemer med end eksempelvis automatgear med dobbeltkobling.
      MVH Jens, hvilkenbil.dk.

    • Hej Tonny. Der er ikke den store forskel på de to modeller – bortset fra at den kraftigste har lidt mere power i toppen ved høje omdrejninger. Til daglig vil du ikke mærke stor forskel. Enjoy giver mest værdi for pengene. BH Hvilkenbil.dk

  13. Hej Jens
    Jeg står overfor et godt tilbud på en brugt Opel Astra T 105 Excite sportstourer ecotec, fra 2019. Er der nogle kendte problemer med gearkasse motor eller andet på den årgang/model?
    Oplevede det omkring med gearskifte som du beskrev i artiklen for årgang 16/17. Er det stadig aktuelt for den manuelle gearkasse i 19 modellen?

    Hilsen Thomas

    • Hej Thomas. Med forbehold for, at brugte biler kan være behandlet forskelligt, ville jeg ikke være bange for at købe en brugt Astra – så vidt vi ved, er der ingen kendte problemer med modellen. Hvis der endda er tale om et godt tilbud, ville jeg bare slå til 🙂 Bh Jens, Hvilkenbil.

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here