Totaløkonomi: Fiat Panda billigst i drift

Mikrobilerne kører længere på literen og benzinpriserne er faldet. Det er godt for bilernes totaløkonomi, men gevinsten udhules af større værditab, viser undersøgelse.

1,18 kr. pr. kilometer. Til den pris slår Fiat Panda (foto) konkurrenterne med en kombination af lav pris og lavt forbrug.

Bilpriser.dk og Berlingske Media er klar med en ny analyse af totaløkonomien i markedets mindste biler. Til forskel fra den seneste sammenligning fra 2013 medtages i den nye opgørelse kun femdørs biler, som er købernes foretrukne, og som derfor har lavere afskrivning. Alle mikrobilsnyheder præsenteret det seneste år har været femdørsbiler.

Undtagelsen er de modeller, der kun fås med tre døre. Bortset fra den to-personers Smart drejer det sig kun om Ford Ka og livsstilsbilen Fiat 500.

I løbet af de to år siden den foregående analyse er der løbet meget vand under broen i mikroklassen.

Kraftig udskiftning i feltet
Størstedelen af feltet er skiftet ud, og mange af de øvrige har fået tekniske forbedringer, der gør dem mere brændstoføkonomiske. Trillingerne fra Toyota, Peugeot og Citroën er erstattet af nye modeller.

Hyundai i10, der har vundet mange sammenlignende test, er gennemgribende fornyet trods uændret navn. Det samme gælder Renault Twingo, der kom i 2014 med hækmotor, Mitsubishi Space Star, som koncernen mener er en minibil, men som i den nye analyse kategoriseres som en stor mikro, har afløst den lidt større Colt.

Suzuki Celerio er ny afløser for Alto, og Opel er aktuel med sin første mikrobil kaldet Karl.

Trods dette væld af mikro-nyheder, er det en gammel kending – Fiat Panda – der præsterer den bedste totaløkonomi. En stor del af æren for den overraskende sejr er ny motorteknologi.

Panda er i den billige grundversion til under 80.000 kr. udstyret med Fiats to-cylindrede Twin Air-motor og dermed næstbedste benzinøkonomi i segmentet: 26,4 km/ l.

Panda er kun overgået af den nye Suzuki Celerio med 27,8 km/ l. Begge leveres standard med fem døre. Men Celerio er dyrere i indkøb og afskrivning. Den meget roste Hyundai i10 med fem års garanti uanset kilometertal, er meget tæt på at snuppe sejren fra Fiat Panda: Pr. måned koster Pandaen 1.961 kr., mens Hyundai i10 kun koster sølle 12 kr. mere om måneden.

Værditabet er vokset
I kroner og øre er der ikke sket store forskydninger fra mikro-analysen 2013 til 2015.

Den billigste bil i totaløkonomi var dengang Citroen C1 med fem døre til 1.934 kr. pr. måned. 2015-vinderen Fiat Panda er 2 øre dyrere pr. kilometer.

Man kan undre sig over, at det ikke er gået den modsatte vej, da benzinpriserne er faldet markant i perioden. I 2013-analysen var benzinprisen sat til 12 kr. mod 11 kr. i 2015 analysen. Dertil kommer, at de bedste af bilerne i dag kører længere på literen. Vinderen i 2015 præsterer som skrevet 26,3 km/ l, mens vinderen i 2013 kun kørte 23,3 km/ l.

I 2013 havde vinderen en samlet brændstofudgift på 41.200 kr. I dag sluger den mest totaløkonomiske mikrobil benzin for 33.500 kr.

2015-vinderens marginalt større totalomkostning hænger sammen med højere værditab. 43.000 kr. i stedet for 35.000 kr.

Den store mængde mikrobiler, der er solgt siden 2013-analysen, presser priserne. Også fordi markedet i den senere tid har vist voksende interesse for de lidt større klasser så som minibiler og kompaktbiler,” siger chefanalytiker Niels Grøftehauge fra Bilpriser.dk.

Nogen vil mene, at Fiats sejr er mere teoretisk end reel. I mange uafhængige test lever den ikke op til sine officielle forbrugstal. Dagbladet BT har imidlertid under instruktion kørt de lovede antal kilometer pr. liter.

Problemet er, at den tocylindrede motor udsender en meget lavfrekvent lyd, der får føreren til at undervurdere omdrejningstallet og derfor kører i for lavt gear. Man skal simpelthen ignorere lyden og vibrationerne for at køre langt på literen med Twin Air motor.

FAKTA:
Alle omkostninger er indregnet undtagen forsikring, der er en individuel udgift afhængig af ejerens bopæl, skadesfri kørsel osv. Springet fra den billigste til den dyreste i analysen er kr. 1.267 kr. pr. måned.

Læs også: Mikrobiler taber mest i værdi

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here