TEST: VW Up! sætter ny standard for miniklassen

mest solgte bil

BILTEST: VW Up! fortjener at blive folkeeje med sin fornemme kombination af køreglæde og kvalitet til lavpris. Men vent på fem-dørs udgaven, der er langt det bedste køb.

Hvilken bil?
VW Up! er den første rigtige ”folkevogn” i årtier. Forgængeren, den brasiliansk producerede Fox slog aldrig rigtigt an – den virkede som en discount-Polo, kunne udelukkende fås med tre døre og var alligevel ikke rigtigt billig. Up! er derimod en ny konstruktion, der er udviklet til at være billig, praktisk og alligevel umiskendeligt VW. Det sidste er især VW’s designchef Walter de Silva, der tidligere har kreeret smukke biler for Alfa og Audi, ansvarlig for.

De Silva har skabt en ekstrem stilren bil, der i hvid ligner noget fra Apple. Det er næppe tilfældigt.

Vidste du at?
VW Up! er allerede en gedigen succes: Til startpriser lige under 90.000 kr. (eksklusiv lev.) konkurrerer VW for første gang på lige vilkår med markedets billigste bilmodeller. Det har givet pote hos forbrugerne – to måneder efter premieren har langt over 3.000 danskere bestilt en Up! Den danske VW-importør regner med at sælge over 6.000 styk i år, hvilket vil gøre Up! til den klart mest solgte bil i 2012. Leveringstiden er da også oppe på ca. et halvt år.

Hvordan er førerpladsen?
Velkendt for VW-ejere – dvs. enkel og nøgtern med en betjening, man omgående føler sig hjemme med. Forsæderne med integrerede nakkestøtter er store og støtter godt, men langbenede chauffører vil ærgre sig over, at rattet kun kan justeres i højden, ikke i længden. Et andet minus er, at rattet skjuler det øverste af det enorme, centralt placerede speedometer. VW slipper godt fra et lidt rustikt præg med ”nøgne” metalflader fordi alting i øvrigt virker bundsolidt lavet med sans for detaljen.

Hvordan opleves kabinen?
Up! er dygtigt udhulet så kernefamilien med to voksne og to børn kan fint være her. Til gengæld er det svært at kravle ind på bagsædet og når man skal ud igen, er det decideret vanskeligt at rulle forsædet tilbage. Praktikere bør absolut vente på fem-dørs udgaven, der kommer til sommer. Men bagagerummet er genialt: I praksis består det af fire ”etager” og tager man kælderen i brug i form af hullet til det reservehjul, der ikke findes, er her faktisk plads til feriebagagen.

Er sikkerheden i orden?
Både og. Up! nåede akkurat at få alle fem stjerner i Euro NCAPs crashtest – men efter de nye regler vil den kun få tre. Modsat rivalen Kia Picanto mangler Up! rigtige gardinairbags, der også beskytter bagsædepassagerer samt en knæairbag under rattet. Til gengæld er VW’s City Emergency Brake, der automatisk bremser for forhindringer ved køkørsel under 30 km/t en fin detalje. Læs sikkerhedsekspert Leif Nielsens detaljerede vurdering af Up! her.

Hvordan kører den?
Her sætter VW Up! klart ny standard for klassen. Up! styrer præcist, har god føling med vejen, fjedrer særdeles komfortabelt og formår samtidig at holde kursen på de lange motorvejsstræk. Up! opfører sig ganske enkelt som en større bil – vel at mærke en god én af slagsen.

Selv sammenlignet med sine egne, større ”søskende” som Polo og Golf overbeviser Up!’s køreegenskaber.

Hvordan er motoren?
VW Up! fås kun med en tre-cylindret benzinmotor på 1,0 liter – men du kan vælge mellem en ydelse på 60 eller 75 hk. I praksis er det svært at mærke forskel. Selv med 130 km/t på motorvej savnede vi ikke kræfter i den lille udgave, men nød tværtimod den overraskende dæmpede motorlyd. Ved acceleration og igangsætning får piben dog en anden lyd:

Typisk for tre-cylindrede motorer er der masser af mekaniske rallelyde, men man vænner sig til dem og til sidst er de med til at give Up! noget karakter.

