BILTEST: Toyota giver nu mulighed for en stærkere hybrid-pakke i den populære Yaris. Spørgsmålet er, om den er pengene værd.
Hvilken bil?
Med den nyeste version af Toyotas mere og mere velfungerende hybrid-system er musklerne i Yaris vokset fra 116 til 130 hestekræfter. Det er den, vi tester her i basisudgaven Executive til 295.000 kr.
Den 116 hestes hybrid lever stadig i bedste velgående og fås fra 234.000 kr., og Toyota forventer, at den lille vil tegne sig for 70 procent af Yaris-salget. Den 116 hestes præsterer op til 25,6 km/l afhængigt af udstyrsmodel; den 130 hestes står til 23,3-23,8 km/l.
I forbindelse med opgraderingen har Yaris fået et nænsomt facelift, som de skarptsynede kan kende på lygtedesignet. I den 130 hestes er infotainmentskærmen 10,25 tommer. I førerens synsfelt er instrumenteringen blevet digital og 12,3 tommer stor.
Prisen på 294.000 kr. for Yaris Hybrid Executive skal blandt andet forklares med en meget omfattende udstyrsliste. Alt det sikkerhedsudstyr, som Toyota kan diske op med, har den, og det er ret enestående for en minibil.
På komfortsiden kan i flæng nævnes 2-zonet klimaanlæg, varme i rattet, elektrisk justerbar lændestøtte i førersædet, kunstlæder på sæderne, bakkamera, p-sensor både for og bag, trådløs tilslutning og opladning af smartphone samt 17 tommer alufælge.
En Technology Plus-pakke med head-up-display og et velspillende JBL-lydanlæg koster 9.000 kr., og det samme gør et panoramaglastag.
Vidste du at?
Yaris har udviklet sig til en rigtig langtidsbestseller. Over 10 millioner styk har Toyota solgt siden 1999. Nuværende er fjerde generation, og testen viser, at den er mere tillokkende end nogensinde.
Forstået på den måde, at Yaris nu er moden og sofistikeret og i dag har potentiale til at interessere andre mennesker end ældre, hjemmehjælpere og instruktører på køretekniske anlæg.
Hvordan er førerpladsen?
Den ’tillokkende’ følelse træder også igennem bag rattet. Interiøret ser godt ud, forsæderne er i forhold til den tidligere Yaris trukket seks cm tilbage og sænket to cm. Skidt for dem, der så ubesværet som muligt vil kravle ind og ud. Men godt for dem, der vil sidde som i en ‘rigtig’ bil med numsen tættere på asfalten – altså mindre varevognsagtigt og oprejst.
Executive-sæderne giver god støtte til både lår og ryg, kvaliteten i kabinen virker overbevisende, informationerne er lette at aflæse, og generelt er betjeningen til bestået med dreje- og trykknapper til de mest anvendte funktioner.
Mængden af blanke overflader og fnug- og fedtede fingre-sugende pianolak er ikke min kop te og bliver det aldrig. At vi stadig er et stykke fra premiumsegmentet afsløres også af den meget hårde plast.
Infotainmentskærmen og systemet reagerer acceptabelt hurtigt. Navigationssystemet er Cloud-baseret med live-opdateringer af trafiksituationen. Med stemmekommandoer kommer man pænt omkring, og generelt kan både opdateringer af multimediesystemet og kørselsassistenterne håndteres ‘over the air’.
En ønske til forbedring herfra går til afbrydelsen af den lovpligtige hastighedsalarm. For at kvæle den kræves ved hver start seks tryk på rattets knapper, og den evigt tilbagevendende og omstændelige procedure bliver man noget træt af.
Hvordan opleves kabinen?
Købere af minibiler går måske sjældent op i plads på bagsædet og i bagagerummet. I en Yaris kan det i hvert fald næppe være prioriteter. To voksne op til 180 cm kan sidde på bagsædet. Men ikke komfortabelt og ikke for længe, for der er ikke meget plads til hverken ben eller i lange overkroppe.
