Test: Peugeot 208, Renault Clio og Suzuki Swift krydser klinger

BILTEST: Peugeot 208, Renault Clio og Suzuki Swift er tre storsælgende minibiler. Hvilkenbil tester og fælder dom.

Hvilke biler?

De benzindrevne minibiler sælges stadig i stort tal – i 2023 udgjorde de næsten 16 procent af alle solgte. Hvilkenbil tester her tre af de minibiler, som for nylig er blevet opdateret: Peugeot 208, Renault Clio og Suzuki Swift. Alle til 170.000-180.000 kroner, i praktisk hatchback-habit med fire døre og stor bagklap, med tre cylindre, 75 til 90 hestekræfter og manuel gearkasse.
Opdateringerne af de to franskmænd kan bedst beskrives som beskedne, visuelle fornyelser, hvorimod japanske Swift har fået en større teknisk makeover. Platformen er godt nok den samme, men Swift-motoren har nu tre i stedet for fire cylindre, og så har den, fordi det kræver EU-reglerne, fået tilføjet en anseelig mængde sikkerhedsudstyr i en omfattende standardpakke.
Trods modelbetegnelsen er Upgrade basisudgaven af Suzuki Swift. Standard er adaptiv fartpilot, aktiv vognbaneassistent, skiltegenkendelse, advarsel mod krydsende trafik bag og advarsel mod trafikanter i de blinde vinkler. På listen står også LED-forlygter med automatisk op- og nedblænding, elektrisk justerbare sidespejle med varme, 9 tommer skærm, bakkamera, navigationsanlæg og trådløs Apple CarPlay/Android Auto. Basismodellen har aircondition, men hverken varme i forsæderne eller læder på rattet, og det efterlader – trods så meget andet – et lidt ufærdigt indtryk. Prisen er 170.000 kr.
Peugeot 208 med Active+-udstyr koster 180.000 kr. Den har ikke adaptiv fartpilot, vognbaneassistent eller advarsel mod trafikanter i de blinde vinkler. Ej heller elektrisk justerbare sidespejle med varme. På plussiden tæller p-sensor bag, aircondition, sædevarme, 10 tommer skærm, trådløs Apple Carplay/Android Auto og læderrat.
Renault Clio Evolution koster 173.000 kr., og som den eneste i selskabet er motoren tilsat en lille turbo, og gearkassen har seks trin. Clioen har advarsel mod vognbaneskift, p-sensor bag og LED-forlygter. Blandt sikkerhedsudstyret kan adaptiv fartpilot, blindvinkeladvarsel og advarsel mod krydsende trafik kun tilkøbes topmodellen Techno. På Clio Evolutions plusside står klimaanlæg, varme i forsæder, elektrisk justerbare sidespejle med varme, regnsensor og Apple CarPlay/Android Auto.

Vidste du at?

Blandt minibilernes lillebrødre, mikrobilerne, er der efterhånden kun sydkoreanerne Hyundai i10 og Kia Picanto tilbage. 
Men indtil kravene om avanceret sikkerhedsudstyr gør minibilerne for dyre, og indtil vi får tilstrækkeligt med små, konkurrencedygtige elbiler på markedet, er paletten af minibiler stadig imponerende.

Hvis man tæller den prismæssige topscorer og særling i selskabet, Honda Jazz (290.000 kr.), med, er der i dag hele 13 benzindrevne minibiler til rådighed for de danske bilkøbere.

Hvordan er førerpladserne?

