Volvo rider videre på SUV-bølgen. En kompakt og en stor SUV er i støbeskeen. Navne som XC10, XC20, XC30 og måske XC100 er i spil.
Volvo har succes og slår alle salgsrekorder i disse år. Især de højbenede XC40 og XC60-modeller går som varm ‘korv’ på en kold svensk vinterdag. Forbrugerne synes ikke at kunne få nok af crossovers og SUV’er med let indstigning og godt overblik i trafikken, og så gælder det som bekendt om at smede, mens karrosseripladerne er varme.
Og det er lige præcis, hvad den svensk-kinesiske koncern har planer om. Ifølge det engelske bilmagasin Auto Express overvejer Volvo at udvide sit sortiment af SUV-modeller med en ’lillebror’ til XC40 og en ’storebror’ til XC90.
Det er topchef Håkan Samuelsson, der løfter sløret for, at man undersøger mulighederne for at sætte to nye modeller i produktion. Tanken er ikke ny: Allerede i 2014 legede Volvo med tanken i form af stilstudiet Concept XC Coupé (billedet). En produktionsklar model forventes dog at få fem døre.
Mindre end XC40
Platformen fra XC40 kan angiveligt ’downsizes’ til en SUV på omkring fire meters længde. Omtrent samme størrelse som konkurrenter som DS3 Crossback, Audi Q2 og Mini Countryman. Auto Express forventer samtidig, at bilen kan komme i en variant, der udelukkende kører på el.
Navnet på den kommende SUV kan for eksempel blive XC10, XC20 eller XC30. Alle betegnelser som Volvo har haft rettighederne til i de sidste 20 år.
Der spekuleres samtidig i en Volvo XC100. Det lyder voldsomt, men et nyt flagskib skulle dog ikke blive væsentligt større end den nuværende topmodel XC90. I stedet skal en eventuel XC100 tilbyde mere avanceret teknik og luksus end nogen anden Volvo.
Bliver XC100 til noget, skal den især konkurrere med bl.a. den nye BMW X7 og Mercedes GLS på store bilmarkeder som USA og Kina.