Trump erklærer krig mod elbiler

Foto: whitehouse.gov

USA’s nyslåede præsident Donald Trump vil stoppe støtteordninger til elbiler og opladning – men det kan blive sværere sagt end gjort.

USA’s nye præsident Donald Trump taler ofte om ”vanviddet med elbiler”, som han ved flere lejligheder har kaldt for upålidelige og farlige. Allerede i sin indsættelsestale i går lovede han da også at stoppe de nuværende, amerikanske støtteordninger til elbiler og opladning og rulle Demokraternes enorme klimapakke Inflation Reduction Act tilbage.

Trump lovede samtidig at gøre amerikansk bilindustri til verdens førende igen og øge produktionen af ’hjemmelavede’ biler til usete højder. Og her taler vi altså om benzinbiler. Hans vicepræsident, J. D. Vance, har ligefrem foreslået at flytte tilskuddet fra elbiler over til amerikansk fremstillede fossilbiler. Trump takkede også specifikt arbejderne i den amerikanske bilindustri for deres støtte i valgkampen, der var medvirkende til, at han vandt svingstaten Michigan. Her ligger ’hovedstaden’ for amerikansk bilindustri, Detroit – også kendt som ’Motor City’.

”Drill baby, drill”

Trumps krigserklæring skal kobles sammen med hans løfte om at øge den hjemlige olieproduktion. Løftet blev lanceret med en gentagelse af kampråbet ”drill baby, drill” (bor baby, bor, red.) under indsættelsestalen. Trump lovede at ”udnytte guldet under vores fødder” til at gøre USA til verdens største olieproducent. Budskabet var klart: Ikke alene skal det være slut med at støtte elbiler – det skal også være billigere at køre i benzinbiler i USA.

Umiddelbart efter indsættelsestalen underskrev Donald Trump et dekret, der bl.a. skal tilbagerulle støtteordninger til elbiler og ladestandere. Foto: whitehouse.gov

Donald Trumps utilfredshed mod elbiler er velkendt, men det er alligevel bemærkelsesværdigt, at han brugte en del af indsættelsestalen på at erklære krig mod elbiler. Ikke mindst i lyset af, at Tesla-ejer Elon Musk donerede omkring en halv milliard kroner til Trumps valgkampagne. Flere analytikere har kaldt Musks donation for ’afgørende’, og den har da også sikret verdens rigeste mand en plads i Trumps absolutte indercirkel.

Musk støtter elbil-modstand

Siden Elon Musk meldte sig som Trump-støtte, har han også talt varmt om olieindustrien og sagt, at han er for en tilbagetrækning af støtteordninger til elbiler og opladning. Det kan lyde mærkeligt, for Tesla nyder enorm gavn af støtteordninger til både elbiler og opladning, hvor Tesla er førende på begge områder. Angiveligt vurderer Elon Musk, at bortfald af støtteordninger vil ramme Teslas konkurrenter hårdere, fordi Tesla er i stand til at fremstille elbiler billigere end alle andre.

På den måde kan et stop for støtteordninger – måske – sikre Tesla en nærmest monopol-agtig status på det amerikanske marked for elbiler.

Det bliver svært

Donald Trumps løfte om at rulle alle støtteordninger til elbiler og ladeinfrastruktur tilbage til fordel for otte-cylindrede, hjemmelavede benzinbiler er dog belagt med store forhindringer.

Noget tyder på, at Trump godt selv ved det. I det dekret om elbiler og energi, som han underskrev umiddelbart efter indsættelsestalen, står at Trump-administrationen ”vil overveje at stoppe unfair subsidier og andre uigennemtænkte regerings-påførte markedsforstyrrelser der favoriserer elbiler frem for andre teknologier.”

Kodeordet her er ”overveje”. Ifølge flere eksperter bliver det nemlig svært for Trump at tilbagerulle både støtteordninger og klimaloven ’Inflation Reduction Act’, som Biden-administrationen har indført.

tesla-ejere
Der kan blive længere mellem elbilerne i USA – selv Tesla-ejer Elon Musk støtter Trumps ønske om at fjerne al støtte til elbiler. Musk forventer, at det vil styrke Teslas position på markedet.

Dels fordi det kræver en langvarig revisionsproces, der indeholder politiske høringer og lovgivningsarbejde, dels fordi republikanske stater er blandt dem, der drager mest fordel af de enorme investeringer, som Inflation Reduction Act medfører i form af nye fabrikker og arbejdspladser.

Endelig nåede Biden-administrationen at gøre det muligt for Californien og 11 andre demokratiske stater selv at indføre forbud mod CO2-udlende biler fra 2035 uafhængigt af føderal lovgivning. Målet er, at gøre disse amerikanske stater til så stort et samlet marked, at de alene kan gøre det attraktivt for amerikanske bilproducenter at fremstille elbiler til hjemmemarkedet. Californien er USA’s mest folkerige stat med 39 millioner indbyggere.

Juridisk slagsmål forude

Det kan ende med et kæmpe juridisk slagsmål, som dels kan trække ud, dels kan ende med et nederlag til republikanerne.

Så selv om Trump meget klart har erklæret elbiler krig, er krigen langt fra vundet endnu. Men kampen om, hvad amerikanerne skal køre i fremover, er afgjort begyndt. Og den indeholder grundlæggende uenigheder om, krigen mod elbiler kommer til at betyde for amerikansk bilindustri: Kan Trump skabe et blomstrende bilmarked hjemme i USA, et slags bekyttet værksted bag høje toldmure, hvor kinesiske elbiler aldrig kommer ind? Eller vil en tilbagevenden til den gamle verden med otte-cylindrede flydere i virkeligheden en blind vej, der vil besegle amerikansk bilindustri som håbløst hægtet af udviklingen?

Stay tuned, som de siger i USA…

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here