I 10 år har Peugeot skilt sig ud med sit såkaldte i-cockpit: Et lille rat, fladt i bund og top, og de centrale instrumenter højt placeret. Enten sidder det lige i skabet, eller også skal man finjustere rat og sæde for at finde den rigtige vinkel. Eller også lykkes det aldrig 100 pct. Uanset hvad vil ratudslag altid dække nogle af instrumenterne. Heller ikke afstanden til rat og pedaler passer mine forholdsvis normaltbyggede 188 cm – skal afstanden til pedalerne passe, bliver det med lidt for strakte arme. 208-sæderne støtter heller ikke optimalt. 
Infotainmentskærmen er tydelig nok, men softwaren reagerer langsomt. Peugeot skal dog have ros for trykknapper til elbagrude og sædevarme samt for velfungerende tryk- og rulleknapper på rattet. 
Bag det store, runde Clio-rat er oplevelsen en helt anden. Sæderne er større og støtter bedre, og med numsen i forsædet virker den som en større bil. Storbils-oplevelsen får yderligere et plus for klimaanlægget, der er standard. I de to andre må man nøjes med aircondition. Clios software fungerer kvikkere end 208’erens, og Renault skal have ros for tryk- og drejeknapperne til de mest benyttede funktioner.
Materialevalget virker også et par gram mere velovervejet og brugervenligt end i 208’eren, der sine steder virker noget tyndhudet, særligt på den nederste del af instrumentbordet. 
Visuelt tager begge franskmænds kabiner sig mere smarte og tidssvarende ud end den mere altmodisch-udseende Swift-kabine. Musegrå, stenhård plast er bare ikke spændende, og fraværet af sædevarme og læder på rattet trækker ned i karakterbogen. I Swift lugter det mere af 2010 end af 2024.
Sæderne er godkendt, og her kan man forholdsvis nemt finde en god siddestilling med passende afstand til rat og pedaler. Også hér uddeles ros for analoge trykknapper til aircondition og elbagrude. Skærmen er ok, men lynhurtig kan den ikke beskyldes for at være.  

Hvordan opleves kabinerne?

Den storhed, som Clio byder på foran, forsvinder som dug for solen, når man kryber om på bagsædet, der er testens mindst gæstfrie. Knæene støder på forsædets ryglæn, og ret meget bedre er det ikke i 208’eren. Benpladsen på Swift-bagsædet er klart bedre, dørene åbner mere vinkelret og gør ind- og udstigning lidt nemmere, men skal der mosles voksne ind, kommer Swift til kort. Dér er den simpelthen ikke bred nok.
Tre personer kan lidt bedre gå i franskmændene – i bredden – men af hensyn til den gode stemning kun på korte ture. På grund af en slankere c-stolpe og lidt større bagruder føles det, som om der er lidt mere luft og lys i Swift. Men det er bedrag.
Den lille japaner er 20 centimeter kortere end de to andre, og det går ud over bagagerummet, der er testens klart mindste. Clios bagagerum kan udvides ved for 2.000 kr. at tilkøbe en justerbar bagagerumsbund, der giver 90 ekstra liter. 

Er sikkerheden i orden?

Da både Peugeot 208 og Renault Clio er fra 2019, er Euro NCAP-testen ikke af den nyeste slags. Clio fik i 2019 de maksimale fem stjerner, 208 fik fire. Flere aktive sikkerhedssystemer mangler hos begge, så i en test i dag ville de formentlig falde igennem med de øgede krav, der er kommet til.
For at få adaptiv fartpilot, vognbaneassistent og blindvinkeladvarsel til sin Peugeot 208, skal man opgradere til Allure+, og det koster 25.000 kr. – det vil sige, at bilen så koster 205.000 kr. Til gengæld får man så også en 100 hestes turbobenzinmotor, 6-trins gearkasse plus noget komfortudstyr med. 
Clio har vognbaneadvarsel og advarer med lyd, hvis man kommer for tæt på forankørende. Men til Evolution kan man ikke tilkøbe adaptiv fartpilot og blindvinkeladvarsel. Så for at få det, kræves topmodellen Techno plus en pakke, og så koster Clioen 203.000 kr.

Swift har en del af det sikkerhedsudstyr, som gør livet i 2024 mere trygt. Men – og det er et ret stort men – i sikkerhedstesten fik den nogle gevaldige skrammer og kun tre stjerner.

Dét, den satte til på, var beskyttelsen af fører ved frontalkollision og personer i bagsædet ved kollision fra siden. Heller ikke den automatiske nødbremse imponerede Euro NCAP.

Hvordan kører de?

Peugeot 208 er uendeligt langt fra fordums tiders festlige GTI’ere, så køb den ikke for skarp dynamik. Vælg den for de ret behagelige og komfortable køreegenskaber – end ikke dybe brønddæksler tager den særlig notits af. Ved motorvejsfart er der dog noget støj fra vind og vej.
Ligesom Clio føles størst bag rattet, føles den også størst på vejen. Og det er ikke ment i negativ forstand. Styretøjet er neutralt og præcist, bilen er letkørt, og den 6-trins gearkasse gør det godt. Undervognen er strammere end i 208, så den er lidt mere legesyg, uden at det går ud over langturskomforten.

Swift var tidligere en lille morskabsmaskine. Det er den ikke i samme grad i dag, hvor Swift-ingeniørerne synes at have tabt den køreglade kasket og i stedet har iført sig en sixpence.

