Toyota er klar med super-batteri i 2027: 10 minutters opladning, 1.200 kilometers rækkevidde og færre miljøbelastende stoffer.
Elbilproducenternes hedeste drøm må i øjeblikket være det såkaldte solid state-batteri. På dansk et faststof-batteri, der ikke består af samme mængder svært tilgængelige og miljøbelastende mineraler som lithium-ion-batterierne.
For os forbrugere er gevinsten tilmed, at solid state-batteriernes højere energitæthed markant forlænger elbilernes rækkevidde, forkorter opladningstiden og kun koster det halve at fremstille.
Altså en ren win-win, som alle kun kan være interesseret i.
Bil- og batteriproducenterne kæmper en hård kamp for at være de første, flere årstal er blevet meldt ud, som Hvilkenbil også tidligere har beskrevet. Men nu vover verdens næststørste bilproducent, Toyota, altså det ene øje og præsenterer en tidsramme og rækkefølge for udviklingen af batteriteknologierne.
Og lyset for enden af regnbuen synes at være om fire-fem år.
“Vi forventer at introducere solid state i både hybridbiler og elbiler, og vi er i øjeblikket ved at udvikle en metode til masseproduktion fra 2027-28,” siger Anders Tystrup, Toyota Danmarks pressechef.
Med til OL
Ifølge den britiske finansavis Financial Times mener Toyota at kunne halvere vægt, størrelse og pris på elbilens batteri i forhold til i dag.
Japanerne har i en periode testet solid state-batterier i blandt andet konceptbilen Toyota LQ, der blev benyttet under De Olympiske og Paralympiske Lege i Tokyo i 2021.
Frem mod solid state-batteriet vil Toyota videreudvikle de eksisterende teknologier ved blandt andet at fremstille et lithium-ion-batteri med en højere ydelse til en lavere pris, end tilfældet er i dag. Et endnu billigere og endnu mere effektivt lithium-jernfosfat-batteri ventes i 2026, og året efter en type, der kombinerer teknologier og igen øger effektiviteten.
Men det foreløbige endemål er altså solid state-batteriet i 2027-28.
Solid state-batteriet vil angiveligt gøre en rækkevidde på op til 1.200 kilometer muligt, ladetiden vil være 10 minutter og endnu hurtigere fra 10 til 80 procent af batteriets kapacitet.