Vi køber i snit ny bil for 231.000 kr.

Tæt på 12 år gammel rekord: Men tallene snyder umiddelbart. Vi køber reelt større og dyrere biler end i det hidtidige rekordår 2007, forklarer analytiker.

Jeg købte den brugt i 2000 til 60.000 kr., men i handskerummet lå den oprindelige slutseddel på den gråmetallic fem-dørs Citroën Xantia 2,0 XS årg. 1994. Nypris ca. 233.000 kr.

Unægtelig lidt af en sum penge i datidens mønt. Her 26 år senere svarer det ifølge Danmarks Statistiks prisberegninger til 360.000 kr.

Med det in mente har vi set nærmere på en opgørelse af husholdningernes bilkøb i hele 2019 fra Danske Bank.

Den viser, at den gennemsnitlige købspris for en personbil i husholdningerne i 2019 var 231.180 kroner. Det nærmer sig rekorden fra 2007, året inden finanskrisen, hvor den gennemsnitlige køber betalte 240.000 kroner for en ny bil.

Men generelt er priserne i samfundet dog steget de seneste år, ‘så i reale termer er der endnu et stykke vej op til 2007 niveauet’, konstaterer privatøkonom Louise Aggerstrøm Hansen i forbindelse med opgørelsen.

Men den mellemliggende udvikling på markedet for nye biler ’snyder’ statistikken, viser en lille husmandsberegning, som Hvilkenbil.dk har foretaget med hjælp fra Bilbasen.dk’s markedsanalytiker Jan Lang.

Klokkeklar rekord

I virkelighedens verden satte vi i 2019 en klokkeklar ny rekord for, hvor meget familierne køber ny bil for.

Men afgiftsnedsættelser på nye biler i både 2015, 2016 og 2017 spiller statistikken et puds, forklarer Jan Lang.

”I snit er bilpriserne faldet i omegnen af 30 procent siden 2009 – med det store dyk de seneste fire år,” vurderer Bilbasens analytiker.

I hel træskolængder betyder det altså, at vi i 2019 skulle have betalt i omegnen af 330.000 kr. for gennemsnitsbilen til 231.000 kr. – hvis ikke registreringsafgifterne var blevet sat ned.

Og gennemsnitsbilen fra 2007 – det hidtidige rekordår – til 240.000 kr. ville med 12 års inflation indregnet til sammenligning have kostet ca. 284.000 kr. i 2019-priser.

”Danskerne får altså langt mere bil for pengene i dag end tidligere,” slår Jan Lang fast.

Han giver et eksempel på prisudviklingen siden rekordåret:

Focus langt billigere end i 2007

I 2007 kostede en ny fem-dørs Ford Focus Trend med en 90 hk 1,6 liters benzinmotor ca. 237.000 kr. I dag kan man få en Ford Focus 1,0 EcoBoost Trend Edition til 214.000 kr.

”Focus’en er altså billigere i dag end i 2007. Læg dertil at Focus i dag er vokset med 21 cm i akselafstand og er lige så rummelig som en Mondeo fra den tid, samt at den har langt mere udstyr og avancerede sikkerhedssystemer,” understreger Jan Lang.

I øvrigt svarer de 237.000 kr., som Ford Focus’en kostede i 2007-kroner, til ca. 280.000 i nutidskroner.

”Det er altså blevet langt, langt billigere for danskerne at købe ny bil, og man får som køber mere bil for pengene end nogensinde,” konkluderer Jens Velling, der er redaktør på Hvilkenbil.dk.

Qashqai i stedet for Up

Udviklingen har været stejl siden efterdønningerne af finanskrisen, hvor mikro- og minibilerne hærgede.

I 2012 købte husholdningerne til eksempel i snit ny bil for kun ca. 155.000 kroner. Altså for ca. 75.000 kroner mindre end i 2019. Familierne har altså øget bilbudgettet med ca. 50 procent på de syv år.

Det illustreres også ved, at først mikro’en VW Up og så mini’en Peugeot 208 efter en årrække som de mest solgte personbiler herhjemme er blevet slået af pinden af mellemklasse-SUV’en Nissan Qashqai.

Og de 360.000 kroner, som den gamle Citroën Xantia fra 1994 til en nypris på 233.000 kroner ville have kostet i 2019-kroner – hvad rækker de egentlig til i Citroëns modelprogram nu om dage?

Hvad med en syvpersoners C4 Grand Spacetourer med en magtfuld 160 hestes 2,0 HDI-diesel og 8-trins automatgear? Og så er der stadig 20.000 kr. til overs.

Læs mere: Hvilkenbils redaktion giver her syv gode bud på biler, der giver mest værdi for ca. 231.000 kr.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here