Forsinkelser af topmodellerne EX90 og ES90 og amerikansk told tvinger Volvo til at bogføre et tab på mere end syv mia. kr.
Volvo må sande, at ambitionerne om at være frontløber i elbilkapløbet kommer med en pris. Det kinesisk-ejede bilmærke har netop offentliggjort, at man må bogføre et tab på 11,4 milliarder svenske kroner – det svarer til 7,4 milliarder danske kroner.
Årsagen er en uheldig cocktail af først gentagne forsinkelser af topmodellen EX90 (billedet) og senest nye amerikanske importtoldsatser, der rammer den kinesisk producerede ES90 hårdt.
EX90 fremstilles i USA og slipper derfor for importtold. Til gengæld har tekniske udfordringer med software og produktion betydet, at bilen først for alvor er kommet på markedet nu. Det har kostet Volvo dyrt, og i sagens natur udskudt indtægter fra salget af den forsinkede EX90.
Angiveligt var de mange forsinkelser af EX90 også medvirkende til, at Volvo tidligere i år fyrede Jim Rowan som CEO for Volvo og i stedet gav comeback til den svenske Volvo-veteran Håkan Samuelsson.
Tjener intet på ES90

Endnu mere udfordrende er situationen for luksusmodellen ES90, som bliver produceret i Kina, men også er tiltænkt det amerikanske marked. Men i USA rammes bilen af forhøjede toldsatser på kinesiske elbiler – helt op til 100 procent.
I praksis betyder det, at Volvo ikke kan tjene penge på at sælge ES90 i USA. Det er med til at justere forventningerne til det kommende kvartalsregnskab kraftigt ned. Ifølge Volvos egne oplysninger bliver resultatet for andet kvartal ni milliarder svenske kroner – cirka 5,9 milliarder danske kroner - mindre end forventet.
Aktiekursen falder
Volvo forsøger at begrænse skaderne. Blandt andet overvejes det, om produktionen af ES90 kan flyttes til USA for at undgå tolden. Samtidig har koncernen allerede iværksat en større spareplan, der skal reducere udgifterne med op mod 18 milliarder svenske kroner. 3.000 medarbejdere er allerede opsagt i forbindelse med spareplanen.
Nyheden om nedskrivningen fik Volvo Cars’ aktie til at falde med omkring 5 pct. i går.
Udfordringerne får dog ikke Volvo til at skrue ned for omstillingen til elbiler. Tværtimod ser Volvo frem til at lancere endnu en elbil, den elektriske SUV EX60 næste år. 60-modellen er traditionelt Volvos bestseller, og bygger videre på de erfaringer, Volvo har gjort med EX og ES90.
Teknisk træder EX60 et stort skridt op med bl.a. 800 volt teknologi, længere rækkevidde, karrosseri i ét stykke og en batteripakke, der indgår som en del af bilens platform.