Ud over lancering af den nye S og V90 topmodel er Volvo klar med opdateringer af stort set alle mærkets modeller i 2016.
Volvo har fart på. Salget går bedre end nogensinde, ‘skærgårdskrydseren’ XC90 høster den ene pris efter den anden og om få måneder følger svenskerne op med lancering af flagskibet S og V90, der allerede har høstet store roser i de ellers kritiske, tyske bilmagasiner.
Det går med andre ord mere end almindeligt ‘bra’ for det svenske bilmærke, der har oplevet en markant fremgang efter at kinesiske Geely købte fabrikken af Ford i 2010.
Men Volvo hviler heller ikke just på laurbærrerne. Ud over introduktionen af S og V90, skal 2016 bruges på en omfattende opfriskning af det eksisterende modelprogram. Fra den mindste V40 til den største XC90 handler det især om kosmetiske ansigtsløftninger og opdateringer af elektronikken, der spiller en stadig vigtigere rolle i moderne biler.
Vi tager dem fra en ende af – fra XC90 til V40:
Pilot Assist II – svenskernes nyeste semiautonome kørselsteknologi – bliver standard på XC90. Med Pilot Assist II kan bilen køre selv, dog skal føreren i henhold til lovgivningen altid have en hånd på rattet. Systemet blev for nylig introduceret på den nye S90, og kommer nu også på XC90. Pilot Assist II fungerer ved hastigheder op til 130 km/t og forudsætter, at vejnettet er velafmærket.
Power Pulse lanceres i S/V90 men kommer også i XC90 med D5-motor. PowerPulse booster opstart og acceleration ved hjælp af komprimeret luft, der giver omgående reaktion ved at øge trykket i turboen.
City Safety udvides, så den også kan forhindre en af de mest almindelige årsager til solouheld, nemlig at en bil forlader vejbanen utilsigtet. Systemet anvender automatisk styring til at hjælpe føreren med at blive på vejen. På modellerne i 90-serien bliver City Safety endvidere opdateret med Large Animal Detection, der selv opdager og bremser for store dyr som f.eks. elge.
Sensus, Volvo’s integrerede tilslutnings- og grænsefladesystem, får flere integrerede apps, bl.a. Spotify og Park and Pay. Streamingtjenesten Spotify giver adgang til et stort musikudvalg, og gør brug af den kendte grænseflade fra Spotify’s smartphone apps i bilen. Park and Pay gør det let for Volvo-ejere at finde og betale for parkering.
Volvo On Call smartphone app’en, som bruges til at fjernbetjene og styre en række funktioner i bilen, forbedres også. Volvo On Call giver i forvejen mulighed for bærbar tilslutning (med Apple Watch/Android Wear), men nu også Microsoft Band 2, der kan stemmestyre visse funktioner, hvis bilejeren bruger en Windows 10-baseret smartphone.
Volvo supporterer nu Windows 10 med Volvo On Call App’en, der kan anvendes på almindelige PC’er og tablets og interagere med bilen.
Flere valgmuligheder i 60-serien
Den efterhånden seks år gamle 60-serie får sit andet facelift, der bl.a. omfatter firehjulstræk på alle varianter med den firecylindrede T5 benzinmotor på 245 hk og 8-trins automatgear, mens S60 Cross Country kan fås med den nye D3 dieselmotor.
CleanZone teknologi indføres i 60- og 40-serien og sikrer, at luft udefra renses effektivt, inden den trænger ind i kabinen, hvorved skadelige stoffer filtreres væk. CleanZone afspejler Volvo’s fortsatte arbejde med at gøre opholdet i bilen så behageligt som muligt. Det indbefatter indtrængende luft, udledninger i bilen og lugtgener, interiøroverflader og kontaktallergier.
Ansigtsløftning til V40
Med udstyrsopdateringer over hele modelrækken bliver bestselleren V40 og V40 Cross Country (billedet) Volvo’s nye ansigt i modelår 2017.
Mest tydeligt på V40 med en ny udformning af kølergrillen, der får en større udgave af Volvos ikoniske jernlogo. Samtidig får V40 samme LED-kørelys i ‘Thor’s Hammer’ design, som kendetegner den nye 90 serie.
”V40 er den Volvo-model, der sælger bedst i Europa og den næstmest populære Volvo-model globalt, så den er vigtig for vores virksomhed. Med 2017 opdateringerne bliver den endnu mere attraktiv for kunderne i segmentet,” forklarer Björn Annwall, direktør i Volvo Car Group’s afdeling for salg, marketing og kundetilfredshed.
Endelig bliver Volvo V40 med D2 dieselmotor endnu mere økonomisk, så CO2-udledningen reduceres til blot 89 g/km.