Toyota er langt fremme med hybridteknik og Mazda kan noget med lav vægt og effektive motorer – tilsammen kan de to japanske bilmærker blive endnu bedre.
Konkurrencen i bilindustrien er hårdere end nogensinde. Sammen med stadig skrappere miljøkrav, tvinger det bilfabrikkerne til at blive mere effektive. En af de nemmeste måder at nå resultater på, er at samarbejde og dele viden med konkurrenterne – og det er netop, hvad de japanske rivaler Toyota og Mazda planlægger at gøre i fremtiden.
Tilsammen har de to fabrikker nedsat et råd, der skal udpege områder, hvor man kan få mest ud af et samarbejde. I en direkte sammenligning er Toyota som verdens største bilproducent Goliat i dette selskab, mens Mazda spiller rollen som David, men alligevel ligner de to et godt match: Mens Toyota uden tvivl er markedsleder inden for hybridteknikken, hvor man kombinerer benzinmotoren med miljøvenlig eldrift, er Mazda langt fremme når det gælder om at gøre bilerne lettere og få det maksimale ud af traditionelle forbrændingsmotorer.
”På nogle områder er Mazda faktisk foran os,” som Toyota-chefen Akio Toyoda anerkendende sagde det til branchebladet Automotive News for nylig.
En anden ting som Toyota også kan tænkes at være interesseret i hos Mazda, er de præcise manuelle gearkasser. Vi kender de knivskarpe skift fra biler som Mazda 3, 6 og roadsteren MX-5, og det er en detalje, der kan give Toyota lidt tiltrængt kant.
Toyota samarbejder med mange
Toyota er i det hele taget ikke bleg for at samarbejde med andre mærker. Blandt de aktuelle projekter er sportsvognen GT-86, der er udviklet sammen med Subaru og benytter sidstnævntes berømte boxermotor. Toyota har også droppet sine egne dieselmotorer, og køber dem nu i stedet hos tyske BMW.
Toyota og Mazda har allerede indgået flere, enkeltstående projektsamarbejder. For eksempel skal Mazda bygge en ny, kompakt sedan baseret på teknikken fra den nye Mazda 2 til Toyota ungdomsmærke Scion, der sælges i USA.
Det nye samarbejde er dog mere strategisk og langsigtet og ventes at få større betydning for begge bilmærker over de kommende år. Den helt store fordel bliver at reducere udgifterne til udvikling.
Ønsket om øget samarbejde vinder i det hele taget frem i bilindustrien i disse efter-krise-tider: Senest har Fiat-Chrysler boss Sergio Marchionne udtalt, at bilindustrien burde holde op med at bruge milliarder på at udvikle den grundlæggende samme teknik. Marchionne nævnte de mange firecylindrede turbobenzinmotorer som et eksempel, og foreslog, at industrien skulle enes om at bygge én type af slagsen til fælles brug. Det vil gøre teknologien både bedre og billigere, mener Marchionne.
Læs også: Første Toyota med BMW-motor