Toyota udskyder storproduktion af faststof-batterier. Fra 2030 skal der årligt fremstilles godt 10.000 eksemplarer af super-batterierne.
Drømmer man om faststof-batterier – også kaldet solid state batterier – til sin elbil, lød der søde toner fra Toyota i sommers:
“Vi forventer at introducere solid state i både hybridbiler og elbiler, og vi er i øjeblikket ved at udvikle en metode til masseproduktion fra 2027-28,” sagde pressechef hos den danske Toyota-importør Anders Tystrup her på Hvilkenbil.
Han talte på vegne af Toyota, der også var klar med de tekniske målsætninger for de kommende super-batterier: En rækkevidde på op til 1.200 kilometer og blot ti minutters ladetid – fra 10 til 80 procent endda endnu hurtigere.
Det er tal, der én gang for alle kan mane enhver form for rækkeviddeangst i jorden og gøre elbiler til den rigtige løsning for alle bilejere. Også dem der bor i byen uden egen ladestander.
Må trække i land
Af samme grund fortæller de fleste bilproducenter, at de arbejder på faststof-batterier. Men få har dog været så offensive i deres udmeldinger om, hvornår der vil være faststof-batterier i deres elbiler som Toyota. Derfor må det også være ekstra ærgerligt, når flere medier nu kan fortælle, at Toyota – blot fire måneder senere – nu må trække i land.
Et af medierne der bringer historien om, at Toyota først bliver klar med en større produktion af faststof-batterier i 2030, er ansete Automotive News. Ifølge branchemediet vil Toyota op til 2030 producere nogle få tusinde af de hypede batterier om året – og fra 2030 godt 10.000 årligt. Hvilket må siges at være ganske få, al den stund Toyota lover at tilbyde hele 30 forskellige elektriske modeller i 2030, og allerede i 2027 vil producere 3,5 millioner elbiler om året.
Automotive News beretter i øvrigt, at de har nyheden fra Toyotas egen, interne nyhedskanal Toyota Times.
Toyota er langt fra de eneste, der lover, at der er ’solid state’ batterier på vej i fremtidens elbiler. Ud over højere energitæthed og dermed længere rækkevidde, har teknologien flere fordele som lavere temperaturfølsomhed, større robusthed, mindre brandfare og ikke mindst lavere produktionsomkostninger.