TEST: Tyst diesel klæder Mazda 6 stationcar

BILTEST: En stærk og stilfærdig dieselmotor samt praktisk bagklap gør Mazda 6 stationcar til den bedste 6’er. Fair priser stiller den stærkt i firmaklassen.

Hvilken bil?
Den nye Mazda 6 er 3. generation af den japanske fabriks udspil i firmaklassen. I denne ombæring har Mazda droppet hatchback-udgaven med stor bagklap og tilbyder nu kun to versioner: En sedan med forlænget akselafstand og limousinefornemmelse på bagsædet, samt en stationcar, der stik mod traditionerne er 6 cm kortere end sedanen. Til gengæld koster den ikke ekstra. Her tester vi bestseller-udgaven af Mazda 6 stationcar med 2,2 liters dieselmotor og mellemste udstyrstrin Vision til 399.000 kr.

Vidste du at?
Mazda 6 er bygget efter Mazdas såkaldte Skyactiv filosofi, der dikterer lavere vægt og forbrug. Det sidste opnår Mazda bl.a. med nye benzin- og dieselmotorer, der henholdsvis har verdens højeste og laveste kompression.

Med en lang sedan og en mere kompakt stationcar, går Mazda målrettet efter forskellige markeder med den samme model: Sedanen er især til russere og amerikanere, mens stationcar’en bejler til europæiske bilkøbere – vil vil gerne have plads uden at fylde for meget.

Hvordan er førerpladsen?
Nøjagtig som i sedanen og det vil sige mere nøgtern og seriøs end lækker og spektakulær. Stilen er koksgrå og konservativ med krystalklare instrumenter med hvide tal på sort baggrund. Øverst er plasten blød og nopret, længere nede bliver den hård og billig. Men betjeningen er logisk, og alting klapper, klikker og smækker tillidsvækkende uden antydning af knirkelyde. Man sidder godt bag rattet, men nakkestøtterne er af den emsige slags, der sidder så tæt, at de tvinger hovedet fremad. Det trætter på langturen.

Hvordan opleves kabinen?
Stor og især bred. Mazda 6 stationcar har 8 cm kortere akselafstand end sedanen og det tager lidt af benpladsen på det ellers behagelige bagsæde. Uden at det er problematisk, bliver bagsædet dermed lidt mindre gæstfrit end i konkurrenter som Passat og Mondeo. De smalle sideruder, der giver Mazda 6 stationcar et elegant ”shooting brake” look, gør det svært for børn at kigge ud. Bagagerummet hører ikke til klassens største, men her er masser af aflæggerum og et splitbagsæde, der kan fældes ned med et snuptag. Det er origami – japansk foldekunst – når det er bedst.

Er sikkerheden i orden?
Tredje generation af Mazda 6 er endnu ikke testet af Euro NCAP. I 2009 fik forgængeren topkarakteren 5 stjerner, og hvilkenbil forventer, at den nye Mazda 6 også får topkarakter. Udover seks airbags har Mazda 6 flere avancerede sikkerhedssystemer: Smart City Brake Support bremser automatisk bremser bilen for forhindringer ved hastigheder op til 30 km/t, mens Rear Vehicle Monitoring advarer mod andre biler i den blinde vinkel.

Hvordan kører den?
Glimrende – omend knapt så letfodet, som den Mazda 6 sedan med benzinmotor, som vi testede tidligere i år. Dieselmotoren er tungere, og det mærkes. Mazda 6 stationcar er dog fortsat blandt firmaklassens mest køreglade biler med et flot kompromis mellem sportslig appetit på snoede sogneveje og solid komfort, når du cruiser ligeud på motorvejen. Forskellen er den nye el-servo, der ikke længere er syntetisk og upræcis, men både i stand til at holde kursen og formidle mere kontakt til vejen.

Hvordan er motoren?