Men overraskende nok vinder den ved nærmere bekendtskab, og det gør den bl.a. takket være sin lave vægt og et ret præcist styretøj. Swift vejer 100 kilo mindre end de to andre, og den ender faktisk som den mest legesyge af de tre. Man må dog indstille sig på en del støj fra underlaget, så stemmen skal hæves, hvis der skal samtales ved motorvejsfart. 

Hvordan er motorerne?

Den 75 hestes, turboløse basismotor i Peugeot 208 skal ikke forveksles med et festfyrværkeri. Den 5-trins gearkasse kalder heller ikke på klapsalver, så vil man have dynamik, muskler i mellemgulvet og et lettere-gående gearskifte, er der ingen vej udenom at opgradere til en 208’er med turbo, 100 hk og 6-trins gearkasse. 
Turboen i Clio gør bilen godt. Den er godt nok ikke hurtigere i 0 til 100 km/t-accelerationen end de to andre, men mellemaccelerationerne afvikles kvikkere, og alt i alt er motoren, trods beskedne 90 hk, mere harmonisk og opleves mere kraftfuld. Clioens 6-trins gearkasse er ikke kirurgisk præcis, men gør det klart bedre end 208’erens 5-trins. Når det kommer til brændstoføkonomi, var Clio selskabets positive overraskelse, da den i et varieret køremønster kom ret tæt på de lovede 19,2 km/l. 
Den lethed, som Swift besidder, lægger op til mere legesyg kørsel. Trods den brystsvage motor. Men at the end of the day, som man siger, og hvis man lader være med at kigge på det i mine øjne kønsløse design, scorer motor og lav vægt point.
Swift har et meget lille hybridsystem, så hybrid-skiltet på bagklappen skal man ikke lade sig narre af. Det såkaldte hybridsystem håndterer stort set bare en lidt mere smooth stop-start-funktion. Dens brændstoføkonomi endte et stykke fra det lovede, og det må skyldes, at mildhybrid-systemet løber om hjørner med den testcyklus, som bilerne udsættes for. Det kræver i hvert fald en del stop-start-kørsel i byen for at komme i nærheden af de lovede 22,7 km/l.

Passer priserne?

Peugeot 208 Active+ er testens dyreste (180.000 kr.), svagest motoriserede og generelt lavest udstyrede. Springet til Allure er 15.000 kr., og udover turbomotor med 100 hk og 6-trins gearkasse får man LED-forlygter, klimaanlæg, elsidespejle med varme, automatisk nedblænding af bakspejl og regnsensor samt 16 tommer alufælge i stedet for 15 tommer stålfælge. Det er en ret fornuftig merpris.
Yderligere 10.000 kr. til Allure+ giver adaptiv fartpilot, blindvinkelassistent og 360 graders kamera. Dét er også en fornuftig merpris, men i det udstyrstrim koster minibilen altså på den anden side af 200.000 kr. Er man forelsket i Peugeot 208 – og den er den bedst sælgende minibil, så det er mange – er Allure den, som Hvilkenbil anbefaler.
Clio Evolution til 173.000 kr. har testens bedste motor og gearkasse, og den er fornuftigt udstyret. Topudgaven Techno koster 193.000 kr. og spørgsmålet er, om bakkamera, 16 tommer alufælge, lidt mere avancerede LED-forlygter, automatisk nedblænding af bakspejlet, højdejusterbare forsæder og varme rattet er de 20.000 kr. værd. Evolution må være den, man skal vælge. Om end man mangler noget af det basale sikkerhedsudstyr.
Swift Upgrade til 170.000 kr. har, sammenlignet med de to franskmænd, nærmest oceaner af sikkerhedsudstyr og en del komfortudstyr. Men som nævnt mangler den læderrat og varme i forsæderne. For at få de to ting skal opgraderes til Advance formedelst 15.000 kr. Her får man bl.a. også højdejusterbart førersæde, mørktonede ruder bag, lidt bedre lydanlæg og 16 tommer alufælge i stedet for 15 tommer stål. Den topudstyrede Desire til 200.000 kr. udmærker sig bl.a. ved klimaanlæg, elektrisk foldbare sidespejle og luftkanaler til bagsædet. Hvilkenbil bryder sig ikke om plastikrat og sæder uden varme, så Swift-anbefalingen hedder Advance til 185.000 kr. 

Er der alternativer?

