BILTEST: Ford Focus 1,0 EcoBoost har kun tre cylindre og 100 hestekræfter – men de spiller max og køreegenskaberne sætter ny standard for klassen. Men plads og til dels finish skuffer.
Hvilken bil?
Ford Focus er 3. generation af Fords model i den såkaldte Golf-klasse. Modellen blev lanceret i 2011, men har i år fået den meget omtalte tre-cylindrede benzinmotor på blot 1,0 liter. Her tester vi udgaven med 100 hk, men EcoBoost motoren fås også med mere tryk på turboen og 125 hk. Ford Focus fås også som stationcar – her prøver vi hatchback’en med 5 døre.
Vidste du at?
Med den 3-cylindrede EcoBoost-motor på blot én liter går Ford et skridt videre med såkaldt ”downsizing”; altså små motorer med turbo, der både giver flere kræfter og sænker forbruget. EcoBoost-motoren har netop vundet den internationale titel som ”Årets motor”. Køreegenskaber er et andet indsatsområde for Ford, der ønsker at Focus skal være den bedst kørende bil i klassen. Af samme grund bruger Ford f.eks. den tidligere formel 1 verdensmester Jackie Stewart til at finpudse nye modellers køreegenskaber.
Hvordan er førerpladsen?
En blanding af skidt og godt.
Instrumentpanelet ligner noget fra Star Trek, men betjeningen er faktisk logisk og overskuelig med tydelige instrumenter.
Sæderne er faste i polstringen og støtter godt på langturen, men langbenede chauffører sidder enten lidt for langt fra rattet eller tæt på pedalerne. Her virker Focus mere fransk end tysk. Også finishen skuffer en smule: Fed plastic veksler med hårde, halvbillige materialer. Og værre endnu: På ujævn vej led testbilen af knirke- og raslelyde.
Hvordan opleves kabinen?
Bred men kort. Man savner aldrig albuerum i Ford Focus, men både foran og på bagsædet er benpladsen behersket. Især i betragtning af at akselafstanden – altså længden mellem for- og baghjul – med 265 cm er blandt klassens længste. Bagagerummet rummer 363 regulære og gennemsnitlige liter. Til gengæld er der ikke noget gennemsnitligt over de små kantbeskyttere, der vipper ud, når dørene åbnes for at beskytte mod ”Bilka-buler”. Det er værdi i hverdagen og smart udtænkt af Ford.
Er sikkerheden i orden?
Ford Focus scorer samtlige fem stjerner i Euro NCAPs crashtest. Kabinen er stærk og stabil og yder god beskyttelse af samtlige passagerer. Pæletesten, hvor bilen glider sidelæns mod en metalpæl med 29 km/t afslørede dog forhøjet belastning af testdukkens brystparti. Her er Focus ikke helt i top. Det er den til gengæld, når det gælder beskyttelse mod piskesmæld og fodgængere, som Focus tager usædvanligt blidt imod. Læs crashtesten i detaljer på sikkerbil.dk.
Hvordan kører den?
Man fristes til at skrive Fordmidabelt. Ford satser målrettet på at gøre køreegenskaber til en del af Fords mærkeidentitet og med Focus rammer fabrikken plet. Få biler mestrer som Focus det gyldne kompromis mellem sport og komfort: På de lange, lige stræk er Focus stabil, relativt støjsvag og eftergivende overfor ujævnheder, i snævre sving dykker den villigt og veloplagt ind i kurverne med overlegen præcision i det perfekt vægtede styretøj.
En BMW 1-serie styrer måske lige så neutralt, men Focus er lettere at kontrollere på grænsen. Bedre gøres det ikke i Golf-klassen, punktum.
Hvordan er motoren?
Et lille mesterværk. Ford får det maksimale ud af 3 cylindre og 999 ccm – det samme som en halvstor motorcykelmotor. Turbo sørger for et solidt moment på 170 Nm allerede fra 1.400 omdrejninger, hvilket kan oversættes til masser af trækkraft i femte gear fra 65 km/t. Overhalinger er aldrig noget problem, og de tre cylindres knurren under acceleration lyder mere af halv V6-motor end en amputeret 4-cylindret. Derudover er EcoBoost motoren den mest støjsvage og vibrationsfrie 3-cylinder, vi nogensinde har testet. Kun det målte benzinforbrug på 15,3 km/l skuffer lidt – vi vil tættere på de lovede 20,8 km/l.
Passer prisen?
Ja, her tester vi topudgaven med Titanium-udstyr til 250.000 kr. Det omfattende udstyr taget i betragtning er prisen fair, men vi ville vælge Edition-udgaven, der ikke savner udstyr, men koster 228.000 og gør Focus særdeles konkurrencedygtig – selv mod billige, koreanske konkurrenter som Kia Ceed og Hyundai i30.
Er der alternativer?
De direkte konkurrenter er Opel Astra, der netop er sat 30.000 kr. ned i forbindelse med et facelift og så den kommende VW Golf 7, der kommer til Danmark midt i november. Astra er lige så komfortabel som Focus, men kører ikke så veloplagt. Golf 7 ved vi endnu kun lidt om, men tipper at den bliver en hård nød for Focus, der dog vil være 15.-25.000 kr. billigere end ærkerivalen fra Wolfsburg. Alfa Giulietta og Honda Civic udgør de frække alternativer til Ford Focus.
Konklusion:
For: Formidable køreegenskaber og lækker motor.
Imod: Dårlig pladsudnyttelse og irriterende knirkelyde.
Hvilkenbil siger:
Ford Focus ligner en hverdagsbil, men begejstrer med fine køreegenskaber og en motor, der forener sjov og sparsommelighed. Pladsen er afmålt, men ægte køreglæde og fair priser sikrer akkurat den 5. stjerne.
FAKTA: Ford Focus 1,0 EcoBoost Titanium
Vejl. pris, inkl. lev.: 250.000 kr.
Anslået kontantrabat:* 15.000 kr.
Årlig ejerafgift: 560 kr.
Garanti (rust/mekanik): 12/2 år
Sikkerhed (Euro NCAP):
Antal airbags: 6
Forbrug (EU-norm): 20,8 km/l
Forbrug i test: 15,3 km/l
Længde/bredde/højde: 436/182/148 cm
Bagagerum (min/max): 363/1.148 liter
Vægt: 1.275 kg
Motor: 3 cyl., 1,0 liter, turbobenzin
Effekt: 100 hk/170 Nm
0-100 km/t: 12,5 sek
Topfart: 185 km/t
Særligt standard udstyr (Titanium):
2-zonet klimaanlæg, fjernbetjent centrallås m. nøglefri start, el-ruder for og bag, el-spejle, multijusterbart læderrat med fartpilot og radiobetjening, cd-radio, kørecomputer, splitbagsæde, varme i forsæder, hill holder, stop-start automatik, LED-baglygter, regnsensor, Bluetooth forbindelse, USB-stik, velourmåtter, 16” alufælge.
Metallak: 6.000 kr. (*Anslået af hvilkenbil.dk)