Det amerikanske forbud mod kinesisk software i biler ventes vedtaget om kort tid. På hjemmebanen bliver GM og Ford ramt af forbuddet.
USA’s forslag om forbud mod kinesisk software i biler på amerikansk grund er nu endeligt fremsat af handelsministeriet. En del af pakken indebærer, af forbuddet også vil tvinge amerikanske bilproducenter til at fjerne al kinesisk hard- og software i deres biler, som allerede er installeret.
Det kommer som et minimum til at gå ud over Ford og General Motors. Men muligvis også europæiske bilproducenter, der sælger biler i USA med kinesisk fremstillet hard- og software.
Ud over et kommende forbud bliver de to amerikanske bilproducenter også tvunget til at stoppe salget af modeller, der i gennem noget tid er blevet produceret og stadig bliver produceret i Kina og solgt i USA. Det gælder den Ford-ejede Lincoln Nautilus og GM’s Buick Envision.
Forbuddet kommer, fordi den amerikanske regering er ‘bekymret for den nationale sikkerhed’. Bilproducenter og leverandører af software skal ifølge forslaget dokumentere, at intet af softwaren i deres opkoblede køretøjer og intet af softwaren til autonom kørsel må være udviklet af en ‘foreign entity of concern’.
Underforstået Kina, Rusland og fremmede magter, der politisk eller handelsmæssigt, i det skjulte eller åbenlyst, er forbundet med de kinesiske og russiske regimer.
“Vi har rigeligt beviser for, at Kina placerer eller ønsker at placere malware i kritisk infrastruktur,” sagde USA’s nationale sikkerhedsrådgiver, Jake Sullivan, ved et pressemøde mandag i Det Hvide Hus.
Lovgivningsprocessen er nu sat i gang, og håbet er en vedtagelse inden den formelle indsættelse 20. januar 2025 af USA’s næste præsident.
Det perfekte terrorvåben
Det britiske nyhedsbureau Reuters følger sagen tæt. Allerede i februar udtrykte præsident Joe Bidens regering stor bekymring for biler med kinesisk hard- og software.
Til Reuters udtrykte en embedsmand fra handelsministeriet det ganske dramatisk med ordene: “I en moderne bil er der en masse software. Bilen er koblet op til internettet. Den kan tage billeder. Den har et system (adaptiv fartpilot med følgefunktion og intelligent vognbaneassistent, red.), så den under visse forhold kan køre selv. Den er forbundet til din telefon. Den ved, hvem du ringer til. Den ved, hvor du kører hen. Den ved en masse om dig.”
Senere summerede handelsminister Gina Raimondo op ved at sige, at det “kræver ikke meget fantasi at forestille sig, hvilken fare fremmede regeringer med adgang til biler koblet op på internettet udgør for vores nationale sikkerhed og de enkelte amerikanske borgeres privatliv”.
Forbud i Europa?
USA lægger pres på sine allierede i EU, Storbritannien, Canada, Sydkorea, Japan og Australien. Italien har allerede besluttet at stille krav til kinesiske producenter. På vore breddegrader er problemet nærværende, da kinesiske og kinesisk-producerede biler i stort tal strømmer til EU.
Siden 2018 har alle nye biler solgt i EU ifølge lovkrav været forbundet til internettet for selv at kunne ‘ringe’ 112, hvis der sker en ulykke. Siden er mængden af isenkram kun øget med automatisk tilkobling af bilistens mobiltelefon, sensorer, kameraer, mikrofoner, stemmegenkendelse og en masse andet.
Dermed er det ikke kun et godt plot til en god film, men den barske virkelighed, at bilerne potentielt er et ideelt redskab for en fjendtligtsindet efterretningstjeneste, da bilerne kan bruges til overvågning, men også som et terrorredskab.
Hvilkenbil skrev udførligt om det i slutningen af juli – vil du læse mere, så klik på linket her.
Af redaktionen