Den tyske forsikringsgruppe Allianz advarer mod de kinesiske elbiler, især de billige – og ser importskat som en mulig løsning.
De kinesiske bilproducenters indtog i Europa truer med at presse de europæiske mærker. Ifølge en rapport fra den tyske forsikringsgruppe Allianz kan den elektriske, kinesiske offensiv potentielt koste de europæiske bilproducenter syv milliarder euro (52 mia. kroner) om året frem til 2030.
Skal den nedtur undgås, kræves det, at politikerne griber ind. Allianz foreslår importskat på kinesiske biler for at beskytte de europæiske mærker og i sidste ende altså også vores arbejdspladser og velfærd.
Tankegangen er velkendt i EU. Den fælles toldunion fastsætter fælles ydre toldsatser for hele EU og forsøger at forhandle fælles handelsaftaler med verdensmarkedet. En let øvelse er det ikke, da handelsaftalerne i sagens natur går begge veje – hvis vi skal give jer noget, skal I også give os noget.
Allianz mener, at netop fordi amerikanerne er ret langt fremme i skoene i forhold til at opkræve importskatter på varer fra Kina, har kineserne kastet deres kærlighed på EU-markedet, hvor mulighederne for eksport i øjeblikket er mere lempelige.
Problemet er især små elbiler
Den største trussel fra Kina er de mindste. Altså de små og billige elbiler. For ingen europæiske bilproducenter har i dag elbiler på markedet til store dele af middelklassen i “budget-segmentet”.
Langtfra alle har råd til at købe elbiler i VW ID.3- og ID.4-størrelsen – en meget stor del af middelklassen efterspørger elektriske minibiler i VW Polo-størrelsen eller gerne mindre, men her er er det europæiske udvalg i øjeblikket nærmest ikke-eksisterende.
Stellantis-topchef Carlos Tavares er en af de mest højrøstede kritikere af Kinas – ifølge ham – uhindrede adgang til Europa. På verdens største elektronikmesse CES (Consumers Electronic Show) i Las Vegas tidligere i år advarede Tavares i blandt andet tyske Automobilwoche.
“Hvis vi ikke gør noget, risikerer vi, at de europæiske forbrugere i middelklassen er tvunget til i stigende grad at vende sig mod kinesiske produkter,” sagde han.
Tavares ser to udveje: Enten protektionisme, hvilket ikke vil være populært blandt de mange tyske bilfabrikker, der producerer og sælger ganske mange biler på det kinesiske marked og har et solidt økonomisk udbytte af det. Eller en direkte kamp.
“Hvis man holder det europæiske marked åbent, vil de europæiske bilproducenter blive nødt til at tage nogle upopulære beslutninger, for eksempel udflytning af produktion til mindre omkostningstunge regioner,” som han udtrykte det.
Patrick Koller, administrerende direktør i franske Forvia Faurecia, der er verdens syvendestørste leverandør til bilbrancen, sagde tidligere i år til branchetidsskriftet Automotive News, at “vi kan ikke producere små elbiler til billige penge”. Ifølge Koller koster en lille elektrisk bybil 10.000 euro (75.000 kr.) mere i Europa end i Kina.
Problemet er, at kineserne er meget længere fremme med produktion af batterier, og Kollers budskab er, at det kun kan gå for langsomt med at få gang i batteriproduktionen i Europa.
Er her allerede eller på vej
En meget nærværende kinesisk elbil til relativt få penge er BYD Dolphin, (billedet) der om kort tid kommer til Europa og Danmark. Prisen på danske plader er spået til 250.000 kr., og er den lige så godt skruet sammen som dens storebror, BYD Atto 3, kan den komme til at gøre ondt på europæerne.
BYD – Build Your Dreams – importeres til Danmark af Nic. Christiansen Gruppen, der blandt andet også har importen af Hyundai og Honda.
Følgende kinesiske bilmærker er allerede i Danmark: Aiways, BYD, Hongqi, JAC, Maxus, MG, Nio, Polestar, Volvo og Xpeng.
Følgende er eller kan være på vej til Danmark allerede i år eller næste år: Lynk & Co, Ora, Radar, Seres, Smart, Voyah, Wey og Zeekr.