BILTEST: Suzuki S-Cross udfordrer den populære mellemklasse-crossover Nissan Qashqai med fine køreegenskaber pakket ind i et forsigtigt design.
Hvilken bil?
Suzuki SX4 S-Cross, som det fulde navn lyder, er et gadekryds af en mellemstor stationcar og en SUV – altså en højbenet stationcar, der med sit offroad-look signalerer aktiv livsstil men byder på personbilens komfort. S-Cross, der er direkte konkurrent til Nissan Qashqai, fås med 4-hjulstræk, men vi tester her bilen med træk på forhjulene og 1,6 liters benzinmotor, der yder 120 hk, og næsthøjeste udstyrsniveau GLS.
Vidste du at?
Suzuki, der er verdens 10. største producent af biler, klinger japansk, og det er det multinationale selskab også. Men SX4 S-Cross er ikke mindst designet til at imødekomme europæiske bilønsker og bygges på Suzukis fabrik i Esztergom i Ungarn. Her samles også den mindre Suzuki SX4. Ja, navneforvirringen er nærliggende, så i testen her holder vi os til S-Cross navnet.
Hvordan er førerpladsen?
Her er ingen overraskelser – heller ikke af den ubehagelige slags. Instrumenterne er overskuelige og let aflæselige. Fartpiloten/fartbegrænseren betjenes på rattet – lige efter bogen. Førersædet skal roses for god længde og støtte. Læderrattet er godt at holde ved og multijusterbart. Midterarmlænet kan justeres i længden, hvilket er behageligt. God opbevaringsplads og USB-stik under armlænet. GLS dækker over lidt af et udstyrsstykke med detaljer som bluetooth, to-trins sædevarme og nøglefri start.
Hvordan opleves kabinen?
Rummelig med god plads og benplads på bagsædet. Bagagerummet er stort, 430 liter, og reelt med et skjult rum under gulvet. Udsynet er godt hele vejen rundt…og op. S-Cross har i GLS-versionen et stort panoramasoltag med dobbelt åbning. Glastaget giver masser af lys i kabinen, og når de to glaspaneler køres helt tilbage, er det lidt som at sidde i en åben bil. Der er også et el-drevet gardin, som kan køres for, hvis solen er for skarp.
Er sikkerheden i orden?
Ja, S-Cross kører sine 5 stjerner hjem i sikker stil. Der er ikke sparet på gardinairbagsystemet, som nogle fabrikker ellers er begyndt på. Karaktererne ligger alle på et højt niveau, 85% ud af de 100% mulige, altså i den bedste ende af skalaen. ”En spændende ny bil, der også har sikkerheden i orden,” konkluderer sikkerbil.dk, hvor du kan læse mere om, hvordan Suzuki S-Cross klarer sig i Euro NCAP crashtesten.
Hvordan kører den?
Mest af alt som en personbil. Affjedringen er mere fast end ’blød hat’, og det 5-trins gearskifte fungerer let og præcist sammen med styretøjet.
Styringen er dog underlig ’død’ ved motorvejskørsel, hvor føreren skal korrigere konstant, da bilen ikke selv bidrager nok til at holde kursen. Det er trættende.
Styringen bør også være bedre til selv at rette op efter et sving. Auto start/stop og ’hillhold’ funktion er gode egenskaber i dagligt brug.
Hvordan er motoren?
Den 1,6 liters benziner med 120 hk og 156 Nm er i underkanten til den ret store bil, der vejer 1.160 kilo. Motoren følger fint med i bykørsel i de lave gear men mangler bundtræk, og gearet skal bruges flittigt, hvis det skal gå hurtigt fremad. Ved 130 km/t på motorvejen støjer motoren for meget, og man savner et 6. gear der kan sænke omdrejningerne. For 38.000 kroner mere kan du få S-Cross med Fiats gode turbodiesel, der også byder på 120 hk, men hele 320 Nm og et 6. gear. En del tjenes hurtig hjem i sparet brændstof. Vi kom ikke op på mere end knap 14 km/liter i testen.