Sideruderne er også relativt små, så der lukkes heller ikke imponerende meget lys ind. Bagagerummet er på 286 liter, så vil man have en mini med rimelig plads på bagsædet og til bagage, er der andre, mere gæstfrie i klassen.
Er sikkerheden i orden?
Yaris Executive har hele sikkerhedspakken inklusive adaptiv fartpilot med skilteaflæsning, så hastigheden kan tilpasses automatisk, og aktiv vognbaneassistent. Det hele fungerer kompetent og udramatisk.
Modellen er fra 2020 og blev af Euro NCAP crashtestet til de maksimale fem stjerner. De aktive sikkerhedssystemer fik for fire år siden stor ros, og allerede dengang havde Yaris airbag mellem forsæderne. Et par gennemsnitlige vurderinger ved beskyttelsen af førerens brystkasse og ben samt forsædepassagerens ben trak lidt ned, men ikke nok til at stjæle en stjerne.
Se også videoen herunder.
Hvordan kører den?
Yaris Hybrid er på hjemmebane i byen, hvor den brillerer med en meget lille venderadius og en letkørthed takket være den harmoniske drivlinje.
Involverende som den køreglade og desværre hedengange Ford Fiesta er Yaris ikke, men den er faktisk blevet mindre intetsigende end tidligere. At japanerne producerer en hidsig GR-model, der i den grad er en køreglad fest, viser, at Toyota kan kunsten at skabe involverende biler.
Affjedringen i hybriden er fornuftig, dybe kloakdæksler generer ikke voldsomt, men Executive-udgaven lider på nogle punkter under de standardmonterede 17 tommer hjul. De afgiver støj ved landevejs- og motorvejshastighed, men på den anden side bidrager de positivt til en direkte styring og formentlig også til den meget fine retningsstabilitet.
Hvordan er motoren?
Her når vi frem til hele ideen med den ‘stærke’ Yaris. Samme 3-cylindrede benzinmotor, men både benzin- og elmotor yder lidt mere, så den samlede systemydelse er altså øget fra 116 til 130 hk.
Selvom det lyder af nærmest ingenting, er forskellen tydelig. Der skal mere til, før CVT-gearet bliver anstrengt, oppe i fart er overskuddet større, men ikke mindst ved bykørsel synes den 130 hestes at generere større elektrisk overskud til reducering af benzinforbruget.
Uanset motorstørrelse er Yaris Hybrid på hjemmebane i byen, og med lempelig og fornuftig speederfod passerede jeg nemt 25 km/l. Motoropgraderingen føjer efter min opfattelse små dimensioner til den letkørthed, som jeg nævnte i ‘Hvordan kører den’-afsnittet.
Grundlæggende er konklusionen, at de 14 ekstra hestekræfter bidrager overraskende positivt til delvist at bortviske de prøvelser, som den 116 hestes, trods mange forbedringer gennem tiden, stadig byder på.
På sin Yaris Hybrid kan man i øvrigt montere anhængertræk – den maksimale belastning er 450 kilo.
Passer prisen?
Her rammer vi svaret på spørgsmålet fra underoverskriften: Er de 14 ekstra hestekræfter pengene værd?
Yaris Hybrid med 116 hk fås som Active til 234.000 kr. og som Style til 245.000. Inklusive to pakker koster Style 262.000 kr., og det er 33.000 kr. mindre end den tilsvarende udstyrede 130 hestes Executive.
Så er hver af de 14 hestekræfter 2.358 kr. værd? Svaret er nej, også selvom man får en mere kultiveret Yaris Hybrid for de 33.000 kr. Problemet er, at man lander på næsten 300.000 kr. for en minibil, og det har den altså svært ved at bære.
Den maksimale smertegrænse må gå ved de 262.000 kr., og det er selvfølgelig også grunden til, at Toyota forventer, at den 116 hestes vil stå for 70 pct. af Yaris-salget. Hér får man en helt igennem veludstyret mini-hybrid, og det er den, Hvilkenbil vil pege på.
Er der alternativer?
