Glem alt om træsløjd og svensk tungsind. Volvo V40 er et dramatisk design-statement, der skal tiltrække nye og yngre kunder, fortæller designchef Chris Benjamin.
”Jeg er ikke bekymret for konkurrenterne. V40 vil udkonkurrere dem – og så ser den simpelthen bedre ud.”
Selvtilliden fejler ikke noget, når Volvos designchef Chris Benjamin fortæller om den nye Volvo V40. Afløseren for Volvos mest populære model kommer til Danmark i begyndelsen af september – og ifølge Chris Benjamin kan vi godt forberede os på en helt ny og attraktiv oplevelse.
Volvo V40 er udviklet med fokus på chaufføren. Fra køreegenskaber til betjening skal V40 vække begejstring, hvilket også skal være med til at kapre nye og ikke mindst yngre kunder. Volvo siger det ikke direkte, men sigtet er tydeligvis indstillet på de bilkøbere, der ellers sværmer for Audi A3 og A4 og BMW 1- og 3-serie.
Men selv om V40 endegyldigt gør op med Volvos ry for at lave design, der minder om træsløjd og køreegenskaber, der er lige så spændende som svensk pølseret, bevarer den alligevel flere klassiske Volvo-dyder.
Sikkerheden er i top med verdens første fodgængerairbag og Volvos City Safety System, der automatisk bremser bilen, hvis der dukker forhindringer op i tæt bytrafik under 30 km/t. Og så vil kendere bemærke de brede ”skuldre” over bagskærmene – et klassisk Volvo-karaktertræk. Den elegante bagende med den dybe glasrude er også et respektfuldt nik med den ungdommelige kasket til tressernes P 1800, efter manges mening den smukkeste Volvo nogensinde.
”Uden at være retro styrker V40 Volvos arv”, som Chris Benjamin forklarer.
Se videoen, der går bag om Volvo V40 her (på engelsk):
Læs mere om Volvo V40 her.