BILTEST: Den el-drevne VW e-Up er et charmerende bekendtskab, der overbeviser med god plads, godt design og en fin køreoplevelse. Men prisen er høj og du er konstant bekymret for at køre ‘tør’ for strøm.
Hvilken bil?
VW e-Up er en elektrisk udgave af en almindelig, forhjulstrukket Up, men konverteringen er vellykket. Batteriet er placeret under gulvet og optager kun lidt plads i kabine og bagagerum. E-Up fås kun i én udgave med 5 døre til 190.000 kr. inkl. levering. Bilen er pænt udstyret, mens mulighederne for ekstraudstyr er begrænset til et panoramasoltag og en teknikpakke med fartpilot og parkerings-sensor bag. Priserne for den ‘almindelige’ Up med 5 døre starter til sammenligning lige under 113.000 kr.
Vidste du at?
Modsat konkurrenten Renault Zoe, hvor du betaler en månedlig leje for batteriet på mellem 700 og 1.100 kr. alt efter, hvor mange kilometer du kører, så er batteriet med i prisen på VW e-Up. Der er i øvrigt otte år eller 160.000 kilometers garanti på batteriet i e-Up, hvis det mister mere end 30 procent af sin opladningskapacitet, mens resten af bilen kun er dækket af to års garanti.
Hvordan er førerpladsen?
Lys, venlig og overskuelig. Instrumenturene er store og forbilledligt tydelige. På den berøringsfølsomme skærm placeret øverst på instrumentpanelet er der indbygget navigation, som også viser vej til nærmeste ladestander. Det er også her, du kan følge med i strømforbruget. Man sidder virkelig godt i de store, velformede forsæder, men vi savner at rattet kan justeres i længderetningen.
Selv om plastikken er stenhård overalt, er der noget let og luftigt over kabinen. Især det hvide, Apple-agtige instrumentpanel i testbilen (Pure hvid til 926 kr. ekstra) virker indbydende og funky, men kan desværre give irriterende reflekser i sidespejl og forrude, når solen skinner.
Hvordan opleves kabinen?
Med batteriet placeret under gulvet er kabinen i e-Up stort set lige så veludnyttet som i en almindelig Up. Bilen er kun godt 3,5 meter lang, men med de to hjulsæt placeret langt fra hinanden, er der alligevel fin plads til to voksne på bagsædet. Ærgerligt, at der kun er sikkerhedsseler til to på bagi, da der faktisk er plads til tre børn. Bagagerummet på 250 liter hører til blandt de største i miniklassen. Der er et skjult rum under gulvpladen, og tager man ydermere ‘kælderen’ i brug i form af hullet til det reservehjul, der ikke findes, er her faktisk plads til en del oppakning.
Er sikkerheden i orden?
Tjo… Den eldrevne e-Up er ikke crashtestet, men den almindelige VW Up nåede akkurat at få alle fem stjerner i Euro NCAP’s crashtest, da bilen kom frem i 2011. Up mangler dog rigtige gardinairbags, der også beskytter bagsædepassagerer, samt en knæairbag under rattet. Til gengæld er VW’s ‘City Emergency Brake’, der automatisk bremser for forhindringer ved køkørsel under 30 km/t en fin detalje. Læs om sikkerheden i detaljer på sikkerbil.dk
Hvordan kører den?
Drej på rattet og træd på speederen, så går det nærmest af sig selv. Det er dødcharmerende og vanedannende. VW e-Up er relativt tung sin størrelse taget i betragtning, batteriet vejer alene 230 kilo. Men placeringen dybt mellem akslerne betyder, at tyngdepunktet er lavt og kiloene rigtigt fordelt på den tyske ‘ellert’. Affjedringen er relativt stram men alligevel komfortabel og med hjulene i hjørnerne styrer den godt.
E-Up er skabt til bykørsel. Den lette styring er ideel her, og den lynhurtige acceleration fra første speedertråd gør, at man let følger trafikken – eller lægger den bag sig.
Skulle man driste sig ud på motorvejen opdager man, at retningsstabiliteten er god, men der er ikke meget overskud til en overhaling, og topfarten er kun lige 130 km/t.
Hvordan er motoren?
