Den skulle kun være elektrisk, men nu kommer næste generation af Porsche Boxster og Cayman også med benzinmotor.
Porsche har ombestemt sig. Egentlig skulle næste generation af mærkets billigste sportsvogne, Boxster og Cayman, udelukkende komme som elbiler. Men efterspørgslen på Porsches elektriske modeller er mindre end forventet, så nu sadler det tyske sportsvognsmærke om: Begge udgaver vil også blive tilbudt med benzinmotorer.
Ifølge Porsche gælder det for ’topversioner’ af de kommende sportsvogne. Det kunne tyde på, at de skrappeste RS og GT4S-udgaver udstyres med benzinmotorer. Alle andre modeller vil fortsat være rent elektriske i overensstemmelse med de oprindelige planer.
Udfordret i Kina og USA
Det er en hel buket af udfordringer, der får Porsche til at ændre strategi. Oprindeligt var det meningen, at 80 procent af Porsches salg skulle komme fra elbiler fra 2030. Men det tyske traditionsmærker er kørt ind i flere forhindringer.
I Kina falder salget – både af modeller med fossil- og elmotorer. Særligt markedet for dyre luksusbiler er ramt i Kina, hvor stadig flere foretrækker ’hjemmelavede’ bilmærker, der både opfattes som mere avancerede og billigere end tyske premiummærker som Porsche.
I USA, et andet afgørende marked for Porsche, har importtold lagt en stor dæmper på salget.
Endelig kæmper Porsche med en aktiekurs, der kun er gået én vej siden børsintroduktionen i 2022 – nedad. Kursen er nu så lav, at Porsche-aktien er faldet ud af det tyske DAX-indeks.
Beskeden indtjening
Krisen understreges af, at Porsche har skruet voldsomt ned for forventningerne til indtjeningen. Målet var en fortjeneste på syv procent i år, der i forvejen var lavere end de to-cifrede tal, som Porsche har været vant til. Nu forventer Porsche kun en beskeden profit på to procent for 2025.
Nedjusteringen betyder, at moderselskabet VW Group har måttet skære over 13 milliarder kroner af den forventede indtjening i år.
Første Porsche med forhjulstræk
Løsningen, der skal få Porsche til at tjene flere penge igen, bliver flere fossilbiler og færre elbiler. I hvert fald på den korte bane.
Udover at tilbyde fossiludgaver af sportsvognene Boxster og Cayman, vil Porsche også relancere mærkets mindste SUV, Macan, med forbrændingsmotor.
Anden generation af Macan, der blev lanceret sidste år, er født som elbil. I stedet for at ombygge den til fossilbil, vil Porsche låne platformen til den nye Audi Q5. Og det byder på endnu en overraskelse for Porsche-fans: Platformen hos søstermærket Audi er udviklet til enten fire- eller forhjulstræk. Hvis Porsche vælger at lancere en basis-udgave, der ikke benytter firehjulstræk, bliver Macan den første forhjulstrukne Porsche nogensinde.
Udskudt – ikke aflyst
Besparelser er også en del af Porsches nye strategi. Det går ud over den planlagte elektriske kæmpe-SUV, der skulle placeres over Cayenne og dermed blive mærkets nye flagskib. ’K1’, som kodeordet lød, er nu taget af bordet som elbil og dermed også videreudviklingen af den nye, elektriske platform, som den skulle bygges på.

Samme platform skulle benyttes til næste generation af elbilen Taycan og en elektriske afløser for Panamera. De er nu udskudt til ”langt forbi 2030”, som Porsche-chef Oliver Blume siger til Autocar.
I stedet kommer ’K1’ med forbrændingsmotorer og som ladehybrid med et mindre batteri.
Porsche understreger dog, at mærket på ingen måde opgiver elbiler – de er kun udskudt, ikke aflyst.
”Elbiler interesserer en voksende del af vores kundegruppe,” fastslår Oliver Blume.
Om kort tid lancerer Porsche da også endnu en elbil – den første rent elektriske udgave af SUV’en Cayenne.