Designet på tredje generation af sportsvognen Audi TT er ifølge tyskerne selv stærkt inspireret af originalen fra 1998.
Da første generation Audi TT kom på gaden for 16 år siden fik dens stramme, næsten skandinaviske design sedlerne til at flyve ud af pengepungen hos enhver ejendomsmægler, reklamemand eller tandlæge. Desværre så bilen væsentlig bedre ud end den kørte på sin bløde Golf IV-platform.
Anden generation fra 2006 havde derfor smidt 90 kg og skiftet badetøflerne ud med et stift understel fra anden generation A3. Men designet – denne gang tegnet af pragmatiske Walter de Silva – var blødt gevaldigt op, for ikke at sige udvasket. Nu vender Audi – i hvert fald ifølge tyskerne selv – tilbage til udgangspunktet. Den nye 2014-årgang af TT byder på en blanding af originale TT-linjer og designelementer fra diverse Audi-konceptbiler. Mest markant er naturligvis den enorme kølergrill, som nærmest er copy-pasted over fra de ekstreme e-tron og quattro-sportsvogne, som Audi har turneret verdens biludstillinger med siden 2009.
Den hidtidige TT er en bil uden mange svagheder. En af de få kunne være, at dens fornemt afstemte chassis var så overlegent, at man reelt skulle helt op i den kostbare, 5-cylindrede TT-RS-udgave med 340 hk for at fornemme bilens grænser og værdsætte dens dynamiske kvaliteter. Et håb må derfor være, at Audi har arbejdet på at gøre de mere jordnære udgaver lidt sjovere at køre. Som udgangspunkt virker opskriften rigtig. Audi har ikke pillet ved bilens ydre dimensioner, men akselafstanden er forlænget med 37 mm, mens udhængene er tilsvarende kortere – med andre ord er hjulene rykket længere ud i bilens hjørner – og ifølge kilder er vægten beskåret med 50 kg.
TT deler helt per tradition platform med seneste A3/Golf, hvilket også borger for solide køreegenskaber – og ikke mindst velfungerende og nøjsomme drivliner.
Fra begyndelsen er tre udgaver på valg – alle med 4-cylindrede motorer med turboladning og direkte indsprøjtning. På benzinsiden er basismotoren indtil videre en 2-liters TFSI med 230 hk med et moment på 370 Nm, som er til stede fra blot 1.600 o/min. Storebror TTS trækker hele 310 hk/380 Nm ud af samme motor blandt andet ved hjælp af en kombination af direkte og indirekte indsprøjtning. Med manuel gearkasse og forhjulstræk render TT fra 0-100 km/t på 6,0 sekunder, mens en opgradering med quattro-firehjulstræk og 6-trins S tronic-dobbeltkoblingsgearkasse bringer tiden ned på 5,3 sekunder. Værd at bemærke er, at snitforbruget for samme bil ligger på imponerende 14,7 km/l.
TTS, derimod, skal slås direkte med fuldblods sportsvogne som Porsche Cayman og klarer paradesprinten på blot 4,7 sekunder.
For de miljø- og forbrugsbevidste kunder har Audi ligesom i forgængeren også en dieseludgave på programmet, som går hele 23,8 km/l. Modellen er dog ingen sinke af den grund. 2,0 TDI yder 184 hk/380 Nm, accelererer til 100 km/t på 7,2 sekunder og har en topfart på 235 km/t.
Kabinen i TT følger stilen fra ydersiden og spiller videre på kendte Audi-temaer. Under det svungne instrumentbord har tyskerne dog pakket bilen med ny teknologi. Lige fra et smartphone-inspireret MMI-system med stemmestyring til digitale kombiinstrumenter og en 12,3 tommer stor TFT-skærm med grafikprocesser fra producenten Nvidia – et navn de fleste computernørder kender.
Endnu er der ingen udmeldinger om danske priser eller sat dato på introduktionen. Den hidtidige TT kostede med 211 hk, 2-liters motor fra 645.000 kr. plus levering.