Det amerikanske præsidentvalg kan få stor betydning for elbilernes fremtid – også uden for USA. Vi besøger Lucid-forhandler i Colorado.
På tirsdag vælger amerikanerne ny præsident. Alt efter om Republikanernes Donald Trump eller Demokraternes Kamala Harris rykker ind i Det Hvide Hus, vil det få vidt forskellig betydning for USA. Og for os andre, for USA er stadig verdens største supermagt, hvis indflydelse rækker langt ud over landets egne grænser.
Det gælder også for udvikling af og omstilling til elbiler.
Det er ikke tilfældigt, at det er amerikanske Tesla, der mere end nogen andre har kickstartet omstillingen fra fossil- til elbiler. Amerikanerne er fortsat verdensledende, når det gælder udvikling af nye teknologier.
Kina er ganske vist kommet stærkt med, men både i USA og Europa forsøger man at holde kineserne fra fadet for at beskytte egne bilproducenter. Det er næppe en langtidsholdbar løsning, men på den korte bane vil udviklingen i USA, der er verdens næststørste bilmarked, stadig få stor betydning for den videre skæbne for elbiler på markeder som det amerikanske og europæiske.
“Business as usual”
Dén skæbne er lige nu svær at blive klog på.
Hvis Demokraterne vinder 5. november, bliver det med stor sandsynlighed business as usual. Kamala Harris støtter den grønne dagsorden og vil fortsætte med at give økonomiske tilskud til køb af elbiler. Dermed kan amerikansk bilindustri fortsætte deres lidt tøvende, men dog accelererende omstilling til elbiler. Tesla fører fortsat an, men amerikanske giganter som Ford og General Motors øger langsomt, men sikkert salget af elbiler.
Musk støtter Trump
Vinder Republikanerne den 5. november, ser sagen anderledes ud.
Donald Trump har tidligere lovet at fjerne alle tilskud til den grønne omstilling og elbiler. Siden har Tesla-ejer Elon Musk dog meldt sig som entusiastisk Trump-støtte. Og verdens rigeste mand har taget den store tegnebog med. Musk støtter Trump-valgkampen med millioner af dollar, hvilket tilsyneladende har fået Trump til at ændre holdning.
“Jeg er for elbiler. Det er jeg nødt til, for Elon støtter mig meget kraftigt. Så jeg har ikke noget valg,” udtalte Trump tidligere i år.
Den præcise betydning for elbiler kender vi først et godt stykke på den anden side af præsidentvalget på tirsdag. At valget mellem Harris og Trump kan blive afgørende for den videre udvikling af elbiler, er der næppe tvivl om.
For at blive bare lidt klogere på mulighederne, er Hvilkenbils redaktør, Jens Velling, i USA for at følge valget på nærmeste hold – og ikke mindst få et indtryk af, hvad valget kommer til at betyde for bilindustrien. Ikke bare i USA, men i yderste konsekvens for danske bilkøbere.
Fra Lotus til Lucid
Vi begynder med et besøg hos en Lucid-forhandler i Denver i delstaten Colorado.
Lucid, der kan oversættes til indlysende eller tydelig, fremstiller udelukkende elbiler. Mærket forbindes især med den 67-årige brite, Peter Rawlinson. For år tilbage var han top-ingeniør hos Lotus og Jaguar, men er mest kendt som manden, der havde ansvaret for udviklingen af Tesla Model S – bilen, der for alvor satte Tesla på verdenskortet som verdens førende elbilproducent.
Efter et langt ‘stint’ hos Tesla med et tæt forhold til Elon Musk og betragtelig succes med Model S, forlod han Tesla. Peter Rawlinson var ude af bilindustrien et par år, angiveligt for at passe sin meget syge mor.
I 2013 vendte han tilbage som teknisk direktør for elbilprojektet Atieva, der i 2016 blev omdøbt til Lucid Motors. Lucid har siden 2022 solgt den store sedan Lucid Air og lancerer SUVen Gravity senere i år.
1.234 hestekræfter
Det er altså kun Lucid Air, som står i Lucids Studio i et kæmpe indkøbscenter i Denver, Colorado. Den fem meter lange og overraskende lave sedan gør til gengæld indtryk. Det er tydeligt, at den skal konkurrere med netop Model S – og det ses også på præstationerne: Topmodellen har endnu flere kræfter end en Model S Plaid – 907 kW (1.234 hk) – og rykker fra 0-100 km/t på under to sekunder.
Men faktisk er de mere afdæmpede udgaver mere interessante. De kører op til 820 kilometer på en opladning efter den skrappe amerikanske EPA-norm, og koster fra 70.000 dollar. Det svarer til 475.000 danske kroner.
Lucid Air overbeviser også med enorm plads og en overraskende lækker finish. Bilerne virker godt skruet sammen, betjeningen er smart med hele fire skærme og en del fysiske knapper til hurtig betjening af f.eks. lyd og klimaanlæg. Indlæg af ægte træ, stoffer, læder og kunstlæder giver Lucid Air en eksklusiv og elegant atmosfære.
“Fun to drive”
Og så er den “fun to drive”, som Dave Young forklarer. Han er Delivery Operations Specialist for Lucid i Denver og tager imod Hvilkenbils udsendte i forretningen.
