Inden 2030 skal halvdelen af Toyota bilproduktion være elektrificeret. Langt de fleste bliver hybrider, for først i 2020 er Toyota klar med mærkets første elbil. Det handler blandt andet om batterier…
Mens store bilproducenter som VW og Mercedes pludselig har fået travlt med at udvikle elbiler, har den japanske gigant Toyota været noget mere tøvende. Toyota har i stedet satset på hybridbiler, hvor en traditionel benzinmotor arbejder sammen med et mindre batteri og en elmotor. Toyota udviklede teknikken og er i dag førende på området, som også andre bilmærker i stigende grad bevæger sig ind på.
Alligevel betragter mange hybridteknikken som en overgangsløsning mellem biler med forbrændingsmotor og ’rene’ elbiler. Måske også Toyota selv, for efter først at have afvist en fremtid for batteridrevne elbiler, har mærket annonceret, at man er klar med sin første elbil i 2020.
Ifølge mediet Recharge medgiver Toyotas chef Akio Toyoda, at man er sent ude med elbiler. For blot få år siden satsede fabrikken på, at brintbiler på sigt skulle afløse hybridbiler, men nu planlægger Toyota at have mindst ti elbiler i programmet i løbet af få år.
Langt de fleste Toyota-modeller – cirka halvdelen – vil dog også i 2030 være hybridbiler. Og det er netop Toyotas satsning på hybrider, der er med til at gøre elbiler mindre interessante for den japanske bilgigant.
Forklaringen finder vi hos underleverandøren Primearth EV Energy Co (PEVE), der er specialister i at fremstille traditionelle nikkel-metal batterier til hybridbiler. Toyota ejer godt 80 procent af PEVE, mens en anden japansk industrigigant, Panasonic, ejer resten.
Skal følge med efterspørgslen
PEVE selv erkender, at man er på bagkant i forhold til mere moderne og energitætte lithium-ion batterier, men at ejerne – altså Toyota – ikke desto mindre sørger for, at der er travlt på fabrikken:
”Toyotas styrke er hybridbiler, og Toyota regner med, at vi leverer hybridbatterier til dem – vi har hænderne fulde med at holde trit med efterspørgslen,” siger PEVE-chefen Shigeki Suzuki til branchemagasinet Automotive News.
Faktisk har PEVE kun kapacitet til at levere en tredjedel af Toyotas fremtidige behov for batterier til hybridmodeller. Derfor arbejder PEVE på at kunne levere batteripakker til 2,5 millioner hybridbiler i 2021 – eller hvad der svarer til halvdelen af Toyotas behov i 2030.
PEVEs udfordring med at skaffe tilstrækkelig kapacitet understreger en generel udfordring for fremtidens elbiler: Moderne batterier kræver sjældne jordarter, og det både skabe tekniske og økonomiske flaskehalse. Ved fortsat at satse på hybridbiler, der kan ’nøjes’ med nikkel-metal batterier, undgår Toyota i nogen grad de problemer, der kan opstå ved at satse stort på elbiler lige nu.
Læs også: Toyota på vej med langtrækkende elbil