BILTEST: TwinAir motoren med blot to cylindre gør den aldrende Fiat Punto til et stærkt charmerende bekendtskab. Men glem alt om at køre langt på literen – den lille motor bæller benzin som var det rødvin fra Barolo.
Hvilken bil?
Fiat Punto er Fiats svar på populære minibiler som VW Polo, Kia Rio og Peugeot 208. Tidligere i år blev Punto faceliftet for tredje gang, da den opgraderede Punto Evo fusionerede med den almindelige Punto. Samtidig slap vi for den moustache-lignende kromliste på fronten af Evo – i stedet vender Punto tilbage til det oprindelige, Maserati-inspirerede design, der altid har været et af modellens trumfkort. Indvendig er kabinen opgraderet med bedre materialer og så er det muligt at få Punto med den to-cylindrede TwinAir turbomotor med 85 heste, som vi tester her.
Vidste du at?
Fiat Punto blev udviklet dengang amerikanske General Motors ejede Fiat og er derfor ”søsterbil” til Opel Corsa. De to biler deler platform, men Punto kører med sine egne motorer, ligesom undervogn og styretøj er afstemt af Fiats egne ingeniører. Punto blev introduceret i 2005 under navnet Grande Punto og har over 7 år på samvittigheden, hvilket er usædvanligt lang levetid for en bilmodel. Fordelene er, at udviklingsomkostningerne er betalt, så Fiat har sænket priserne – billigste Punto fås fra 120.000 kr.
Hvordan er førerpladsen?
Punto har fortsat en af klassens mest velfungerende førerpladser. Ergonomien, altså forholdet mellem rat, pedaler og sæder, er fremragende og da rattet samtidig kan trækkes langt tilbage, sidder selv høje personer med lange ben lige så godt i Punto, som i mange større biler. Her i tredje oplag er finishen forbedret med blød plastic på store dele af instrumentpanelet og knapper og betjeningsgreb, der virker lidt mere tillidsvækkende end tidligere. Selv stolene støtter godt og er på ingen måde ”italiener-små”.
Hvordan opleves kabinen?
Foran opleves Punto næsten som en større bil. Prisen for den oplevelse betales på bagsædet, der byder på gennemsnitlig benplads. Omvendt kan der med lidt god vilje presses tre store børn ind på bagsædet, der vil sætte pris på en relativt høj siddestilling med god udsigt gennem store sideruder. Bagagerummet er meget regulært, men læssekanten er høj. Med plads til 275 liter er Punto’s bagagerum typisk for miniklassen.
Er sikkerheden i orden?
De fem stjerner som Fiat Punto opnåede i Euro NCAP crashtesten stammer helt tilbage fra 2005. Dengang var sikkerheden udmærket for en bil i Puntos størrelse, i dag vil Punto formentlig kun opnå fire stjerner efter de nye, skærpede 2012-regler.
At Fiat forlanger ekstrabetaling for anti-piskesmældsnakkestøtter og en knæairbag – 2.000 kr. for hver del – anno 2012, klæder hverken trafiksikkerheden eller Fiat.
Læs mere på euroncap.com.
Hvordan kører den?
Selv om der er tale om tredje oplag af Fiat Punto, kører den grundlæggende som originalen fra 2005. Affjedringen er relativt blød, hvilket gavner komforten. Alligevel har Punto svært ved at falde til ro på mindre ujævnheder og servostyringen er så let, at man mangler føling med underlaget. Helt galt bliver det i den såkaldte City-indstilling, der bogstaveligt talt gør det muligt at dreje med lillefingeren, men også gør styretøjet fuldstændig følelsesløst. I øvrigt opfører Punto sig neutralt og forudsigeligt. Motorstøj er der ikke meget af, men testbilens store 16-tommer hjul rumler højlydt på grov asfalt.
Hvordan er motoren?
TwinAir motoren på blot 0,9 liter med to cylindre og turbo er en mekanisk perle med noget så sjældent som personlighed. I byen tøffer den rundt med typiske, tocylindrede prutte- og pustelyde, på åben vej pisker den vellystigt op i omdrejninger med samme hidsige snerren som en fin Ducati-motorcykel.
Du vil enten elske eller hade TwinAir motoren. Vi finder den stærkt vanedannende – ikke mindst fordi den tocylindrede frækkert faktisk er ganske kultiveret oppe i fart.
Men hvis ikke man konstant kører defensivt, bæller TwinAir motoren benzin som var det rødvin fra Barolo: Fiat lover 23,8 km/l i snit – vi målte 14,0 km/l efter behersket kørsel! Her hjælper ingen kære mama – forbruget er alt for højt.
Passer prisen?
Både og. 184.000 kr. er mange penge for en mini med 85 heste, når du oven i købet skal betale ekstra for fuldt sikkerhedsudstyr. Her ser Punto dyr ud sammenlignet med konkurrenterne fra Frankrig og Korea. Men lader man sig forføre af Punto TwinAirs uomtvistelige charme og status som lomme-GTI, er prisen faktisk i orden. Men husk at lægge lidt ekstra luft i budgettet til benzin, hvis du vil nyde TwinAir motorens omdrejningsvillighed og frække soundtrack.
Er der alternativer?
Masser – konkurrencen er nådesløs i miniklassen, men TwinAir motoren sikrer Punto sin egen niche. Blandt de få, direkte konkurrenter er Seat Ibiza 1,2 TSi Style med dobbelt så mange cylindre, turbo og 105 bomstærke heste til nøjagtigt samme pris. Med sin skarpe stil og lækre teknik er Seat Ibiza en skrap udfordrer for Fiat Punto TwinAir. Omkring årsskiftet skærpes konkurrencen yderligere når både Ford Fiesta og den nye Renault Clio kommer med tre-cylindrede turbomotorer, der også er stærkere end Fiats TwinAir.
KONKLUSION:
For: Charme, selvtillid og velvoksen førerplads
Imod: Pris, tørst, dyrt sikkerhedsudstyr.
Hvilkenbil siger:
Alderen trykker, men med TwinAir motoren kører Fiat Punto den akkurat hjem på charmen. Også selv om den reelle tørst nærmer sig det pinlige for en to-cylindret motor. Men glem alt om fornuft – Fiat Punto TwinAir skal nydes oppe i omdrejninger som en latinsk lomme-GTI.
FAKTA: Fiat Punto TwinAir Turbo
Vejl. pris, inkl. lev.: 184.000 kr.
Anslået kontantrabat:* 15.000 kr.
Årlig ejerafgift: 580 kr.
Garanti (rust/mekanik): 8/2 år
Sikkerhed (Euro NCAP):
Antal airbags: 6
Forbrug (EU-norm): 23,8 km/l
Forbrug i test: 14,0 km/l
Længde/bredde/højde: 407/169/149 cm
Bagagerum (min/max): 275/1.020 liter
Vægt: 1.230 kg
Motor: 2 cyl., 0,9 liter, turbobenzin
Effekt: 85 hk/145 Nm
0-100 km/t: 12,7 sek
Topfart: 172 km/t
Særligt standard udstyr (TwinAir):
Aircon, fjernbetjent centrallås, el-ruder for, el-spejle, multijusterbart rat og førersæde, ratbetjent cd-radio med aux-stik, kørecomputer og splitbagsæde.
Metallak: 4.500 kr. (*Anslået af hvilkenbil.dk)