Passer prisen?
En ægte VW til startpriser fra 90.000 kroner ligner på mange måder årets tilbud. Der fås endnu billigere biler i klassen, men ikke nogen, der kører så kompetent som Up! og samtidig medbringer lidt prestige i bilernes absolutte spare-klasse. Hvilkenbil anbefaler den mindste motorvariant – og allerhelst som fem-dørs til 112.000, inklusive move up-udstyr og aircondition. Den pakkeløsning kan kun Kia Picanto konkurrere med.

Er der alternativer?
Chevrolet Spark, Hyundai i10, Suzuki Alto, Citroën C1, Peugeot 107 og Toyota Aygo er alle billigere, men det er man så heller ikke i tvivl om, når man kører dem. VW Up!’s eneste reelle udfordrer er Kia Picanto, der koster omtrent det samme med tilsvarende udstyrs og så kan diskussion for og imod begynde. Hvilkenbil dømmer uafgjort: Kia Picanto har mere plads, længere garanti og højere sikkerhed, VW Up! styrer, fjedrer og kører bedre.

Konklusion:
For: God stil, klassens bedste køreegenskaber.
Imod: Dårlig bagsædeadgang, ingen gardinairbags.
Hvilkenbil siger:

Begrebet ”folkevogn” er genopstået: VW Up! er god stil, fin funktionalitet og fornemme køreegenskaber til en pris, der er – ja – folkelig. Up! fortjener at blive folkeeje – kun besværlig bagsædeadgang forhindrer den femte stjerne.


FAKTA: VW up! ,1,0 60 hk move up

Vejl. pris, inkl. lev.: 102.000 kr
Anslået kontantrabat:* 0 kr
Årlig ejerafgift: 560 kr.
Garanti (rust/mekanik): 12/2 år
Sikkerhed (Euro NCAP):
Antal airbags:
4
Forbrug (EU-norm): 22,2 km/l
Længde/bredde/højde: 354/164/148 cm
Bagagerum (min/max): 251/951 liter
Vægt: 925 kg
Motor: 3 cyl., 1,0 liter
Effekt: 60 hk/95 Nm
0-100 km/t: 14,4 sek
Topfart: 160 km/t

Særligt standard udstyr (Move up):
Fjernbetjent centrallås, el-ruder, højdejusterbart rat og førersæde, splitbagsæde, city emergency brake, indfarvede spejle og dørhåndtag, seks højttalere, omdrejningstæller.
Metallak: 4.500 kr. *Anslået af hvilkenbil.dk

[email protected]

5 Kommentarer

  1. Det er helt sikkert den bedste bil i klassen, men påstanden: “.. formår samtidig at holde kursen på de lange motorvejsstræk. Up! opfører sig ganske enkelt som en større bil – vel at mærke en god én af slagsen” holder ganske enkelt ikke.
    Jeg har prøvet den lige efter en prøvekørsel af en Polo 2012 – Up har et langt mere nervøst styretøj end Polo´en og man skal hele tiden være efter den ved 130 km/h / lidt sidevind. Polo´en har en noget bedre retningsstabilitet. Så man får igen kun, hvad man betaler for.
    Kvaliteten halter også meget efter en Polo, specielt hvis man kigger uder Up´en hvor der virkeligt er sparet mange steder.

  2. Artiklen siger desværre ikke noget om hvad I ville vælge for en af de forskellige
    VW Up, Seat Mii eller Skoda Citigo?

    Men Ellers en god artikel.

    Svar: Hvilkenbil er på vej med en test af Skoda Citigo og forventer også at teste Seat Mii senere i år. MVH Jens Velling, hvilkenbil.dk

  3. Well.. Har nu haft en UP (Move UP) i 6 mdr..
    Man sidder for at sige det lige ud, ad helvede til i den, virkelig dårlig siddekomfort, benzinøkonomien siger gns. 16/kml og som beskrevet er forsæderne nærmest umulige at få på plads, når noget skal ind/ud fra bagsædet…

    Så ikke alt er rosenrødt i en UP.. kan dog ikke anbefale et bedre alternativ i den størrelse bil.

  4. Har nu haft min Up i et år: Fantastisk bil og hvilken billig pris på service – jeg kan kun anbefale folk at købe den, men husk at købe den 5 dørs.

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here