Ud med betegnelsen Recharge og ind med bogstavet E for elektrisk – alle Volvos elbiler får fremover samme, mere logiske modelbetegnelser.
E-tron, E-Tech, EQ, ID, i, e, ë og Recharge…
Bilmærkerne overgår hinanden i mere eller mindre fantasifulde måder at markere deres elbiler på. Nogle gange stikker det helt af med navne som Toyotas bZ4X og Hondas e:NY1, som man nok skal være numerolog for rigtigt at sætte pris på.
Og bilmærkerne ved det egentlig godt. Flere af dem er begyndt at tale om, at de på et tidspunkt skal vende tilbage til helt almindelige betegnelser som Golf, A-klasse eller 500. En bil er jo en bil, uanset om den kører på benzin eller strøm. Om få år vil det nærmest virke fjollet at gøre opmærksom på, at her kører en elbil…
Nu gør Volvo noget ved det og rydder op i modelbetegnelserne. Navnet Recharge, der både har optrådt på Volvos hybrid- og elbiler og dermed øget forvirringen, sendes på pension. I stedet skal Volvos elbiler som XC40 Recharge og C40 Recharge fremover hedde henholdsvis EX40 og EC40. E står for Electric, X at der er tale om en crossover (X-over), mens C står for Coupé.
Lettere for forbrugerne
Dermed flugter de nye modelbetegnelser også med Volvos nyeste elbiler som EX30 og EX90.
Volvos hybridmodeller slipper også for Recharge-logoet på bagsmækken. Fremover hedder de blot T6 eller T8 alt efter motorkraft. Jo højere tal, desto flere kræfter. Det er logik for bilkendere.
Volvo kalder selv navne-forårsrengøringen for et udtryk for mærkets arbejde på at blive en rent elektrisk bilproducent allerede i 2030.
“Ved at kalde vores første, elektriske modeller det samme som resten af vores elektriske modelprogram, gør vi valget lettere for forbrugerne,” siger Volvos kommercielle direktør Björn Annwall.