I afsnittet “Vidste du at?” oplystes det, at antallet af minibiler er 13. Altså er der i princippet 10 konkurrenter til dagens testbiler. 
At sammenligne bil for bil bliver mere omfattende, end Hvilkenbil vil byde sine læsere, så i stedet ridser vi her konkurrenterne op med fraprisen i parentes. Så må man selv afgøre, om mængden af udstyr, motorisering og præferencer står mål med de tre testede.
Konkurrenterne i alfabetisk orden: Citroën C3 (160.000 kr.), Dacia Sandero (150.000 kr.), Honda Jazz (290.000 kr.), Hyundai i20 (170.000 kr.), Mazda 2 (175.000 kr.), Opel Corsa (160.000 kr.), Seat Ibiza (232.000 kr.), Skoda Fabia (175.000 kr.), Toyota Yaris Hybrid (234.000 kr.) og VW Polo (239.000 kr.).

Konklusion:

Peugeot 208
For: Komfort, design.
Imod: Bagsæde, sikkerhedsudstyr, langsom touchskærm, garanti.
Hvilkenbil siger: 3 ud af 6 stjerner

Renault Clio
For: Kraftfuld og nøjsom motor, design, komfortudstyr. 
Imod: Bagsæde, sikkerhedsudstyr, garanti.
Hvilkenbil siger: 4 ud af 6 stjerner

Suzuki Swift
For: Sikkerhedsudstyr, vægt, garanti.
Imod: Crash-sikkerhed, små-tarveligt interiør, design, vejstøj.
Hvilkenbil siger: 4 ud af 6 stjerner

Konkurrencen er tæt, men for sin ‘storbils-følelse’ og allround-egenskaber peger Hvilkenbil på Renault Clio Evolution som en kneben vinder. Tæt fulgt af Suzuki Swift Upgrade på grund af mængden af aktivt sikkerhedsudstyr. Peugeot 208 Active+ er flot designet, men lækkert hår gør det ikke alene, da den har nogle fundamentale mangler.

Fakta:
  Peugeot 208 Active+ Renault Clio Evolution Suzuki Swift 1,2 Upgrade
Vejl. pris 179.990 kr. 169.990 kr. 169.990 kr.
Årlig ejerafgift 1.080 kr. 1.280 kr. 1.080 kr.
Garanti (mekanik/rust) 2/12 år 2/12 år 3/12 år
Sikkerhed Euro NCAP 4 af 5 stjerner (2019) 5 af 5 stjerner (2019) 3 af 5 stjerner (2024)
Airbags 6 6 6
Længde/bredde/højde 406/177/144 cm 405/180/144 cm 386/174/150 cm
Bagagerum (min/max) 311/1.106 liter 301/979 liter 265/980 liter
Vægt 1.084 kg 1.082 kg 988 kg
Anhængervægt 500 kg 900 kg 1.000 kg
Motor/transmission 3 cyl, 1,2 benzin, 5-trins 3 cyl, 1,0 turbo, 6-trins 3 cyl, 1,2 benzin, 5-trins
Effekt 75 hk, 118 Nm v. 2.750 o/min 90 hk, 160 Nm v. 2.000 o/min 82 hk, 112 Nm v. 4.500 o/min
Forbrug (WLTP) 16,7 km/l (114 g CO2/km) 19,2 km/l (118 g CO2/km) 22,7 km/l (98 g CO2/km)
Forbrug i test 15,8 km/l 18,9 km/l 19,9 km/l
0-100 km/t 13,2 sek 12,2 sek 12,5 sek
Topfart 179 km/t 180 km/t 165 km/t


Særligt standardudstyr i alle:
Automatisk nødbremse og fartpilot.
Peugeot har desuden aircondition, sædevarme for, læderrat, p-sensor bag, 10 tommer infotainmentskærm, trådløs Apple CarPlay/Android Auto.
Renault har desuden vognbaneadvarsel, LED-forlygter, læderrat, regnsensor, aut. nedblænding af bakspejl, klimaanlæg, sædevarme for, elektrisk justerbare sidespejle m. varme, nøglefri adgang og start, 7 tommer infotainmentskærm, Apple Carplay/Android Auto.
Suzuki har desuden adaptiv fartpilot, aktiv vognbaneassistent, advarsel om krydsende trafik bag, skiltegenkendelse, blindvinkeladvarsel, LED-forlygter m. aut. op- og nedblænding, bakkamera, elektrisk justerbare sidespejle m. varme, 9 tommer infotainmentskærm, navigation, trådløs Apple CarPlay/Android Auto, nøglefri betjening.

Af redaktionen

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here