Navor E5 er en kinesisk ladehybrid i SUV-design med plads til syv, meget udstyr, seks års garanti og en pris, der vil ryste konkurrenterne.
Prisbombe. Det lyder som en træt kliché fra en tilbudsavis, men sjældent har udtrykket været mere på sin plads. Vi taler om en 4,7 meter lang ladehybrid i SUV-design med plads til syv personer, 218 hk, mulighed for at køre næsten 70 km på el og godt med udstyr. Sådan nogle findes der faktisk kun to af på det danske marked i dag, nemlig Hyundai Santa Fe og Mazda CX-80, der begge koster lige under 600.000 kr. En populær ladehybrid som Ford Kuga begynder fra 350.000 kr., men har kun plads til syv.
Her detonerer prisbomben: 1. februar er der Danmarkspremiere på den kinesiske Navor E5 til – hold nu fast – 229.990 kr.
Jo, der er flere forbehold. Først og fremmest har ingen i Danmark hørt om Navor før nu. Det er den danske importør bag Stellantis-mærkerne Wismo Group (tidligere K. W. Bruun), der har fundet mærket i Kina. Det er sket på et af de utallige besøg i Kina, som importselskabet foretager for at være med i det store lotteri om at få agenturet på et af de kinesiske bilmærker, der bliver fremtidens Toyota eller Volkswagen.
Giganter står bag
Bag Navor-navnet gemmer sig DFSK, et joint venture mellem de to kinesiske bilproducenter Dong Feng og Seres, mens motoren kommer fra BYD-ejede Findreams. Kinesiske Gotion, verdens 8. største batteriproducent, leverer det 17,5 kWh-store batteri, der gør det muligt at køre op til 70 km på ren el. Hvis det ikke er nok til at berolige potentielle kunder, skal garantien på seks år/150.000 km gøre det. Det er bedre end selv meget dyrere konkurrenters og skal bevise, at den danske importør står bag produktet og dermed fjerner et andet oplagt forbehold mod bilen.
Alternativ til brugt
Importøren ser dog ikke andre, nye biler som hovedkonkurrenten. Navor E5 skal derimod konkurrere mod de brugte, syv-personers biler, som der sælges rigtigt mange af i Danmark. Der sælges tre gange så mange brugte som nye biler herhjemme, og biler med plads til syv er i høj kurs.
For 230.000 kr. kan du få en seks år gammel Ford S-Max med 110.000 km på tælleren eller en lidt ældre VW Touran med 120.000 km på samvittigheden. Begge med begrænset garanti. I dét marked ser en ukendt, men fabriksny kineser med seks års garanti måske attraktiv ud for nogle bilkøbere.
Dermed sigter Wismo Group præcis efter samme marked som Renaults billigmærke Dacia, der også vil være et billigt, fabriksnyt alternativ til brugte biler. Navor E5 er bare væsentligt billigere.
En tilsvarende Dacia Jogger med hybridmotor og plads til syv koster fra 290.000 kr., men har mindre udstyr end Navor, der bl.a. kan prale af kunstlæderindtræk, soltag, bakkamera, tre-zonet klimaanlæg og trådløs Apple Carplay.
Fin finish og god plads
Hvilkenbil har kort haft lejlighed til at sidde i Navor 5E, der efterlader indtryk af at være fornuftigt bygget. Finishen er ganske pæn med en del bløde overfalder og knapper, der – uden sammenligning i øvrigt – ser ud til at være inspireret af Mercedes. Pladsforholdene er over middel. Selv på tredje sæderække er der plads til to voksne passagerer – i hvert fald til kortere ture.
Alt andet lige sætter det Navor-priserne i perspektiv – de er så lave, at selv Dacia ser dyr ud i en direkte sammenligning.
Fås ikke med træk
Men tilbage til forbeholdene. Navor E5 er indtil videre ikke godkendt til anhængertræk. Det kan vise sig at være et alvorligt handicap i Danmark, hvor mange gerne vil have mulighed for at spænde en trailer efter bilen. Ifølge Wismo Group arbejder man på at få bilen godkendt til træk.
Så er der sikkerheden. I skrivende stund kender vi ikke det præcise sikkerhedsudstyr. Der er naturligvis automatisk nødbremse, airbags og vognbaneassistent, men der mangler en europæisk crashtest af Navor E5. Kinesiske biler har dog løftet sig enormt på området de senere år, så det kan sagtens være, at Navor slipper fra mødet med muren uden ridser i lakken. Vi ved det bare ikke endnu.
Antallet af forhandlere kan også spænde ben for det folkelige gennembrud. Navor får ganske vist 24 forhandlere, heraf to i hovedstadsområdet. Til gengæld mangler de helt store provinsbyer som Aarhus, Odense, Aalborg og Esbjerg.
”Gamechanger”
Hos importøren er optimismen i top. Her taler man om en ”gamechanger” på det danske bilmarked.
”Det er et helt uhørt prisniveau for en syv personers bil med hele seks års garanti. Vi ser Navor E5 som et stærkt alternativ til en brugt bil, som mange kunder ellers ville vælge,” siger Alexander Bachmann.
I forbindelse med Danmarkspremieren 1. februar vil det være muligt at prøvekøre bilen. Den kan allerede bestilles nu på importørens hjemmeside.
Lynanalyse: Begrænsede muligheder for Navor
Prisen på Navor E5 er nærmest ubegribeligt lav, og fortæller en historie om, hvilken skræmmende konkurrence fra Kina som europæisk bilindustri står overfor. Indkøbsprisen for den danske importør må være ekstremt lavt, hvis der skal være penge i at lancere et helt nyt bilmærke, så man forstår godt, at importøren ’går efter guldet’.
Spørgsmålet er bare, hvor mange danskere der faktisk vil investere 230.000 kr. i en totalt ukendt kineser, uanset den lave pris og seks års garanti? Vi har før set nichemærker som SsangYong, Maxus og JAC forsøge sig med noget lignende, uden at det hverken har medført stort salg eller nævneværdigt fodfæste på det danske bilmarked.
Vi tror, at der er et mindre marked for storfamilier, der ønsker en fabriksny bil fremfor en seks år gammel brugt bil med begrænset garanti. Men mange bilkøbere ved også, at der er så mange kinesiske bilmærker, at ikke alle vil overleve på sigt. Selv med seks års garanti kan det resultere i et stort værditab – hvis man overhovedet kan komme af med bilen, når garantien er udløbet. Foreløbig ligner Navor mere end lotto-kupon end den næste Skoda- eller Kia succeshistorie.
Fakta: Navor E5
Ladehybrid-SUV med forhjulstræk og plads til syv personer. Automatisk CVT-gear.
Pris: 229.990 kr.
Længde/bredde/højde: 476/187/171 cm
Akselafstand: 279 cm
Bagagerum: 465 liter (bag 2. sæderække)
Vægt: 1.895 kg
Ydelse: 218 hk
0-100 km/t: 7,4 sek.
Topfart: 165 km/t
Batteri: 17,5 kWh
Elektrisk rækkevidde: 70 km