Lige nu er der ét reelt hybrid-alternativ, snart er der to. Den nuværende konkurrent er Honda Jazz, der findes i en Elegance- og en Sport-udgave til henholdsvis 289.500 og 312.500 kr. Sport er særdeles velekviperet, og når det kommer til plads på bagsædet, er Jazz mere end en størrelse forbi det lettere forkrampede Yaris-bagsæde.
Fra den statsejede kinesiske bilfabrik SAIC har vi lige om lidt MG3 Hybrid+. Den kan, når det kommer til sikkerhedsudstyr, knap nok måle sig med Yaris. Topmodellen står i 250.000 kr.
Er man ikke klar til hybrid og CVT-gear, er antallet af konkurrenter i miniklassen stort. Skal Toyota overgås på finish og kvalitetsfølelse, er der ingen vej udenom VW Polo, der med Style-udstyr, 116 hestes benzinmotor og DSG-gear koster 304.000 kr. Eller en sydkoreaner, der er knap så hård ved tegnebogen, nemlig Hyundai i20 med 100 heste, automatgear og stort set alt det udstyr, der kan proppes i den, til 256.000 kr.
Skal snusfornuften vinde over alt andet, står en topudstyret Suzuki Swift til 200.000 kr. meget stærkt i miniklassen.
Konklusion:
For: Førerplads, sikkerhedsudstyr, forbrug.
Imod: Plads på bagsædet, merprisen for 14 hk.
Hvilkenbil siger:
FAKTA: Toyota Yaris 1,5 130 hk Hybrid Executive
Vejl. pris, inkl. lev.: 294.990 kr.
Pris billigste hybrid (1,5 Active 116 hk): 233.990 kr.
Anslået kontantrabat: * 15.000 kr.
Privatleasing (1,5 Active 116 hk): 3.499 kr./måned (førstegangsydelse 4.999 kr., leasingperiode 12-36 måneder, 15.000 km/år).
Årlig ejerafgift: 1.080 kr.
Garanti (mekanik/lak/rust): 3/3/12 år
Sikkerhed (Euro NCAP): 5 stjerner (2020)
Antal airbags: 7 inkl. centerairbag
Længde/bredde/højde: 394/175/150 cm
Bagagerum: 286 liter
Vægt: 1.180 kg
Anhængervægt: 450 kg
Motor og transmission: 3 cyl., 1,5 liter benzinmotor, trinløst e-CVT-gear, forhjulstræk
Systemydelse: 130 hk
Forbrug (EU-norm): 23,3 km/l (96 gr. CO2/km)
Forbrug i test: 25,5 km/l (kun by- og landevej)
0-100 km/t: 9,2 sek
Topfart: 175 km/t
Særligt standardudstyr:
Aut. nødbremse med fodgænger- og cyklistgenkendelse, aktiv vognbaneassistent, vejkrydsassistent, skiltegenkendelse m. aut. afpasning af hastighed, blindvinkelassistent, LED-forlygter m. aut. op- og nedblænding af fjernlys, regnsensor, aut. nedblænding af bakspejl, elektrisk indstilling af sidespejle m. varme og klarfunktion, p-sensor for og bag, bakkamera, højdejusterbare forsæder m. varme og kunstlæder, el-justerbar lændestøtte i førersæde, 2-zonet klimaanlæg, nøglefri betjening, 12,3 tommer førerdisplay, 10,5 tommer infotainmentskærm, FM- og DAB-radio m. 6 højttalere, Toyota Smart Connect (navigation og live-opdatering, diverse fjernstyring, over the air-opdateringer), Apple CarPlay/Android Auto, trådløs opladning af smartphone, 17 tommer alufælge. (*Anslået af hvilkenbil.dk)
Metallak: 6.990-9.990 kr.
Tillæg for bitone-lakering (sort tag + metallak): 10.000 kr.
Anhængertræk: 14.588 kr.
Technology Plus-pakke (JBL-lydanlæg og head-up-display): 9.000 kr.
Panorama-glastag: 9.000 kr.
Af redaktionen