Selvkørende biler er fremtiden. Men når vi lader os fragte rundt på bagsædet af selvkørende containere, er det ligegyldigt, om der står Audi eller Apple på bagsmækken, forudser hvilkenbils Jens Velling.
Bilindustrien står overfor enorme forandringer – og de ved det godt selv. For nylig skiftede en af branchens største og mest succesrige – japanske Toyota – ud i ledelsen, og de nye chefer var usædvanligt ærlige omkring de opgaver, som de skal løse i de kommende år: ’Vi skal håndtere enorme forandringer.’ ’Industrien står overfor ændringer, der kun optræder én gang i et århundrede’ og ’et afgørende slag er indledt – det handler ikke om at vinde eller tabe, men om at overleve eller dø,’ lød nogle af de foruroligende udsagn.
Med andre ord: Vind eller forsvind – så er banen ligesom kridtet op, og det endda af et japansk bilmærke, vi normalt forbinder med køligt overblik og tjek på tingene.
Det handler om det, man med et modeord kalder for ’disruption’ – at helt grundlæggende forudsætninger og regler pludselig forandres. Og hvis jeg var topchef i Toyota eller for hvilket som helst andet bilmærke, ville jeg også både ryste på hånden og have svært ved at sove om natten…
Bilen er mere end 100 år gammel. I løbet det seneste århundrede har den stort set lignet sig selv: Fire hjul, et rat og en forbrændingsmotor. Komforten og ikke mindst sikkerheden er løbende blevet forbedret, men grundlæggende er der ikke de store forskelle på en Ford T og en Ford Fiesta.
Men det bliver der. I de kommende år skal bilindustrien gennem nogle nærmest ekstreme udfordringer og forandringer. Udviklingen er begyndt. På den korte bane skal den klassiske forbrændingsmotor leve op til uhørt skrappe miljøkrav. Første offer bliver formentlig dieselmotoren. Fremskyndet af VW-koncernens snyd med udledningen fra dieselmotorer, vil det snart blive så dyrt og kompliceret at få dieselmotorer til at leve op til kommende miljøkrav, at de ikke længere kan sælges. Flere bilmærker har allerede meldt ud, at de stopper udviklingen af nye dieselmotorer, mens andre ikke længere tilbyder diesel i flere modeller. Samtidig varsler stadig flere storbyer, at de simpelthen vil forbyde dieselbiler.
Det bringer os direkte videre til udfordring nummer to: Overgangen til eldrift. Tesla har vist vejen med de første elbiler, der ikke bare sælges, fordi de er miljøvenlige, men fordi de er flotte, lækre og kører op mod 500 km på en opladning. Læg mærke til, at det er en californisk opstartsvirksomhed og hverken VW, Toyota eller General Motors, der har førertrøjen på her. Tesla har bevist, at man kan komme udefra og skabe succes i en industri, som er blandt de mest komplekse og konkurrenceprægede i verden. Hvad det betyder, vender vi tilbage til…
I mellemtiden har alle andre bilfabrikker fået travlt med at udvikle elbiler. Fra ca. 2020 begynder vi for alvor at se de første elbiler fra ’almindelige’ bilmærker som VW og Mercedes. I 2025 vurderer analytikere, at forbrugerne for første gang står med et reelt valg mellem el- og benzinbiler. De to biltyper vil omtrent koste lige meget – men elbilen vil have en kolossal miljøfordel. Udfordringen for bilfabrikkerne er, at omstillings- og udviklingsomkostningerne bliver enorme. Ikke alle vil klare springet fra den gamle til den nye teknologi.
Om lidt flere år – eksperterne gætter på alt fra 10 til 30 år – kommer næste store spring i teknologi, når bilerne bliver selvkørende. Altså sådan for alvor autonome og ikke bare i stand til at følge trafikken på motorvejen, som vi kender det fra adaptive fartpiloter i dag.
I den autonome bil sætter du dig bare ind på sædet, taster destinationen ind på en skærm, læner dig tilbage og lader dig fragte bekymringsfrit fra A til B. Formentlig i en bil du kort forinden har bestilt via en mobiltjeneste som GoMore eller Uber. Du ejer nemlig ikke bilen, men betragter den som det, den er: Et sjælløst transportmiddel.
Du er iøvrigt ligeglad, og du ryster bare overbærende på hovedet, når din gamle bedstefar med lysende øjne fortæller om bilerne fra dengang han var en ung. Hans gammelmandssnak om fortidige begreber som lyden fra en ’rækkesekser’, køreegenskaberne i en baghjulstrukket ’ultimativ køremaskine’ og kunsten at beherske en manuel gearkasse, siger dig nemlig ikke en dyt– selv om det lyder meget sjovt på den gammeldags, mekaniske måde.
Fremtidens autonome bil har ikke engang et rat – så det siger sig selv, at køreoplevelsen bliver helt anderledes i fremtiden. En bil reduceres til et rum, du opholder dig i mellem to destinationer – og her vil kvaliteter som støjsvag, siddekomfort og ikke mindst opkobling til nettet fuldstændigt overstråle bilens klassiske dyder som køreegenskaber, design og prestige.
Så er vi tilbage ved Teslas indtog på markedet for elbiler. For når de etablerede bilfabrikker ikke længere kan sælge deres teknologi på hundrede års erfaringer med følelsesbetonede kvaliteter som køreegenskaber og mærkevare-branding, giver det muligheder for helt andre og nye producenter.
Når fremtidens autonome køretøj bogstaveligt talt fragter dig fra A til B uden indblanding fra din side, behøves der næppe stå Audi, BMW eller VW på bagsmækken for at gøre dig glad som passager. Måske kører vi i stedet en i en Apple, Amazon, Google, Arriva, FlixBus, Mærsk eller måske endda en Cinemaxx om 30 år, fordi andre producenter kan tilbyde nogle helt andre kvaliteter, der bedre passer til fremtidens bilkørsel.
Det er den ret skræmmende udfordring, som de nye chefer i Toyota og alle andre bilkoncerner står overfor. De autonome biler kommer – og intet kan stoppe den udvikling. Men de etablerede bilmærker skal finde ud af, hvordan de kan udvikle og ikke mindst sælge den nye teknologi, uden at den bliver deres egen død…
Tak for en god artikel! Som Toyotas nye ledelse er jeg meget enig i, at branchen ikke kan fortsætte som førhen. Der skal forandringer til!