..og det er kun begyndelsen på en udvikling, hvor bilernes hastighed i stigende grad vil blive reduceret, reguleret og overvåget, vurderer hvilkenbils Jens Velling.
Volvo har et ambitiøst mål. I 2020 skal ingen mennesker omkomme i en ny Volvo. En målsætning, der ikke kun kræver sikre biler, men også nytænkning. Det sidste leverede Volvo den 4. marts, da koncernen erklærede, at alle Volvoer fra modelår 2021 vil have en frivillig begrænsning af tophastigheden på 180 km/t.
Flere tyske bilproducenter har for år tilbage lagt tilsvarende låg på hastigheden. Her hedder den øvre grænse 250 km/t. Tilsyneladende et udtryk for samfundsansvar og klædelig tilbageholdenhed. Men stadig så hurtigt, at tysk bilindustri bevarer sit image som leverandør af biler fra et land, hvor bilerne både kan og må køre langt, langt hurtigere end i resten af verden.
For de fleste bilister er 250 km/t både unødvendigt, uopnåeligt og ulovligt. Stort set alle europæiske lande har en max hastighed på 130 km/t, i USA er den typisk endnu lavere. I det lys kan Volvos 180 km/t begrænsning ligne en tom gestus.
Alligevel giver Volvos selvvalgte fart-cølibat nok mange bilentusiaster nervøse trækninger. Måske især de midaldrende af os, der er vokset op med det tyske motto om ‘fri fart for frie borgere’ og kan relatere til kraftfulde reklameslogans som ‘den ultimative køremaskine’ og ‘forspring gennem teknik’.
For hvad bliver det næste? 150 km/t. 130 km/t? Eller hvad med de 64 km/t, som stort set alle nye biler ‘overlever’ en crashtest med. Så kan vi faktisk opfylde Volvos mål om nul dræbte…
Man kan man have mange meninger om fart og hastighedsgrænser. Men kigger vi på den tsunami af computerkraft, ‘big data’ og ‘Internet of Things’ der vil skylle ind over bilindustrien i de kommende år, skal man nok både være nostalgiker og naiv for at tro på, at udviklingen stopper med en frivillig max-hastighed på 180 km/t.
Tværtimod. Selv tyskerne taler (igen) om en øvre grænse på 130 km/t. Forsikringsselskaber giver rabat, hvis du lader din fart overvåge under kørslen. Mange nye biler har i dag en indbygget fartbegrænser, så du altid kan sikre dig, at du ikke kører for stærkt. I de mere avancerede udgaver er den koblet sammen med skiltegenkendelse og fartpilot, så bilen automatisk tilpasser sig gældende fartgrænser.
Og når bilerne bliver selvkørende, er det for alvor slut med at lægge 10 procent ekstra til, som mange bilister gør i dag. De selvkørende biler kan slet ikke snyde, og der er ikke længere en speeder, som du kan træde lidt ekstra på…
Om det er godt eller skidt, skal jeg ikke bedømme. Men det er den vej udviklingen går – og det er også løsningen, hvis vi virkelig mener det alvorligt med at nedbringe antallet af trafikdræbte. Så hvis du ikke bryder dig om Volvos frivillige begrænsning af topfarten til 180 km/t, er her endnu en dårlig nyhed: Det er kun begyndelsen…