Skyactiv D-motoren giver det kraftoverskud, som Mazda 6 fortjener. Med massive 380 Newtonmeter og 150 veloplagte heste løber du aldrig tør for kræfter.

Musklerne er til stede uden tøven og oppe i fart er maskinen støjsvag – bortset fra en spøjs metallisk og snurrende lyd a la en ventilator. (Mis)lyden er svag, men vi havde helst undværet den. Til gengæld er gearskiftet i en klasse for sig – så kort og præcist, at vi sender en venlig tanke til roadsteren MX-5. Mazda lover et snitforbrug på 22,7 km/l – vi målte 17,5 km/l. Det er godkendt uden at være imponerende.

Passer prisen?
Dieselmotoren koster 45.000 kr. mere end den fine to-liters benziner, så du skal køre mange kilometer, før diesel betaler sig. Alligevel anbefaler vi Skyactiv D-motoren, fordi den har det ekstra punch til overhalinger og kraftfuld cruising, der klæder Mazda 6 stationcar så godt. Med det omfattende Vision-udstyr løber prisen op i 399.000 kr., men det er fortsat markant under de fleste konkurrenter. Til gengæld får du ikke samme overdådige firma-rabatter som på f.eks. Mondeo og Avensis.

Er der alternativer?
VW Passat 2,0 TDi med mere skrabet Comfortline-udstyr og 140 hk koster 434.000 kr., Toyota Avensis 2,2 D-4D med 150 hk og T2 Touch udstyr koster 432.000 kr., mens Hyundai i40 stationcar 1.7 CRDI Style med 136 hk er et billigere, men knapt så velkørende alternativ til 384.000 kr. Mazda 6 stationcar nyder godt af, at konkurrenter som Passat, Avensis, Mondeo og Insignia alle er ældre modeller. Sammen med fair priser er det med til at gøre Mazda 6 til hvilkenbils aktuelle favorit i firmaklassen.

KONKLUSION:
For: Elegant stationcar med lækker mekanik og ry for kvalitet.
Imod: Tjek om hovedstøtterne passer dig.
Hvilkenbil siger:
Stjerner5
Velopdragen dieselmotor og praktisk bagklap gør Mazda 6 stationcar til den bedste 6’er i modelserien. Selvsikkert design og skarpe køreegenskaber gør Mazda 6 lidt sjovere end konservative rivaler som Passat og Avensis. Da prisen samtidig er lavere, er Mazda 6 stationcar hvilkenbils favorit i firmaklassen lige nu.

FAKTA: Mazda 6 stationcar 2.2 diesel Vision

Vejl. pris, inkl. lev.: 399.000 kr.
Anslået kontantrabat:* 10.000 kr.
Årlig ejerafgift: 2.000 kr.
Garanti (rust/mekanik): 12/3 år
Sikkerhed (Euro NCAP): Ikke testet
Antal airbags: 6
Forbrug (EU-norm): 22,7 km/l
Forbrug i test: 17,5 km/l
Længde/bredde/højde: 481/184/148 cm
Bagagerum (min/max): 506/1.644 liter
Vægt: 1.500 kg
Motor: 4 cyl., 2,2 liter, turbodiesel
Effekt: 150 hk/380 Nm
0-100 km/t: 9,2 sek
Topfart: 210 km/t

Særligt standard udstyr (Vision):
Klimaautomatik, fjernbetjent centrallås m. nøglefri start, el-ruder for og bag, el-spejle m. varme, multijusterbart læderrat, multijusterbart førersæde, ratbetjent fartpilot og cd-radio, p-sensorer for og bag, kørecomputer, tre-delt splitbagsæde,17” alufælge, varme i forsæderne, Smart City Brake Support, Rear Vehicle Monitoring, start-stop automatik, touch-screen betjening, dæktrykalarm og Bluetooth.
Metallak: 7.500 kr. Navigation: 6.000 kr. *Anslået af hvilkenbil.dk

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here