Toyota løfter sløret for FCV Concept, der angiveligt bliver verdens første seriefremstillede brintbil i 2015 – og på sigt afløser Toyotas populære hybridbiler.
Mens elbilen Tesla S bader sig i spotlyset og trendsætternes beundring som verdens p.t. mest miljøvenlige og fremadskuende bil, arbejder Toyota på et spændende alternativ. Når portene sidst i november går op til den internationale biludstilling i Tokyo i Japan, disker verdens største bilproducent nemlig op med en bemærkelsesværdig verdenspremiere: Toyota FCV Concept, der angiveligt bliver verdens første serieproducerede brintbil.
Ifølge Toyota triller FCV af samlebåndet i 2015. Og selv om den ikke just bliver billig – rygterne taler om alt mellem 300.000 og 600.000 kr. – ligner FCV et bud på det første, spæde gennembrud for den forkætrede brintbil.
Indtil videre har brintbiler nemlig mest virket som et kostbart fatamorgana. Teknikken, hvor flydende brint hældes på en tank på samme måde som benzin og herefter omdannes til strøm i en brændselscelle, der driver en elmotor, er på mange måder genial. Dels er udstødningen bogstaveligt talt ren damp, dels er rækkevidden typisk 500 km og endelig kan en brintbil tankes op på 3 minutter. Problemet har været prisen. De brintbiler, der findes i dag i små prototype-oplag, koster flere millioner kroner stykket. Men med seriefremstilling af FCV kan Toyota meget vel komme først med en brintbil, som i hvert fald en del af verdens bilkøbere har råd til.
Toyota selv betragter da også FCV som brintbilernes svar på hybridbilen Prius. Den var også kostbar, da den kom på markedet, men siden har Toyota både nedbragt merprisen for hybridteknikken og lært verden at køre i hybrider. På samme måde skal FCV være en pionér-model, der på sigt skal gøre brintbilen mainstream.
Større end Avensis
Toyota kalder FCV et designkoncpet, men siger samtidig, at den stort set er produktionsklar. Det gælder også det skarptskårne design af den knapt 5 meter lange bil, der altså er en smule større end den populære Avensis. Elmotoren yder, hvad der svarer til 136 hk, og i kabinen bliver der god plads til fire voksne.
Det afgørende er dog brændselscelleteknikken, der bedst kan betegnes som version 2.0. Sammenlignet med Toyotas foregående brint-koncept, er brændselscellen nemlig dobbelt så effektiv, væsentligt mindre og ikke mindst billigere. Altså tre gode grunde til, at Toyota anser brintbilen for at være klar til masseproduktion.
Det er overraskende hurtigt – og her ligger måske en udfordring for bilen: For lige som der er langt mellem ladestandere til elbiler i dag, findes der fortsat kun få steder, hvor man kan tanke brint. Samtidig er det væsentligt dyrere at opstille brintstationer end ladestandere, så Tesla og de andre elbiler behøver næppe frygte at blive overhalet af brintbilen det kommende årti.