Der er noget så sjældent som tysk anerkendelse af fransk kvalitet i AutoBilds langtidstest af Renault Megane. Efter 100.000 kilometers test melder magasinet om fransk ‘Topqualität’.
Akilleshælen ved næsten alle biltests er, at de ret beset er et øjebliksbillede af en fabriksny bil. Langt de fleste biltests er lavet over nogle hundrede kilometers kørsel i en uges tid. Og selv om det kan give et ret præcist indtryk af køreegenskaber, plads, betjening og forbrug, giver det sjældent noget indtryk af den testede bils kvalitet på den lange bane.
Derfor er det altid spændende at følge med i de langtidstests, som de største bilmagasiner har muligheder for at lave. Det gælder eksempelvis tyske AutoBild, der løbende tester biler over 100.000 kilometer. Mest opsigtsvækkende er det, når ikke-tyske mærker får ros. Vi påstår ikke, at tyske AutoBild favoriserer de ‘hjemmelavede’ biler, men lad os bare sige, at vi sporer en vis nationalpatriotisme, når de tyske mærker duellerer med konkurrenter fra Japan, Sydkorea, Sverige, England og Frankrig…
Af samme grund har hvilkenbil.dk gerne skrevet om det, når AutoBild – af flere omgange – har fremhævet koreanske Kia som et eksempel på et bilmærke, der ofte kommer endog meget fint ud af magasinets grundige 100.000 kilometers test.
Nu er der grund til at løfte øjenbrynene igen. Ikke over Kia. Denne gang er det franske Renault, der får en buket tyske roser. Vel at mærke ikke for klassiske franske dyder som design og komfort, men for noget tyskerne virkeligt går op i: Qualität und Zuverlässigkeit.
Nemlig, kvalitet og pålidelighed. To dyder, som tysk bilindustri gerne markedsfører sig på. Og som derfor er noget nær den største ros man kan opnå i et tysk bilmagasin.
Ingen tekniske fejl
Efter 100.000 kilometer i en Renault Megane med 132 hestes turbobenzinmotor, syv-trins automatgear med dobbeltkobling og det sportslige udstyrstrim GT-Line er der masser af respekt til det franske bilmærke.
De tyske biltestere brokker sig godt nok en del over Meganes både indviklede og langsommelige betjeningsskærm med navigation. Radiomodtagelsen er heller ikke for god, og så er der småting som en dårligt placeret oliemåler i motorrummet.
Det, der virkelig gælder i 100.000 kilometer-testen er dog, om noget er gået i stykker. Sluger motoren olie, er der nisser i motorstyringen, øget slid på bevægelige dele, defekte pærer eller hul i udstødningen? Kort sagt – har det været nødvendigt at køre på værksted ud over de planlagte servicebesøg?
Nej, ikke for Renault Megane. Ikke en eneste mekanisk eller elektronisk fejl har AutoBild konstateret over de 100.000 kilometer. Det udløser respekt. Og disse pæne ord i konklusionen: ”Megane er pålidelig. Og har, mindst lige så vigtigt, masser af karakter.”
Så bliver det ikke bedre i afdelingen for tysk ros af franske biler. Og derfor er langtidstesten også værd at bemærke uanset om man er fan er franske biler eller snarere abonnerer på fordommen om, at franske biler oftere går i stykker end de tyske ditto.