Topchef forlader Renault

Efter fem år forlader Luca de Meo overraskende Renault. Den 58-årige italiener har været med til at forvandle Renault til en succes på få år.

Renault skal ud at finde en ny topchef. Om blot en måned – den 15. juli – forlader Luca de Meo nemlig chefkontoret for sidste gang. Den 58-årige italiener med mere end 30 års erfaring i bilindustrien vil angiveligt prøve noget nyt som chef for Kering, det franske selskab bag nogle af modeverdenens største mærker som Yves Saint Laurent og Gucci.

Opsigelsen kommer som en overraskelse i bilindustrien. Luca de Meo har været nævnt som den oplagte chef for den fransk-italiensk-amerikanske Stellantis-koncern, der fyrede Carlos Tavares sidste år. Et bud, som Luca de Meo selv skød ned med bemærkningen om, at han ikke var færdig med Renault.

Opgaven er løst

Det er han så nu. Og rigtigt er det, at Luca de Meo på relativt få år har vendt den franske, delvist statsejerede supertanker af en bilproducent rundt.

“I fem år har Luca de Meo arbejdet på at genskabe Renault Group til dets naturlige position. Under hans lederskab er vores selskab kommet tilbage til en sund forretning med en imponerende række nye produkter og har vækstet,” lyder den rosende afsked fra Renaults bestyrelse.

Luca de Meo selv forklarer sin afsked med, at han faktisk har løst opgaven.

"Der kommer et tidspunkt i ens liv, hvor man ved at jobbet er klaret. I dag taler resultaterne for sig selv. De er det bedste i historien. Det er derfor, jeg har besluttet at give stafetten videre nu. Jeg forlader en forandret virksomhed, forberedt til fremtiden, for at give mine erfaringer videre udenfor bilindustrien og opleve nye eventyr.”

Skabte ”Renaulution”

Om parterne reelt er blevet uenige om f.eks. fremtidig strategi er svært at gennemskue, men for Renault ligner de Meos afsked en bet. Italieneren har vitterligt flyttet Renault på kort tid og skabt positive resultater.

Noget af det første Luca de Meo gjorde i Renault var at skabe den såkaldte ”Renaulution”, der skulle forandre virksomheden og ikke mindst gøre den klar til omstillingen til elbiler.

Konkret har Renault siden lanceret tre meget vellykkede elbiler, senest den hypede retro-elbil Renault 5.

Luca de Meo, der har været fascineret af biler, siden han fik en tur i den legendariske rallybil Lancia Stratos, har også pustet nyt liv i Renaults sportsmærke Alpine. Planen er at gøre den ”franske Porsche” til et anerkendt luksusmærke, der kan tjene endnu flere penge til Renault. Billigmærket Dacia har også fået en overhaling under de Meos ledelse og er løbende blandt de mest solgte bilmærker i Europa.

Reddede Fiat

I det hele taget har Luca de Meo et ry for at være lidt af en ’golden boy’ i bilindustrien.

Han begyndte sin mere end 30 år lange karriere hos netop Renault og har siden haft lederstillinger i et væld af bilmærker. Som regel er det gået godt. For eksempel regnes de Meo af mange for at være manden, der reddede Fiat med relanceringen af Fiat 500 i 2007. I øvrigt i et vellykket retro-design som den nye Renault 5.

Genopfandt Cupra

Efterfølgende kom han til VW-gruppen i 2009, hvor han også opnåede stærke resultater. Han var med til at løfte VWs image og indtjening, løftede det spanske datterselskab Seat til rekordsalg i 2019 og forvandlede derefter Seats sports-mærke Cupra til et selvstændigt bilmærke. Et smart træk: Cupra er i dag blevet så populært, at sub-mærket sørger for endelig at gøre Seat til en overskudsforretning.

Det er med andre lidt af en guldfugl som Renault – og bilindustrien – mister med Luca de Meos afgang. Det bliver spændende at se, hvem Renault hyrer som hans afløser. Og hvad vedkommende vil med Renault.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here