Passer prisen?
Ikke dyr, heller ikke rigtig billig. Priserne for Suzuki S-Cross starter – præcis som for konkurrenten Nissan Qashqai – ved 223.670 for 1,6 med GL-udstyr. Næste udstyrsniveau, GL+, er 20.000 kroner dyrere, mens testbilen koster yderligere 30.000 kroner, og reelt er det kun det – lækre – elbetjente panoramasoltag, bluetooth, 17” alu-fælge og sort-tonede ruder bagi, man får ekstra i GLS i forhold til GL+. Så hold dig til GL+ eller opgradér til GLX, der kun koster 5.000 kroner ekstra og blandt andet har xenonlygter og viskerrobot. En lille ’krølle’; her er soltaget ikke standard. Vil du have det med, koster det alene 20.000 kroner.
Er der alternativer?
Eneste direkte konkurrent er Nissan Qashqai, som hidtil har siddet alene på markedet for cross-overs i mellemklassestørrelse. Med en akselafstand på 2,60 meter er S-Cross lidt større end fx Opel Mokka, Renault Captur og Peugeot 2008 og nærmest designet til at tage kampen op med Qashqai, der efterhånden har 7 år på bagen.
Lige nu har S-Cross sin store snude foran, men den kommer ikke med noget afgørende nyt designmæssigt og teknisk. Allerede til foråret kommer 2. generation af Nissan Qashqai, og så kan S-Cross meget vel være bagud på point.
KONKLUSION:
For: Plads, komfort, udstyrsniveau, panoramatag
Imod: For få kræfter i benzinmotor, smalt motorudvalg
Hvilkenbil siger:
Suzuki spiller på det sikre med S-Cross. Det er en udmærket bil og et længe savnet alternativ til Nissan Qashqai, men vi savner lidt nytænkning og mere spræl i designet. Benzinmotoren er akkurat godkendt, men S-Cross fortjener en stærkere dieselmotor – og så er fire stjerner inden for rækkevidde.
FAKTA: Suzuki SX4 S-Cross 1,6 GLS
Vejl. pris, inkl. lev.: 273.670 kr.
Anslået kontantrabat:* 15.000 kr.
Årlig ejerafgift: 1.120 kr.
Garanti (rust/mekanik): 12/3 år
Sikkerhed (Euro NCAP):
Antal airbags: 7
Forbrug (EU-norm): 18,5 km/l (Energiklasse A)
Forbrug i test: 13,9 km/l (primært by- og motorvejskørsel)
Længde/bredde/højde: 430/177/158 cm
Bagagerum (min/max): 430/1.269 liter
Vægt: 1.160 kg
Motor: 4 cyl., 1,6 liter, benzin
Effekt: 120 hk/156 Nm
0-100 km/t: 11 sek.
Topfart: 180 km/t
Særligt standardudstyr (GLS):
Cruise control med fartbegrænser, dæktryksovervågning i instrumentpanelet, el-ruder for og bag, el-spejle med varme og fjernbetjent centrallås (standard i alle modeller).
Automatisk 2-zonet aircondition, nøglefri betjening af låse og trykknap-start, sølvfarvet tagræling og beskyttelsespaneler (for, bag og sider),el fold-ind af sidespejle med blinklys, tågelygter med kromliste foran, læderrat, justerbart ryglæn på bagsædet 40/60,midterarmlæn med kopholdere bag, lys i fodbrønd, i midterkonsol og i solskærme, 2 diskantenheder, solbrilleholder, elbetjent panoramasoltag i glas, bluetooth samt håndfri betjening af mobilen via rattet, 17″ grå alu-fælge samt sorttonede ruder bag.
Metal-/pearllak: 5.000 kr. (*Anslået af hvilkenbil.dk)