Varmt vejr kan koste lige så meget rækkevidde for elbiler som vinterkulde, viser undersøgelse. Nedkøling af kabinen kræver masser af strøm.
Om lidt er det sommerferie. Mange kører sydpå. Nogle i elbil – og i modsætning til skituren om vinteren, kan elbilsejere se frem til en tur, hvor rækkevidden ikke er hæmmet af lave temperaturer. Koldt vejr er jo rækkeviddens største fjende. Helt op til en tredjedel af batteriets kapacitet forsvinder, når der er frostgrader, viser utallige undersøgelser.
Men faktisk kan høje temperaturer også reducere elbilers rækkevidde. Ganske meget endda. Det viser en analyse af data fra 7.500 elbilers batterier foretaget af det amerikanske firma Recurrent, der specialiserer sig i viden om elbilers batterier.
Op til 31 pct.
Faktisk kan varme reducere rækkevidden lige så meget som kulde. Når termometeret rammer 38 grader, koster det næsten en tredjedel rækkevidde – 31 pct. – ifølge Recurrents analyse.
38 graders varme er ganske vist ikke noget, vi kender fra Danmark. Men sydpå bliver somrene stadig varmere. De seneste somre har mange danskere oplevet 40 grader eller mere på deres ferier til populære destinationer som Sydfrankrig, Spanien og Italien.
Udfordringen for elbiler består i, at det kræver masser af strøm at køle steghede kabiner ned. En bil, der står i sydens sol, fungerer som et drivhus, der lader solens stråler slippe igennem ruderne og derefter holder på varmen. Midt på dagen kan temperaturen i kabinen sagtens nå både 60 og 70 grader. Skal du ud at køre i middagsheden, kommer klimaanlægget på overarbejde. Ifølge Recurrents data koster den indledende nedkøling af kabinen typisk mellem 3 og 5 kW i varmt vejr – herefter koster det løbende 1 kW at holde temperaturen nede.
Der er dog store forskelle mellem de forskellige elbiler – klimaanlæggets strømforbrug kan svinge mellem 1 og 6 kW.
Varme kan også øge rækkevidde
Selv om nedkøling koster masser af strøm, vil nogle elbilejere alligevel ikke opleve et markant fald i rækkevidde. Det skyldes, at batteriet leverer mere rækkevidde ved høje end lave temperaturer.
Igen er der store forskelle mellem de forskellige elbiler. Nogle elbiler – Recurrent nævner Hyundai Kona Electric som eksempel – kører op til 30 pct. længere end deres officielle rækkevidde, når udetemperaturen er mellem 16 og 35 grader. I praksis kan den øgede rækkevidde i varmen kompensere for det øgede strømforbrug til klimaanlægget.
Gode råd i sommervarmen
Uanset bilmodel er der flere gode råd til elbil-ejere, der gerne vil køre så langt som muligt på en opladning i sommervarmen.
- Råd nummer ét er at vælge en elbil med varmepumpe. Både når det er koldt og varmt reducerer varmepumpen strømforbruget til både opvarmning og nedkøling af kabinen.
- Parker så vidt muligt i skyggen om sommeren. På den måde undgår du drivhuseffekten – det gør en kæmpe forskel.
- Begynd køreturen med at rulle vinduerne ned og få luftet grundigt ud i kabinen. Herefter kan du tænde for klimaanlægget, der så skal bruge lidt mindre energi på at køle kabinen.
- Husk, at kabinetemperaturen ikke bør være unaturligt meget lavere end udetemperaturen. På den måde akklimatiserer kroppen sig også bedre til sommervarmen. Så skru op for varmen i kabinen, når der er varmt uden for. Prøv med 25 grader inde, hvis der er 35 ude.
- Mange elbiler kan sættes til at nedkøle kabinen, mens den er parkeret. Gør det, når den tilsluttet en oplader – ellers er det en strømsluger i sommerheden.
Det betyder varmen for elbilers rækkevidde:
Udetemperatur | Mindre rækkevidde i pct. |
24 grader | – 0,0 pct. |
27 grader | – 2,8 pct. |
29 grader | – 3,5 pct. |
32 grader | – 5,0 pct |
35 grader | – 15,0 pct. |
38 grader | – 31,0 pct |
Kilde: Recurrent