Volvo-chef indrømmer, at Volvo har for mange software-fejl i bilerne. Volvo arbejder ”intensivt” på løsninger, men kan ikke love alle fejl forsvinder.
Som mange andre bilmærker har Volvo haft store problemer med softwaren i mærkets nye elbiler. Særligt softwaren er ny teknologi for de gamle bilproducenter, der har haft svært ved at omstille til en ny tid, hvor software i højere grad end mekanik definerer nutidens biler.
Der er utallige eksempler på nye bilmodeller, der er sendt på markedet med halvfærdig software. Men mens store bilkoncerner som f.eks. VW Group efterhånden har fået styr på alle ’nisserne’ i elektronikken, kæmper Volvo stadig med massive software-fejl.
Næsten to år forsinket
Først ramte de den lille EX30, derefter flagskibet EX90. Selv om bilen blev forsinket næsten to år, har kunder berettet om biler, der fortsat mangler adskillige funktioner ved levering. Bl.a. fungerer nogle af EX90’s køreassistenter ikke, styresystemet bruger for meget strøm under parkering, og forlygterne kan pludselig gå ud. Den avancerede lidar-radar, der sidder på taget af EX90, er heller ikke aktiv.

De mange software-fejl var en af årsagerne til, at Volvo tidligere i år fyrede chefen Jim Rowan. Han kom fra støvsugerproducenten Dyson og havde ingen erfaring med bilproduktion. I stedet gav Volvo comeback til veteranen Håkan Samuelsson. Han har foreløbig fået to år til at vende skuden.
”Uacceptabelt for kunderne”
Ikke desto mindre har Volvo fortsat svært ved at fikse problemerne som lovet med de trådløse over-the-air opdateringer. Og det er uacceptabelt, erkender Håkansson nu i et interview med Financial Times.
”Der vil selvfølgelig altid være en risiko for problemer, når du introducerer ny software. Men i de seneste to år har vi haft et niveau, der er for højt og uacceptabelt for kunderne, og som vi har arbejdet intenst med,” siger Håkan Samuelsson til avisen.
Ifølge den tilbagevendte chef arbejder Volvo på at gøre deres software mindre kompleks og forbedre testprocedurerne. Det skal forbedre softwaren og dermed kundeoplevelsen. Men Samuelsson advarer samtidig om, at det ikke fuldstændigt vil befri alle Volvo-modeller for software-fejl.
Skriver også brugsvejledningen
”Der findes ikke en bog, hvor man kan læse, hvordan man gør. Hvis du er den første, skal også selv skrive brugsvejledningen,” siger han til Financial Times.
Her kan man måske indvende, at især nye bilproducenter som Tesla og Rivian, der begyndte med softwaren, da de udviklede deres nye bilmodeller, har et anderledes fast greb om den del af deres biler.
Udover et løfte om at løse Volvos software-problemer, har Håkan Samuelsson varslet besparelser for næsten 12 milliarder kroner, der bl.a. inkluderer afskedigelse af 3.000 medarbejdere.