Efter godt tre år er der ny teknik og en markant ansigtsløftning til Hyundai i30 og i40, der begge får nye kølergrill med tydelig hilsen til et tysk luksusmærke.
Koreanske Hyundai har aldrig lagt skjul på ambitionen om at blive et af de helt store bilmærker i verden. Og gerne af den fine slags, der som koreanernes udgave af Toyotas luksusmærke Lexus kan vinde fodfæste i bilmarkedets øvre lag.
Ambitionen er bogstaveligt talt svær at overse med de ansigtsløftninger af Hyundai i30 og i40, som koreanerne nu løfter sløret for. Fremover får Hyundais modeller nemlig en meget stor og markant sekskantet kølergrill i fronten. Og hvis du synes, du har set den Weber-store grill før, har du helt ret: Den såkaldte hexagon-grill er nemlig – undskyld udtrykket – som snydt ud af næsen på de nyeste modeller fra tyske Audi.
Det er ikke tilfældigt. For det første vil Hyundai gerne sammenlignes med det tyske luksusmærke. For det andet er der ikke nødvendigvis tale om et småplat plagiat. Manden bag Hyundai’s nye designstil kan nemlig med en vis ret hævde, at han har været med til at udvikle Audis i dag så kendte kølergrill.
Peter Schreyer hedder han. Tyskfødt chefdesigner for først Hyundais søstermærke Kia, i dag forfremmet til chefarkitekt for Hyundai-koncernen og dermed begge mærker. Inden Peter Schreyer blev hyret af koreanerne, var han designer hos – rigtigt gættet – Audi. Vel at mærke ikke en af dem nederst i hierarkiet, der tegner dørhåndtag og hækspoilere, men en af hovedmændene bag den første, ikoniske Audi TT fra 1998.
Kopi eller original? Døm selv, men Hyundai stikker ikke kun næsen frem med designet. Teknikken får også en større overhaling i både i30 og i40.
Sidstnævnte får nyt LED kørelys og mulighed for automatisk op- og nedblænding af det lange lys. Den 1,7 liters dieselmotor får hævet ydelsen fra 136 til 141 hk, mens den lille bevarer sine 115 hk – begge nyder dog godt af større drejningsmoment. Den største benzinmotor – en to-liter med fire cylindre – får derimod reduceret ydelsen fra 177 til 165 hk. Ifølge Hyundai for at gøre kraftudviklingen mere harmonisk. Helt ny er Hyundais første syv-trins automatgear med dobbeltkobling – nøjagtig som Audi har det.
Masser af ny elektronik i i40
Inde i kabinen kan du glæde dig over en trykfølsom skærm med et forbedret navigationssystem, skiltegenkending og blind-vinkel advarsel. Finishen har fået et løft med bedre materialer og stationcarmodellen forkæler dig med eldrev på den store bagklap. Går du direkte mod Hyundai i40s bagende med nøglen i lommen, åbner bagklappen automatisk, så du kan sætte bæreposerne eller barnevognen direkte ind i bagagerummet.
Også køreegenskaberne er blevet forfinede. Stationcar-modellen kan fås med variable støddæmpere på bagakslen, men forhjulstrækket er udbygget med et slags elektronisk spærredifferentiale: Accelererer du i et sving, sender elektronikken flere kræfter til det yderste hjul, så det inderste ikke begynder at spinne.
Den mindre i30 får også finpudset teknikken. Vigtigste nyheder finder vi bag den nye kæmpegrill. Basismotoren, en 1,4 liters benziner, yder fortsat 100 hk, men er en ny konstruktion, der har tabt 18 kg længere og skulle kører op mod 20 km/l. I den anden ende af kommer Hyundai i30 i en semiskrap turboudgave med en 1,6 liters turbobenziner med 186 hk. Som i den større i40 kan Hyundais nye syvtrins dobbeltkoblings-automatgear fås til flere i30-varianter.
De faceliftede udgaver af i30 og i40 dukker op herhjemme i løbet af 2015. Hvornår og til hvilke priser er endnu ikke offentliggjort.
Læs hvilkenbil’s test af i30 og i40:
i30 melder Hyundai ind i Golf-klubben