Toyota-topchef: En elbil er ikke en sportsvogn

Elbiler mangler den der ganske særlige følelse af sportsvogn. En Toyota-sportsvogn dufter af benzin, og motoren larmer. Punktum.

Toyota har været langt fremme med planerne om en elektrisk sportsvogn. Elbilen FT-Se (foto øverst) blev under stort ståhej præsenteret i 2023, ganske vist som konceptbil, men den elektriske sportsvogn skulle vise verden, at Toyotas sportsvogne ikke kun er de benzinmotoriserede GR-modeller.

Under Gazoo Racing-hatten findes blandt andet en heftig, benzindrevet Yaris GR, den lave topersoners sportsvogn GR86 og ikke mindst “overbygningen” GR Supra. 

forbrændingsmotorer
Akio Toyoda med Supra GR.

Og apropos benzin: Netop benzin er det eneste, der dur, når man skal konstruere en sportsvogn. Den holdning har topchef Akio Toyoda, og den giver han udtryk for i et interview med Automotive News.

Med topchefens holdning til emnet skønner nogle iagttagere, at den elektriske sportsvogn FT-Se således ikke bliver til mere end det koncept, den var. Et ellers indtagende koncept, der kunne få folk, der har bilhukommelsen i orden, til at drømme sig tilbage til den centermotoriserede MR2.

Toyotas master driver

Akio Toyoda siger i interviewet, at elbiler “ikke giver fornemmelsen af sportsvogn”. En sportsvogn skal “dufte af benzin og have en buldrende motor”. “Det er sådan, jeg definerer en rigtig sportsvogn”.

Toyota FT-Se
Toyota FT-Se.

Toyota-topchef Toyoda er ikke en hr. hvem-som-helst, når det kommer til sportsvogne. Han er mærkets selvudnævnte master driver og har været det, siden han i begyndelsen af 00’erne var central i udvikling og opsætning af en af Toyota-mærkets mest spændende biler nogensinde, Lexus LFA.

Siden blev han chef for det hele og insisterer i dag på personligt at teste nye GR-modeller. Først når han har givet dem en opadvendt tommelfinger, kan de sættes i endelig produktion.

Internt i den enorme Toyota-koncern findes der naturligvis masser af mennesker, som brænder for eldrevne sportsvogne, siger Toyoda i interviewet. Men topchefen er altså ikke umiddelbart enig. Ikke endnu, i hvert fald.

Toyota FT-Se
Kabinen i Toyota FT-Se.

En nært forestående stor fremtid for racerløb med elbiler tror han heller ikke på. Og her er det ikke kun fraværet af benzinduft og motorlarm, han hentyder til, men batteriernes kapacitet:

“Du kan højst køre i en time, før der skal lades eller byttes batteri. Racerløbet kommer derfor til at handle om ladetider eller batteribytte. Og det er ganske enkelt ikke spændende.”

Kunden bestemmer

Et oplagt spørgsmål, som Automotive News også stiller Akio Toyoda, er selvfølgelig, om han dermed siger, at elbiler og Toyota ikke for alvor hænger sammen.

Toyota FT-SeDet afviser han. Toyoda fastholder Toyotas vision om at blive et CO2-neutralt bilmærke. Men han understreger også, som han har gjort ved tidligere lejligheder, at Toyota arbejder med en flerstrenget strategi.

Overgangen til ren el på globalt plan har længere udsigter end 2035, som er det år, EU har sat som grænsen for salg af nye fossildrevne biler. Toyoda vil ikke tvinge elbiler igennem, og japanerne vil fortsætte med at udvikle benzinmotorer og konsolidere og forfine mærkets førerposition som leverandør af hybridmodeller, siger han.

Af redaktionen

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here