Alle MPV’ers moder – den franske familieflytter Renault Espace – udstikker ny designlinje for klassen med koncept-udgaven Initiale Paris.
Renault viser et nyt forførende fransk flagskib i Frankfurt: Initiale Paris er en koncept-udgave, der sladrer om designet af den næste udgave af ’rumfærgen’ Espace, og tager både gæsternes opmærksomhed og pressefotografernes blitzlys på Renault-podiet under dette års udgave af den internationale biludstilling i Frankfurt.
Det var Renault Espace, der sammen med amerikanske Chrysler Voyager grundlagde MPV-klassen tilbage i 1984. Nu, næsten 30 år senere er franskmændene igen et par lysår for konkurrenterne og på vej til en anden galakse med et helt nyt og mindre busagtigt, mere SUV-inspireret designstudie i, hvordan Renault ser næste generation MPV – og femte generation af Espace.
Og helt passende henter teamet omkring Renaults hollandske designer Laurens van den Acker flere elementer fra luftfartindustrien, men også arkitekturens verden har inspireret.
Initiale-konceptet er 4,85 meter lang og dermed nogenlunde på samme størrelse som den nuværende Grand Espace. Et af de kunstgreb, som designerne benytter til at fjerne buspræget, er at give bilen kraftige ’skuldre’ over baghjulene, så bilen ser bredere og mere muskuløs ud.
FDM’s Torben Arent er også på messen. Han vurderer, at karosseriet på den bil, der får verdenspremiere på Paris-udstillingen om et år – formentlig under Espace-navnet – nok ikke vil adskille sig ret meget fra konceptbilen. På hvilkenbil.dk forudser vi, at det nyskabende MPV-design også vil sive ned til den herhjemme så storsælgende Grand Scenic, når den er klar i en helt ny udgave om et par år.
Kort over Paris indgraveret i taget
Initiale Paris konceptet i Frankfurt byder til gengæld på en masse ’lir’, som nok ikke finder vej til den produktionsklare model. For eksempel må vi nok undvære kortet over Paris indgraveret i aluminiums-/plexiglastaget. Og nok også bagudvendte videokameraer i stedet for sidespejle, baglygter, der nærmest har små indbyggede prismelysekroner, blå langsgående lysstriber i gulvet under de frit svævende skalstole og en bænk som tredje sæderække, eldrevne trinbrædder, der letter indstigningen, elektronisk styrede aerodynamikvinger på bilens bagerste del, der øger downforce osv. osv.
Men avanceret, det skal den næste Renault Espace nok blive. Eller som de siger i USA, hvor de har særlig erfaring med rumfærger – både dem med vinger og dem på hjul: ”Houston the Eagle has landed…”