BILTEST: Ottende generation af VW Passat ligner sig selv, men teknisk er der sket store forandringer, der cementerer Passats position som firmaklassens favorit.
Hvilken bil?
VW Passat er en storsælgende klassiker blandt de store familie- og firmabiler, og kom i slutningen af 2014 på markedet i ottende generation. Typisk for VW kliner designet sig op af forgængerens, men det skal man ikke lade sig narre af – teknisk er Passat fornyet til sidste møtrik. Her tester vi udgaven, der helt ned til den sorte metallak og de forkromede pyntelister forventes at blive mest populær: 2,0 TDI Variant – VW’sk for stationcar – med 150 dieselheste og Comfortline-udstyr til 468.000 kr. inkl. levering. Testbilen havde desuden DSG-automatgear, der lægger 25.000 kr. til prisen. Kan du leve uden den store bagklap, er sedan-udgaven af Passat 15.000 kr. billigere.
Vidste du at?
Bag det let genkendelige design er der store nyheder. Ottende generation Passat er den første på VW-koncernens MQB-modulplatform, der laver en del om på bilens proportioner: Akselafstanden vokser med 8 cm til hele 279 cm og sammen med øget bredde, lavere højde og kortere totallængde, giver det Passat et mere bredskuldret og dynamisk design. MQB-teknikken medfører også en effektiv slankekur på 85 kg – alligevel er bagagerummet vokset med 47 liter, så det nu rummer 650 liter. Hertil kommer, at Passat kan udstyres med alle former for moderne elektronik fra sikkerhedsassistenter til infotainment.
Hvordan er førerpladsen?
Stilen er strammet op med flere rette vinkler, men ure, betjeningsgreb og hele instrumentpanelets layout ligner til forveksling sidste års model. Og det skal vi ikke klage over, for det betyder, at du sidder fremragende og straks kan nyde den logiske, intuitive betjening af Passat, der gør dig tryg og tilfreds fra første tur.
Finishen er umiddelbart i top med lækre overflader, men skarpkantede ujævnheder aftvinger Passat rasle- og knirkelyde. Det skuffer i en bil, der gerne vil gnubbe skærme med BMW og Mercedes i premium-segmentet.
Hvordan opleves kabinen?
Enorm – især i bredde og længde, hvor Passat reelt er blevet endnu mere rummelig. Benpladsen på bagsædet nærmer sig det overdådige, og selv om du sidder ganske lavt, er der god støtte under lårene på både for- og bagsæder. Den lave siddeposition og betragtelige bredde gør det dog svært at overskue Passatens hjørner, men Comfortline-udstyr indeholder heldigvis p-sensor for og bag, så du undgår manøvrebuler.
Bagagerummet er både stort og regulært, og skal du have plads til Billy-reolen fra Ikea, rykker du bare i et enkelt håndtag for at fælde bagsædet ned. Passat er mere end nogensinde et ’raumwunder’.
Er sikkerheden i orden?
I Euro NCAP testen i 2014, der siden er blevet skærpet, viste Passat sig som en stærk allrounder, der klarer sig godt eller perfekt i alle crashtest-discipliner. Blandt dens styrker er en grundlæggende solid konstruktion og god beskyttelse mod piskesmæld, der ellers driller i mange biler. Passat har som standard nødbremse ved lav fart og multikollisionsbremse, der begrænser skaderne efter et uheld. Derudover findes der et væld af sikkerhedsassistenter som bl.a. blindvinkel-advarsel, vejbaneassistent og fodgængerovervågning, men det koster alt sammen ekstra. Læs mere på sikkerbil.dk
Hvordan kører den?
Passat er indbegrebet af tysk køreoplevelse: Lidt stivbenet ved lav fart på byens bulede veje, men i sit es på motorvejen, hvor Passat holder kursen som et Deutsche Bahn-lokomotiv, mens ujævnheder reduceres til dæmpede dunk i undervognen.
Umiddelbart en kompetent, men også lidt steril oplevelse. Men pirk lidt til den store Passat på de små sogneveje, og oplevelsen skifter karakter. Du mærker en præcision i styretøjet og lethed i undervognen, der får Passat til at føles som en mindre bil. Faktisk er Passat næsten lige så letfodet som Mazda 6, og det er en kompliment.
Hvordan er motoren?