VW e-Up lægger trods sine kun 82 hk fra land som en sportsvogn, mens motoren summer så sagte og vibrationsfrit som i en limousine, og med det trinløse gear sker det fuldstændig glidende og rykfrit. Op til 60 km/t går det virkelig kvikt, men oppe i fart kniber det mere med rykkene og på motorvejen er der ikke meget overskud i en presset situation. Rækkevidden er det største minus. Teoretisk kører e-Up op til 160 km på en opladning. Vi nåede i en hed sommeruge ret tæt på den maksimale rækkevidde – uden at vi dog turde udfordre skæbnen og køre den helt flad. Med lidt erfaring kan man vride mange by-kilometer ud af e-Up. Blandt andet kan man genvinde energi ved at slippe speederen og nærmest droppe at bruge bremsen.
Passer prisen?
Både og. Set i forhold til de øvrige el-biler på markedet virker prissætningen fair. E-Up er desværre meget dyrere end en ‘almindelig’ Up, til gengæld er driftsomkostningerne mindre. Blandt andet er der ingen grøn afgift, ligesom den elektriske Up selvfølgelig ikke skal have skiftet olie, sliddet på bremserne er mindre osv. Ifølge VW’s egen kalkulation kan man regne med, at merprisen for en E-up vil være kørt hjem i løbet af 65.000 km. Men det er under ideelle forhold og tager ikke højde for, at man nok må forvente et større værditab på en elbil. Man skal altså være villig til at betale for at være ‘first mover’, hvis man investerer i en elbil.
Er der alternativer?
Udvalget af el-biler er fortsat meget begrænset. E-Up’s eneste direkte konkurrent, Renault Zoe, har en teoretisk rækkevidde på 210 km og er 20.000-30.000 kr. billigere. Til gengæld skal du leje batterierne. Nissan Leaf er stor som en Golf, men også dyrere til priser fra 254.000 kr. Endelig er BMW i3 kommet på markedet til startpriser fra 282.000 kr. og tilbydes også i en version med ‘hjælpemotor’, der principielt gør rækkevidden uendelig. Denne version koster dog over 350.000 kr.
Konklusion:
For: Velfungerende teknik, charmerende, god plads og fin komfort.
Imod: Høj pris, begrænset rækkevidde, ingen gardinairbags, kun 2 års garanti.
Hvilkenbil siger:
Som transportmiddel er VW e-Up en vanedannende oplevelse – især på korte ture og i byen. Men en rækkevidde på 160 km gør dog, at e-Up, som andre elbiler, må nøjes med at være familiens (pendler)bil nr. 2. Sammen med en betydelig merpris i forhold til en almindelig Up, skal du stadig være overbevist elbils-entusiast for at vælge e-Up.
FAKTA: VW e-Up
Vejl. pris, inkl. lev.: 190.000 kr.
Anslået kontantrabat:* 5.000 kr.
Årlig ejerafgift: 0 kr.
Garanti (rust/mekanik/batteri): 12/2 /8 år
Sikkerhed (Euro NCAP): Ikke testet i eldrevet udgave
Antal airbags: 4
Rækkevidde (EU-norm): 11,7 kWh/100 km svarende til 160 km (sommer: 120-165 km – vinter: 80-120 km)
Rækkevidde i test: (ikke målt)
Længde/bredde/højde: 354/165/149cm
Bagagerum (min/max): 250/923 liter
Vægt: 1.214 kg
Batteritype: Lithium-ion
Motor: elektrisk, 1-gear, 60 kW
Effekt: 82 hk / 210 Nm
0-100 km/t: 12,4 sek.
Topfart: 130 km/t
Standardudstyr:
LED-lys, automatgear, maps+more navigations- og multimediesystem, kørecomputer, Climatronic airconditionanlæg, el-opvarmet forrude, el-sideruder, el-sidespejle, sædevarme, læderrat, håndbremse og gearvælger med indlagte blå syninger, farvet instrumentpanel, 15 tommer højglanspolerede alufælge.
Ekstraudstyr: Combostik: 4.180 kr., ‘Pure hvid’ lakering (testbilen): 926 kr., metallak: 2.291 kr. (*Anslået af hvilkenbil.dk)