“Vi sælger især Lucid på, at de har en enorm rækkevidde sammenlignet med de fleste elbiler. De kan også lade virkelig hurtigt med op til 350 kW. Det er gode argumenter i et land som USA med store afstande,” uddyber Dave Young beredvilligt.
“Mange af vores kunder kommer, fordi de er bekymrede for miljøet og gerne vil gøre en forskel. Men ret hurtigt kommer det til at handle om køreegenskaber og performance. Peter Rawlinson har jo en fortid hos Lotus og går op i at holde vægten nede og tilbyde gode køreegenskaber – Lucid skal være ´fun to drive’,” understreger Dave Young.
Valget er “skræmmende”
Han har været chef for forretningen i Denver, siden den åbnede for godt to år siden. I øvrigt som det første Lucid Studio uden for USA’s kyster, hvor Lucid begyndte og hvor langt de fleste amerikanere bor. At det blev Colorado, er næppe tilfældigt: Staten er kendt for at være progressiv. Apropos valget er det en demokratisk højborg, i hvert fald storbyen Denver.
Dave Young er enig i, at valget mellem Trump og Harris kommer til at få stor betydning for amerikansk bilindustri og ikke mindst den videre omstilling til elbiler. Han ved bare ikke hvilken.
“Uha, det er skræmmende,” svarer han på spørgsmålet om, hvordan han ser tirsdagens præsidentvalg.
Dave Young er en venlig mand og vil tydeligvis ikke støde nogen. Men han bekymrer sig over splittelsen og de mange løgne, der dominerer valget og USA i det hele taget.
Når det drejer sig om elbiler, ser han også en form for splittelse.
“Amerikanernes holdning til elbiler er meget blandet. Nogle kommer for at købe en elbil, fordi de er oprigtigt bekymrede for klimaet og tror på den nye teknologi. Andre vil hellere køre sæbekassebil end elbil – de er bare stærkt imod. Og så er rigtigt mange usikre. For eksempel fordi de er bange for, at der mangler ladestandere – der er nu flere, end folk tror – og foretrækker derfor at gøre, som de plejer,” forklarer Dave Young.
Vil have pick-up’er
En anden udfordring – særligt i en stat som Colorado – er, at mange amerikanerne foretrækker at køre i kæmpestore pick-up’er, der kan trække flere ton. Og det kræver enorme batterier, hvis det skal fungere i en elektrisk pick-up.
Ikke desto mindre findes der allerede adskillige muligheder, hvis man vil køre elektrisk pick-up. Tesla Cybertruck er den mest kendte, men også Rivian har godt fat, lige som Ford og General Motors tilbyder en håndfuld velvoksne modeller, der ikke lader fossil-originalerne noget efter i størrelse eller præstationer.
Hos Lucid i Colorado tror Dave Young da også på, at udviklingen ikke kan stoppes: Amerikanerne finder langsomt ud af, at der findes velkørende og elektriske udgaver af præcis den biltype, de ønsker – og at de er billigere at eje og køre i end fossilbiler. Og præcis som præsidentvalget handler amerikanernes valg af bil i høj grad også om økonomi. Eller som det fyndigt og mindeværdigt blev slået fast under Bill Clintons valgkamp for mange år siden: “It’s the economy, stupid!”
“Amerikanerne skal uddannes. De skal lære, at man sagtens kan køre i en elbil. Og at det faktisk er sjovt, nemt og billigt. Min erfaring er, at det handler om at få dem ud at prøvekøre elbiler – de fleste bliver meget begejstrede,” fortæller Dave Young.
Spørgsmålet er, om begejstringen vil stige eller falde, alt efter om Trump eller Harris indtager Det Hvide Hus. Det ved Dave Young og hans fellow americans først mere om efter tirsdagens valg.
Og for den sags Hvilkenbils udsendte: Vi følger udviklingen de kommende uger og vil berette om, hvilke konsekvenser valget vil få for bilindustrien. Stay tuned, som de siger i USA.
Fakta om Lucid
Amerikansk elbilproducent skabt af bl.a. engelske Peter Rawlinson med en fortid hos Tesla, Lotus og Jaguar.
Saudi-Arabien er har aktiemajoriteten i Lucid, der også leverer teknologi til Aston Martin.
Lucid har solgt sedanen Air siden 2021. Bilen har fået gode anmeldelser, men salget har været behersket. I år forventer Lucid at sælge 9.000 biler. Lidt flere end forventet, og salget er stigende. Sidst i 2024 lanceres SUV’en Gravity, der forventes at øge salget yderligere.
Lucid Air:
Sedan med plads til fem. Én eller to motorer, bag- eller firehjulstræk.
Længde/bredde/højde: 498/220/141 cm
Batteri: 92 til 118 kWh brutto.
Rækkevidde (WLTP): 677 til 960 km alt efter model.
Motorkraft: Fra 325 til 920 kW (442 til 1.251 hk)
Lucid sælges også i europæiske lande som Tyskland og Norge. I Norge begynder priserne fra 950.000 norske kr. – det svarer til 600.000 danske kr. for den billigste Lucid Air.