Den toliters TDI-diesel med 150 hk og et voksent moment på 340 Nm er det harmoniske valg til Passat. Sammen med DSG-automatgearet, der skifter hurtigt, blidt og med sjældent svigtende timing, går der nærmest amerikaner-cruising i kørslen. Ved normal fart knurrer de fire cylindre en anelse højere, end vi bryder os om. Til gengæld er motoren overraskende omdrejningsvillig og vellydende, når du lukker op for kræfterne til en hurtig overhaling. Brochuren lover et snitforbrug på 22,2 km/l, men vi måtte nøjes med 16,3 km/l trods behersket brug af speederen.
Passer prisen?
VW er kendt for priser, der placerer mærket et sted mellem de andre mainstream-mærker og så premium-mærker som Audi, BMW og Mercedes. Med ottende udgave af Passat får du dog ganske meget for pengene: Priserne er holdt i ro og kan sammenlignes med de direkte konkurrenter, mens VW samtidig er blevet mere rundhåndede med udstyr. Endelig – og det er endnu vigtigere i firmaklassen – er flåderabatten ganske stor: Mens den vejledende pris for testbilen (med manuelt gear) er 468.000 kr., falder beskatningsværdien til 370.000 kr. som firmabil. Det er konkurrencedygtigt.
Er der alternativer?
Ja, men der bliver stadig færre af dem, for firmaklassen taber terræn til højbenede crossovers og prestigemærker som Audi, BMW og Mercedes. Mest direkte udfordrer til VW Passat er den nye Ford Mondeo, der koster 481.000 kr. med tilsvarende teknik og udstyr. Den velskabte, men aldrende Opel Insignia er endda lidt dyrere til 504.000 kr. inkl. 163 dieselheste og automatgear, mens Mazda 6 – også med 150 hk og automatgear – er et sportsligt og billigt alternativ til 409.000 kr. Som samlet pakke står Passat dog indiskutabelt stærkt i en direkte sammenligning med rivalerne.
KONKLUSION:
For: Plads, praktisk sans og lav vægt.
Imod: Stivbenet ved lav fart.
Hvilkenbil siger:
Ottende oplag af Passat er fuld af ny teknik, men holder fast i VW’s vinderformel med at pakke plads og praktisk sans ind i et stilsikkert design, garneret med solide køreegenskaber. Du taber måske ikke dit hjerte, men helt sikkert din hjerne til dette kompetente tyske ’raumwunder’.
Læs også test af konkurrenterne:
Garvet Opel Insignia er stadig god
Toyota Avensis er kompetent på den kedelige måde
FAKTA: VW Passat 2,0 TDI Variant Comfortline DSG
Vejl. pris, inkl. lev.: 493.000 kr.
Anslået kontantrabat:* 10.000.
Årlig ejerafgift: 3.680 kr.
Garanti (rust/mekanik): 12/2 år
Sikkerhed (Euro NCAP):
Antal airbags: 7
Forbrug (EU-norm): 22,2 km/l
Forbrug i test: 16,3 km/l
Længde/bredde/højde: 488/183/148 cm
Bagagerum (min/max): 650/1.780 liter
Vægt: 1.500 kg
Motor: 4 cyl., 2,0 liter, turbodiesel
Effekt: 150 hk/340 Nm
0-100 km/t: 8,9 sek
Topfart: 216 km/t
Særligt standard udstyr (Comfortline):
Blanke rudelister, lys- og synpakke, regnsensor, tre-zoners klimaautomatik, fjernbetjent centrallås m. nøglefri start, el-ruder for og bag, el-spejle m. varme, multijusterbart læderrat, multijusterbart førersæde, ratbetjent fartpilot og radio, cd-afspiller, USB-stik, otte højttalere, p-sensorer for og bag, kørecomputer, todelt splitbagsæde,16” alufælge, varme i forsæderne, Smart City Brake Support, start-stop automatik, touch-screen betjening og Bluetooth.
Lak: 3.600 kr. Metallak: 8.400 kr. DSG-automatgear: 25.000 kr. DK-komfortpakke med eljusterbare forsæder og adaptiv fartpilot: 13.000 kr. DK-LED-pakke med fuld LED for og bag: 18.500 kr. DK-Navigationspakke og 12 mdr’s Car-net:10.000 kr. (*Anslået af hvilkenbil.dk)