Opels lille MPV Meriva er ganske enkelt en fremragende familiebil med utallige små detaljer, der vil glæde familier med små børn.
Hvilken bil?
Meriva er Opels lille MPV – en lillebror til Zafira. Det vil sige en kompakt, familievenlig bil, der er et alternativ til en bil i Golf-klassen. Her sidder man højt, har et godt overblik, kan få børnene nemt ind og ud af kabinen, og bagagerummet er stort og regulært.
Vidste du at?
Merivas døre åbner modsat almindelige bildøre. Og det er ikke bare en gimmick, de gør det faktisk lettere at læne sig ind i kabinen og sætte autostole fast og spænde børnenes seler.
De bagvendte døre kaldes også ”selvmordsdøre”, fordi de i gamle dage havde tendens til at springe op under kørsel, hvis ikke de var ordentligt lukkede. I dag låser dørene automatisk, så snart bilen sætter i gang.
Hvordan er førerpladsen?
Som i andre af Opels modeller kan det multijusterbare rat trækkes dejligt tæt på. Materialerne virker lækre. Men førersædet er bredt og giver ikke ret god støtte, og tallene i instrumenterne er små og kan være svære at aflæse.
Hvordan opleves kabinen?
Ud over de nævnte baghængslede bagdøre er der især en anden fin detalje, der bejler til børnefamilien: Bunden i de bageste sideruder har et knæk, som gør selv små børn i stand til at kunne se ud af ruden. Der er fin plads til tre store børn eller tre voksne på de tre separate bagsæder.
Er sikkerheden i orden?
Meriva har fået 5 stjerner i EuroNCAP, og både front- og sidekollisionstest viste, at Meriva yder god beskyttelse af fører og passager. I sidekollisionen scorer Meriva endda maxpoint for beskyttelsen af fører. Den mere voldsomme pæletest viser dog en svag beskyttelse af passagerens bryst. Her er front-, side- og gardinairbags. Læs mere på euroncap.dk.
Hvordan kører den?
På trods af, at Meriva er høj, ligger den fint på vejen. Styretøjet er præcist og ikke for letgående.
Meriva er som mange andre Opeler højt gearet og godt støjdæmpet, hvilket bevirker, at man let kommer til at køre for hurtigt, hvis man ikke har øjnene på speedometeret.
Hvordan er motoren?
Den 1,7-liters dieselmotor, som denne bil er udstyret med, fås med 100, 110 og 130 hk. Her er det den største udgave, og den er fortrinlig. Den karakteristiske dieselrallen er fint dæmpet, og den har masser af kræfter.
Passer prisen?
I testbilen ligger kraftigste motorvariant, og bilen er forsynet med største udstyrspakke, Cosmo. Dermed løber bilen op i 313.000 kr. inkl. lev., og så er Meriva pludselig oppe at konkurrere prismæssigt med Mazda6, Toyota Avensis og andre firmabiler. Kigger man i stedet på den mindre 1,3-liters diesel med 95 hk og næstestørste udstyrspakke Enjoy hedder prisen 261.000 kr., og det er et bedre køb.
Er der alternativer?
Kia Venga er en oplagt konkurrent. Den tilhører samme klasse og opfylder omtrent de samme behov som Meriva – og så kan den fås fra 164.000 kr. Indrømmet, den har ikke de samme praktiske detaljer og er ikke så lækker i kabinen, men til dén pris er den klart værd at overveje. Og så kan man som nævnt også tage et kig på firmabilklassen i stedet for den dyreste Meriva-variant. Her er især Mazda 6 et godt bud.
Konklusion:
For: Mange fikse detaljer, god plads i kabinen, kraftfuld motor og gode materialer.
Imod: Der findes en væsentligt billigere konkurrent.
Hvilkenbil siger:
Opel Meriva er noget nær perfekt til børnefamilien, og med den store dieselmotor er den endda underholdende. Kabinen er lækker, pladsen er god og de bagvendte bagdøre er det, der giver Meriva det sidste hak opad.
FAKTA: Opel Meriva 1,7 CDTI Cosmo
Vejl. pris, inkl. lev.: 313.000 kr.
Anslået kontantrabat:* 20.000 kr.
Årlig ejerafgift: 3.300 kr.
Garanti (rust/mekanik): 12/2 år
Sikkerhed (Euro NCAP):
Antal airbags: 6
Forbrug (EU-norm): 18,9 km/l
Længde/bredde/højde: 429/199/162 cm
Bagagerum: 400-920 liter
Vægt: 1.613 kg
Motor: 4 cyl., 1,7 liter
Effekt: 130 hk/300 Nm
0-100 km/t: 9,9 sek
Topfart: 196 km/t
Særligt standard udstyr (Cosmo):
Fartpilot, opvarmeligt rat, ratbetjening, bagvendte bagdøre, elspejle, elruder.
Metallak: 5.900 kr. (*Anslået af hvilkenbil.dk)
Af Jens Østergaard